نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1091 )
ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء شا نزدهم ـ صفحه 312 )
( قسمــت سی و یکـــم )
مـلازمـتِ طـاعـت
( جزء شانزد هــم صفحــه 321 آیه 132 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا
لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
و کسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شکیبا باش ، ما از تو جویاى روزى نیستیم
ما به تو روزى مى دهیم و فرجام [نیک] براى پرهیزگارى است
نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :
بنــده را آمــــــوزش می دهد ؛
و بر اظهــــــار عبـــــودیت و مــلازمــــتِ طــــاعت می دارد ،
و تا بنـــــده ای شایستــــه و پسندیــــــــده نباشد ؛
او را بر درگاه خـــود بـــــه خــدمــــت نــــدارد ؛
و به حضرتِ راز در نماز او را راه ندهد !
چه دولتی بالاتــــر از این که ؛
روزی و شبی پنــج بــار ؛
بارگیرِ بارگاهِ وصل ،
به حکم فضل ،
رکابِ لطف ،
به کلبه ی عجــــزِ بنده ی خود فرستد ؟
و این طُغـرایِ عزّت بر منشور دولت او ثبت کند ؟
موســــــی کلیـــــــم را در وعـــــــده گاه منـــاجــــات ؛
چهــــــــــــل روز در انتظــــــــــــار بـــــداشت !
ولی چون نوبت به این امّـــــت رسید ؛
مائــــــده ی انتظار برداشت ؛
و در شبانه روزی پنج بار ؛
قدحِ مناجات ، بر دستِ ساقیِ لطف ؛
دمادم بر وی عرضــه کرد و فرمود :
سجده کن و نزدیک شو !
(واسجد واقترب)
این تفضّل و مزیّت ، تنها به پیامبران نیست ؛
لـکــن هرکس که ضعیف تــــــر باشد ؛
خداوند به او مهربان تر است ،
و کارِ ضعیفـــــــان را چنــــــان سازد ؛
که جمله نیرومنــــــــدان در شگفــــــت آیند !
صد هـــزاران فرشتـــه ی مقـــرّب ،
در دریای رکــوع و سجــود ، غوّاصی کردند ؛
و کسی از آنان حدیثــــــی نکند ،
ولی آن گدای بی نــــــوا چون از خواب برآید و گوید :
آه که بی گاه شد (وقت نماز گذشت) ؛
خداوند در دفتــر عـزت و مجــد ؛
رقم اعزاز و اکرام ، بر کسوتِ رازِ وی کشد !
موضوع :