نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 960 )
ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 267 )
( قسمــت هشتـــــم )
راه شـریعـت
( جزء چهارد هــم صفحــه 270 آیه 30 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ قِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْاْ مَاذَا أَنزَلَ رَبُّکُمْ قَالُواْ خَیْرًا لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ
وَ لَدَارُ الآخِرَةِ خَیْرٌ وَ لَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِینَ
تفسیـــر لفظـــی :
و به کسانى که تقوا پیشه کردند گفته شود پروردگارتان چه نازل کرد ؟
مى گویندخوبى براى کسانى که در این دنیا نیکى کردند [پاداش] نیکویى است
و قطعا سراىآخرت بهتر است و چه نیکوست سراى پرهیزگاران
تفسیـــر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ]
... لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ فِی هَذِهِ الدُّنْیَـا حَسَنَـةٌ ...
... نیکــوکاران را در دنیـــــا ،
نعمـــــتِ حـــلاوتِ طاعــت ،
و صفایِ وقت و استقامت ،
و زیادتِ توفیق در عبـادت ،
و تحقیــــق در سعادت است ،
گروهی حسنـــه را سرای نیکـــو ،
و منزل پاکِ سادات و بزرگانِ قوم داننـــد ،
یعنی همـــــان کســـانی کــــــه ؛
در طاعــت ، راغــــب ؛
و بر خـــــدمت مواظــــــب بودنــــــــد ،
تا به درجه ی امـــامت و پیشــــوائی رسیدند ،
و از برکات وجـــود آنــــان ،در راه دیــــن ،
پیــــروان و مریــــــدان برخاستند ،
و به چــراغ علــــمِ ایشان ،
به راه شــــریعت و حقیقت رفتند .
...وَ لَدَارُ الآخِرَةِ خَیْرٌ ...
این جهــــان ؛ دار مشاهـــدت ،
و آخــرت ؛ دار معــــاینت است !
و فرق این دو آن است که ؛
مشاهــده ؛ برخاستنِ مانـــــع ها ؛
و عائـــــق ها میان خـــــدا و بنـــده است ،
و معاینـــــه ؛ دیــدارِ عارفان است با حــقّ تعالی ،
امــــــــروز فقـــــــــــــــط مشـاهـــــده ی دل است ،
و فردا هم مشاهده ی دل و هم مشاهده ی چشم !
که گفتــــه انـــــد :
معاینـــــه ؛ سه چیــــــز است :
به چشمِ اجــابت ؛ به مُجیب نگریستــــن ،
به چشــــم انفـــــــراد ؛ فـــــــرد را نگریستن ،
و به چشـــــم حضـــــــور ؛ حاضــــــر را نگریستن !
پس بـــدان کــــه قطعـــــاً ؛
سرای آن جهـــــان بهتــــــر است از سرای این جهان ،
چون در آن ســــــــــــــرا خطـــــــــــری نیست ،
خطر زوال ، خطر زلزله ، خطر طوفان ،
خطر حریــق ، خطر تجاوز و تصرف به زور !
خطـــــــــر فرســـــودگی و ویـــــــــــرانـــــی !
و بالاتــــر و بهتــــــــر از همـــــه این کـــــه ؛
ســـــــرای آن جهــــــــــان ؛ ابـــــــــــــــــــدی ،
و وصال و دیدار محبوب در آن میسّــــــــر است .
پس ای جوانمــــــــــرد ؛
به دوری از خود ؛ نزدیکیِ او را امیــدوار باش ! و به غیبت از خود ؛ حضــــــور وی را آمـــاده باش !
که خداوند جلَّ و علا ، نــــه از قاصـــــــــدان دور است ، و نه از طالبان (خواهندگان) پنهان ، و نه از مریــــدان غایب !
موضوع :