نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 990  )                                                                               

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


   (  قسمــت ســوّم )


شـربـت محبّـت


 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 282آیه 1 ) 

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِالْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى

الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ


   تفسیـــر لفظـــی :

 

منزه است آن [خدایى] که بنده‏اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجدالاقصى

که پیرامون آن را برکت داده‏ایم سیر داد تا از نشانه‏هاى خود به او بنمایانیم

که او همان شنواى بیناست

 

  تفسیـــر ادبی و عرفانی :[بخش سوم]

 

سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا ...

[ ادامه بحث از پست قبلی ]

 

بزرگان دین گـفـتــه انــد:

خـداونــد در معــــــراجِ محمّـــد(ص)

کاری را که ســزاوار ربـــوبــیـت او بود کرد ،

و مصطفی(ص) کاری که سـزاوارعـبـودیت خویش بود کرد ،

عــروج محمّـــد(ص)  سزای بشریت او ،

و نـزول الــهـــی ســزای الاهـیـت او !

و لایــــق ذات و صفــــــــات او !

عروج محمّـد(ص) و نزول خود هر دو را به شب خواست

از بهـر آن که محمّد(ص) را حبیب خواند ،

و معـنـی محبت جــز موافـقـــت نیست .

در معـــــــراج به آسمــــــان ها ،

او را ازمسجـدالحــرام به مسجــدالاقصی

و از مسجــدالاقصی به ســدره ی منتهی

و منزل اعـلــی برد تا احــوال قـیـامت را معاینه بیند ،

و قـواعـد شـفـاعـت ممهَّــد گـرداند

 

 

روزی که همه گویند وانَفســـــــــــــــــاهُ ،

مصـطـفــی(ص) که ملکــوت آسمان ها دیده ،

و آیات کبــــــری و عجایب غـیـب بر او نموده شده  ،

نترسد و هیبت و سیـــــاست آن روز در او اثـــر نکـنــد ،

و دل خـــــــــــــــود به شفـــاعت امّت دهـــــــــد.

 

آدم پـــدر آدمیـــان را فـرمود: اِهبِــط  ، فرود آی!

و محمّــد (را فـرمودبالا بیـــــا  !

بر مرکب همت نشین ،

تارک اعـلـی را زیر قدم خود نــِه ،

 و از جـســمـــانی بــــه روحانی سفــرکـــن ،

 

آن گاه به مــــــــا نظـــر کـــــــــــن !

 


در  کـوی تــو  گـــر  کشـتـه شــوم باکی نیست


کــو دامـن عـشـقـی کـه بـر او چــاکی نیست

 

حضرت امام جـعـفــرصــادق(ع)  فـرمودند:

در شب مـعـــــراج کــه سـیّــد بنــی آدم به حضـرت اعـلــی رسید ،

به غایتِ قـربت نزدیکی یافت ،

و از غایت قـربت نهــــایت هیبت دیــــــد!

تا خـداونـد تـــدارک دل او کرد

و به غایت کــــــرم و عـنــــــــایت ،

و نهایت لطف و کرامت ،

او را به خود نزدیک کرد ،

و به منزل) ثـُــــــمَّ دَنــــــا ) رسید

و خلـــوت (اَو اَدنـــی(  یافت ،

راز شنیــــــــده ،

شربت محبت چشیــــــده ،

دیــــــــدار حــق دیـــــــــده ،

از هر دو جهــان رمیــــــده ،

و با دوست آرمیــــــــــــده !

رفت آن چــــــــــــه رفت ،

شنید آن چـــــــــه شنیــــــد ،

دیــــــــد آن چـــــــه دیــــــــد ،

و کس را از آن اســــــــــرار خبــــــــر نــــه !

عـقـول و اوهـام از دریافت آن دور !

رازی در پرده ی غـیــــــرت رفتـــــــه ،

بی زحمت اغـیار به سمــع رســول(ص) رسانده است.

 

رازی است مرا با شب و رازی است عجب !


شب دانـد و من دانـم و من دانـــــم و شب !





موضوع :