نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 962 )
ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 267 )
( قسمــت دهـــــم )
هجــرت حقیقـی
( جزء چهارد هــم صفحــه 271 آیه 41 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ فِی اللّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ
لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
و کسانى که پس از ستم دیدگى در راه خدا هجرت کرده اند
در این دنیا جاى نیکویى به آنان مى دهیم و اگر بدانند قطعا پاداش آخرت بزرگتر خواهد بود
تفسیـــر ادبی و عرفانی :
هرکه از اوطانِ غفلت هجـــــــرت کنــد ؛
الطافِ کَـــرَم ، او را به صحبتِ خـود راه دهد ،
و هرکه از خــــود هجـــــــــرت کند ؛
و مساکنـــــت با خـــــــــــود نپسندد ؛
دلِ او مَحـــطِّ رَحـــــلِ حقیقت گـــــــردد ،
امروز در خلوتِ سُلوتِ ،
(اَنَا جَلِیسُ مَن ذَکَرنِی) [1] بنازد ،
و فـــــــــــردا بر بساطِ انبساطِ ؛
(اَلفُقَراءُ الصَّبُورَ جُلَساءَ اللهُ یَومَ القِیمَةِ) [2] آرام گیرد .
هجرت حقیقی را بدایتی و نهایتی است ،
بدایت آن است که ؛
نهاد وی همه عین فرمان بُرداری گردد ،
بر سبیـــلِ عــــــادت ، نـــــــه بطمـــع مَثُوبَت ،
بلکه مستغرق در عین مشاهدت باشد ،
امّا نهایت هجرت سه چیـــز است :
حرمت در خلـــوت ،
خجــــل بودن از خدمت ،
خود را قاصر دیدن در طاعت !
نوشتـــــه انــــــــد :
سلطان محمود غزنوی در مجلس اُنس ، جز با ایــــــــاز ننشستی ! ندیمان و خاصّان را حسادت برآن داشت تا زمزمه کرده و آهسته زیر لب سخن گفتند ! سلطان از این حسادت و غیرت با خبـــــر بود ، بفرمود تا همه ی خاصّان و ندیمان در یک مجلس حاضر شوند ، سپس قدحی از یاقوت سرخ که ارزش آن معادل خراج یک ولایت بود با سندانی از آهن نزد سلطان آوردند ، سلطان ، وزیر را فرمود : این قــــدح یاقــــوت را بر سندان بزن تا بشکنــــد و خـــــرد شود ! وزیر گفت : زنهـــــــار ! هرچنــد که فرمان سلطان بالاتر است اما من زَهره ی آن را ندارم تا این دلیـری نمودن ! همچنین سایر ندیمان و خاصّان را فرمود ؛ همگی کلاه از سر فرو نهادند و لـــرزه بر نهادشان پدید آمد ! و جرأت آن را نداشتند تا قــــدح یاقــــوت را بشکنند ! پس به ایـــــــــاز اشارت کرد و گفت : ای غلام ؛ این قدح را بر این سندان زن ! ایـــــــــاز بلا تأمل قدح را بر سندان بزد و بشکست و ریز ریز شد ! پس سلطان گفت : از متــــابعت فرمان سلطان تا خلـــوت اُنس هزاران منـــــزل است ! کسی که از فرمان سلطان پرهیـــــــز کنـــــد ! او را چه زَهـــــره تا حدیثِ خلـــــوت کند و شـــرف صحبــــت جویــــــد ؟ !!!
[1] ـ من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند !
[2] ـ مسکینانِ شکیبا در قیامت همنشینان منند !
محــراب عشــق
جــــز خـــــم ابروى دلبـــــر ، هیــچ محــرابى ندارم
جـــز غــــم هجــران رویش ، من تب و تــابى ندارم
گفتـــــم انـــــــدر خواب بینم چهره چون آفتــــابش
حسرت این خواب در دل مــاند ، چون خوابى ندارم
سر نهم بر خاک کویش ، جان دهم در یـــــاد رویش
ســر چه باشد ؟ جان چه باشد ؟ چیز نایابى ندارم
با کــــه گویم درد دل را ؟ از که جویم راز جــان را ؟
جــــز تـــو اى جــان ، رازجویى ، دردِ دل یابى ندارم
تشنـه عشق تــو هستم ، بـــاده جان بخش خواهم
هــــرچه بینم جز سَــرابى نیست ، من آبى ندارم
مـــن پریشان حالم از عشق تــــــو و حالى ندارم
مــــن پـــریشــــان گـویم از دست تو آدابى ندارم
( دیوان امام خمینی [ره] ص 149 )
موضوع :