نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1009 (
ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء پا نزدهم ـ صفحه 282 )
( قسمــت بیست و دوّم )
نـوازشِ خـداونــدی
( جزء پانزد هــم صفحــه 289 آیه 70 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ
وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا
تفسیـــر لفظـــی :
و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا [برمرکبها] برنشاندیم
و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بربسیارى از آفریدههاى خود برترى آشکار دادیم
تفسیر ادبی و عرفانی : [بخش دوم]
این که تکریم همه ی بنی آدم کرد ؛
و مقیّد به ایمان و عبادت نفرمود ؛
از این سبب است که ؛
کرامتِ لطفِ خود را با بندگان ،
در سایه ی اعمال و اجتهاد و ایمانِ آنان نبست ،
تا دانسته شود که ؛
نوازشِ خداوندی بی علت است !
و تکریم او بی عوض !
به خواستِ خود نوازد نه به طاعتِ بندگان !
به فضلِ خود عطا دهد نه به جهــــد بندگان ،
بنده ای که کرامتِ حق یافت ؛
نه از آن جهت بود که طاعت داشت ،
بلکه طاعت از آن داشت که کرامتِ حق یافت !
و نه دعای بنده ، حق را بر اجابت داشت ،
بلکه اجابتِ حقّ ؛ بنده را بر دعــــــــا داشت ،
و بنده ای که حقّ را یافت ؛ نه از طلب یافت ،
بلکه طلب از یافتنِ حقّ یافت !
بیان نوازش همیشگی و دلجوئی و التفات دائمی و اظهار رضامندی خداوند یکتا
نسبت به بندگان که اعظم نعمت های الهی است.
یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ ( 21 توبه)
مدام بشارت می دهد ایشان را پروردگار ایشان به رحمت خود و رضامندی خود.
وَعَدَ اَللَّهُ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِناتِ ...
تا ... وَ رِضْوانٌ مِنَ اَللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِیمُ (72 توبه )
وعده داده خدا به همه ی مؤمنین و مؤمنات بهشت هایی را که جاری می شود از زیر آنها نهرها ، جاودانند در آنها و مسکن های طیّب در جنّات عدن ، و خشنودی و رضامندی خدا از همه ی آن نعمت ها و لذّت ها بزرگ تر است ، همین است فوز عظیم .
و در آیات بسیار فرمود : ... رَضِیَ اللهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنهُ ...
خدا راضی از ایشان و ایشان راضی از خدا .
... وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّوَالْبَحْرِ ...
مرکبِ عوام بر دشت و دریا دیگـــــر است ؛
و مــــرکـــبِ خـــــــواصّ دیــگـــــــــــــر !
در مرکب عـــوام ؛ دوست و دشمن ،
و خودی و بیگانه همه یکسانند !
لیکن مرکب خــــــــــواص ؛
از سلیمـــــان ؛ بــــاد است !
و از مصطفــــی(ص) معــــــــراج !
و از دوستان و نزدیکان ؛ رحمتِ الهی است .
... وَالْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ ...
روزیِ پــــــاک ؛ بنــــدگانی را است کــــــه ؛
به دل از خـــــدا غافــــل نباشنـــــــد ،
و آن روزی ای است کـــــه ؛
بی خواستنِ بندگان ، به آن می رسنــــد .
... وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیــــــلًا ...
خداوندِ عادل ؛ دانایـــان را بر نادانان برتــــــــــری داد ،
و اولیاءِ حقّ را به معرفت او بر دیگر بندگان فزونی بخشید .
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :
کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود،
خداوند هزار فرشته را موکّل او می کند تا صورتش را نوازش دهند و وی را بشارت دهند.
تا این که وقتی افطار کرد خداوند به او می گوید: چقدر خوش است بو و رائحه ی تو !
ملائکه ی من! شاهد باشید که گناهان او را بخشیدم.
موضوع :