نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 831 )
ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )
( قسمــت چهــاردهـــم )
نفـی ظلــم
جزء یازد هــم صفحــه 214 آیه 44 )
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللّهَ لاَ یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَ لَکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمى کند
لیکن مردم خود بر خویشتن ستـــــــــم مى کنند
تفسیر ادبی و عرفانی :
خداوند در این آیت از خود نفیِ ظلـــــم کرد ،
و صفت ظلــــــــــم در باره ی وی محــــــــال است ،
که ؛ خَلــــــــق ، خلــــق اوست ،
و مُلـــــــک ، مُلک او ، و حــــــقّ ، حقّ او ،
و ظالم کسی باشد که ؛
از حــــدّ فرمان درگـــــذرد ،
و حکمی که او را لازم آیــــــد ،
از انـــــدازه ی آن درگــــــــــذرد ،
و حق تعالی به جـــلالِ قــــــدرِ خویش ؛
حـــــاکــــــــم است نـــه محکـــــــــوم ،
آمــــــــــر است نــــــه مــأمــــــــــــور ،
قهّــــــــار است نــه مقهــــــــــــــــور ،
بنده را بی وسیلت و با قــدرتبیـــــافــریــــد ،
و او را بی شفــــاعت ، به نعمت بپرورد ،
و حکم خود بی مشورت او براند ،
اگر بخواند و بنوازد ، فضل و لطف اوست ،
و اگر براند و بیندازد ، قهــــر و عــــــــــدل اوست ،
هرچــه کنــــد روا است ،
هرچــــه دهــــــد دوا است ،
که خداونـــــــــد است و آفریدگار ،
جزء یازد هــم صفحــه 214 آیه 46 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ إِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللّهُ شَهِیدٌ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
و اگر پاره اى از آن چه را که به آنان وعده مى دهیم به تو بنمایانیم یا تو را بمیرانیم
[در هر دو صورت] بازگشتشان به سوى ماست ، سپس خدا بر آنچه مى کنند گواه است
تفسیر ادبی و عرفانی :
خبـر خداوند ؛ درست ،
وعـــده ی وی ؛ راست ،
وعیـــــــد او ؛ حــــــــــقّ ،
حشر و نشــر ؛ بــودنــــــی ،
نامه ی کـــردار ؛ خوانـــدنــــی ،
حساب اعمــــــــال ؛ رسیـــدنــــی ،
و ثـــواب و عقــــــــاب ؛ دیـدنـــی است .
موضوع :