نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 904  )                                                                             

ســوره 13 : رعــد ( مـدنـی ـ 43 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 249)  

  ( قسمــت دهـم )


تجلّـی جمـال ایمـان


 

جزء سیزد هــم صفحــه 252 ( آیه 28 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِینَ آمَنُواْ وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

تفسیـــر لفظـــی :

 

همان کسانى که ایمان آورده ‏اند و دل های شان به یاد خدا آرام مى ‏گیرد ،

آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش مى‏ یابد


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

به زبان اهل اشارت ، این آیت از دو کس خبر می دهد :

یکی مـــــریــــــــد و دیگــری مـــــــــــراد !

یکی که اوقات خویش را به ذکـــر زبـــان مستغـــرق دارد ؛

گهی نماز گزارد ، گهی تسبیــــح گوید ، گهی قرآن خوانَد ،

آن دگر به ذکــــــر حــــــق به جـــــــان می نازد !

و مانند غریـــــــق در بحـــــــــر عیــــان ،

او را پرداخت نیست با ذکـــر زبــــان ،

 

 

گاه می گوید :

خدایا ؛ تا یاد تو بنده را یاد است ؛

جان وی از همه ی یادها به فریاد است ،

و تا دل بنده به پیدائی تو شاد است ؛

شــادی دو جهـــــان نزد وی یــــاد است !

آن یکی در راه دیـــــن رونـــــــده ،

و در بنــــــد ذکـــــر خویش بمانـــــده ،

با وی همی گوینــــــــــد :

ذکــــــر نگــــــــــه دار ، و نهی گوش دار !

و این یکی که بر بســـاط قـــــــرب ،

از مـــــردم و اسبـــــاب دنیــــوی ربــــــــوده شده ،

و به جذبـــــــه ی الهـــــی ویـــــژه گشتـــه ،

 

او را گـــــوینـــــــد :

ذکـــــر را گــــــــــوش دار !

این هم چنان است که ؛

گروهی در آرزوی بهشت باشند ،

و بهشت ، خود در آرزوی آن ها !

حضرت مصطفی (ص) فرمودند :

بهشت به چهار گروه اشتیاق دارد ؛

روزه داران رمضـــــــان ،

خــــواننــدگان قــــــرآن ،

نگــــاه داران زبـــــــــان ،

سیر کننده ی گرسنگان .

مریـــد را دیده به این روشن است که ؛

شنیـــد اُذکُــــرُونِی ، مرا یــــــــــاد کنیــــد ،

و مــــــراد را این نمودنــــــــد کـــــــه ؛

اَذکُــرکُــم ، شما را به یـــــــاد دارم ،

که ؛ مرید ، طالب ذکر است ، و ذکر ، طالب مــراد !

مرید ، طالب وقت است ، و وقت ، طالب مراد !

مریـــــد در طلب دل است ، و دل در طلب مراد !

مـریــــد در مدار آفرینش در پــــــــرواز است !

و مراد میدان آفرینش را برای پرواز ،کوچک می بیند !

این جمله اشارت به نقطــــه ی جمــــــــع است ،

فقط کسی را که در دل آشنــــــائی است ؛

و در جــــان روشنــــائی ؛ این را داند و یابد !

که در خبـــــــر است :

که ایمـــــــان را هفتـــــــاد و انـــد بـــــــاب است ؛

و کمتـــــــــرین بــــاب آن ، آن است که ؛

از نهــــــاد تو همّتی سر بزند که دنیــــــا و عقبــــی را ؛

به پشت پــای از یک ســـــو انــــــــدازی !

که چون این خاشاک از پیش پای تو برداشتند ؛

آن گاه جمـــال ایمـــــــان بر تو تجلّــــی کند ،

و این همان است که آن جوانمــــرد گفت :


جمال حضرت قرآن نقاب آن گه براندازد


که دارالملک ایمان را مجرّد بیند از غوغا !

 



موضوع :