نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 856 )
ســوره 11 : هــود ( مـکّــی ـ 123 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 221)
( قسمــت دوازدهــم )
نـور دیـده آشنـایـان
جزء دوازد هــم صفحــه 226 آیه 45 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ نَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابُنِی مِنْ أَهْلِی
وَ إِنَّ وَعْدَکَ الْحَقُّ وَ أَنتَ أَحْکَــــــــــمُ الْحَـــاکِمِیـــــنَ
تفسیـــر لفظـــی :
و نوح پروردگار خود را آواز داد و گفت :
پروردگارا ؛ پســـــــــرم از کسان من است
و قطعا وعده تو راست است و تو بهترین داورانى
تفسیر ادبی و عرفانی :
درگاه حق عزیز است و پیشگاه قدس او عظیم ،
سراپرده ی قهـــر زده ،
الوان کبـــریــــا برکشیــده ،
بساط عظمت گستـــــرانیـــده ،
کس را نرسد که گستـــــاخی بر آن بساط کند ؛
جــــــز بـــــــــه فــــرمــــــــان او ،
ندیدی که نــوح بستــــــاخی کرد و گفت :
پسر من از اهــــــــل مــن است ،
جواب شنیــــد که ؛
نــه ، او از اهــل تــــو نیست !
( لیس من اهلــــــــک )
موسیبر بساط جلال و عظمت ، انبساطی نمود
و ربِّ اَرِنِی گفت ،
جواب لَــــــنْ تَــرانِـــــــــی شنید،
ولی مصطفی(ص) در شب قـربــت و کــرامت ؛
( در شب معـــــــــــــــراج )
که به حضرت اعـلی رسید
و آن بساط عظمت بدید ،
سر در پیش افکـنـــد و هیــــــچ نگفت !
حرمت جلال احدیت را نگاه داشت ،
و خاموش گشته ، گـوش فـــرا داشت تا چه فــرمان آید ؟
نـدا آمــد : ای محمّــد (ص) ؛
تــــو را دستـــور دادیم ،
زبـــــــان به دعــــا و ثنـــــا بگشـــــــای ،
و مـــــــــا را به پاکی بستـــــــــــای !
مصــطــفـــی(ص) درنگریست ،
آن جلال و عظمت را بدید ،
دانست که کمال ثنـــای مخلوق ؛
هـرگــز به بدایت جلال خالــق نرسد !
و ثنــای خود را همچون چراغی دید در برابر آفتــــاب !
و قطـــــــره در برابر دریــــــــــــــــــا !
گفت : خـداونـــدا ؛
مرا چه رسد که توانـــم ثنـــای تــــــــو گویـــــم؟
فـــرمان آمد که :
ای محمّـــد ؛
گسـتـــــاخی کن ،
بخـــــــواه تا ببخـشــــــم ،
بگــــــوی تــــــا نیــــــوشـــم
من آنِ تـو ام تـو آنِ من باش ز دل
بستاخی کن چرا نشینی تو خجل
( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّل فَرَجَهُم )
خــداونــــدا ؛
نامت نـــور دیــده ی آشنــایـــان ،
یادت آئین منزل مشتــاقــان ،
یافتـــت فـــراغ دل مریـــــدان ،
مهـــرت اُنس جــان دوستـــان
موضوع :