نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 974 )
ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 267 )
( قسمــت بیست و دوم )
شنـاخـت ولینعمـت
( جزء چهارد هــم صفحــه 276 آیه 83 )
بسم الله الرحمن الرحیم
یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا وَ أَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
نعمت خدا را مى شناسند اما باز هم منکر آن مى شوند و بیشترشان کافرند
تفسیـــر ادبی و عرفانی :
شناخت نعمت ، نیکو است ،
ولی شناخت ولینعمت نیکوتر است ،
زیرا شناسائی نعمت ،
انکارِ مُنـعِـــم را راه است ،
لیکن شناسائیِ مُنـعِـــم ،
راه جز بر استقامت نرود ،
و نعمت شناختــــه شود !
چنان که ؛ کافران را شناختِ نعمت بود ،
اما شنـــاختِ منـعـــــم نبود !
لاجرم ، انکـــــار بار آوردند !
نوشته اند که یکی از پیامبران گفت :
خدایا ؛ بر کافران نعمت بی شمار می ریزی !
و بر مؤمنان بــــلا می انگیزی !
سبب چیست ؟ فرمــــــان آمـــــــد :
آفریدگان ، همه بنده ی منند ، بلا و نعمت هم به اراده ی من است ، مؤمن در دنیا گنـــــاه کند و چون به عقبی روی نهد خواهم که پــــــاک باشد تا نزد من رسد ! و مرا بیند ! پس در دنیـــــا بــــــلا بر او بگمارم تا کفاره ی گناهان او باشد !
ولی کافـــــــر که در دنیا نیکوئی ها کند او را در دنیا پاداش دهم تا چون نزد ما رسد وی را هیــــچ حقّی نمانده باشد ! و او را کیفــــــر تمـــام دهم !
خواست ما این است و اراده ی ما چنین ! کس را بر خواست ما اعتراض نـــه ! و از حکم ما اعراض نیست !
گروهی از مفسّرین ، این آیه را در حقّ مسلمانانی دانند که روزگاری در طاعت به سرآرند و راه ریاضت و مجاهدت و سعی و کوشش پیش گیرند ، لیکن سرانجام در آنها خودبینی و خودپسندی (عُجب) پیدا شود ! که راهِ ایشان زند ، و آن طاعت بر ایشان تبــــــــاه کند ، و آن بدین گونه است که ؛ طاعت و عبادت به نظر او نزد خداوند خدمتِ پسندیده آید ، و لذت و شادی در خود آرد ! که این صفتِ من است ! و غافل مانَد از این که این نعمتِ خداوند است و تفضّل او بر بندگان ! و در نتیجه ، از زوال نعمت نترسد ، و به خیـــــال خود ایمن رود !
[ همانگونه که برخی بزرگان ، بر اثر طاعت و خدمتِ خود به این انقلاب ، به عُجب آمده ! خود را پدر خوانده انقلاب دانند ! و خودبینی و خودپسندیِ آنان موجبِ نپذیرفتنِ رأی مردم شده ! و با اتخاذِ مواضعِ غیر اصولی و ناعادلانه ،خدمتِ گذشتـــــه خود را تبــــــــــاه می نمایند ! ]
رسول الله (ص) فرمودند :
تبــــــاهیِ مــرد در سه چیـــز است :
اول ؛ بخــــــل ، که مـــــرد آن را فرمان شود ،
دوم ؛ هوایِ نفس ، که مرد پیوستـــــه پیــــروِ آن باشد !
سوم ؛ عُجــــــب ، که مرد پیوستـه به خود بنگرد و خود را پسندد !
موضوع :