سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1988243
  • بازدید امروز: 111
  • بازدید دیروز: 152
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 777 )   

                                          

ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )  

 

( قسمــت بیست و چهــارم )


عطـای مـؤمــن

 

( جزء د هــم صفحه 183 آیه 50 )

 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَلَوْ تَرَى إِذْ یَتَوَفَّى الَّذِینَ کَفَرُواْ الْمَلآئِکَةُ

یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِیقِ

 

  تفسیـــر لفظـــی :

 

و اگر ببینى آنگاه که فرشتگان جان کافران را مى‏ ستانند

بر چهره و پشت آنان مى‏ زنند و [گویند] عذاب سوزان را بچشید

 

سالروز شهادت امام محمد ابن علی ٍ الباقر علیه السلام تسلیت

 

 تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ]

 

[ادامه مطلب از پست قبلی ]

 

سومین نوع مرگ ؛ مرگ تحفـــــه و کرامـــت است ؛

این مرگ ؛ مرگ مؤمنــــــــان و نیک مــــــــــردان است ،

که فرشتگان رحمت به صــــــد هــــــــــزار لطف و کرامت ،

و رفق و راحت و بشری و بشـــــــــارت ،

آنــــان را قبض روح کنند ،

و به لطف و کرم و نوازشِ بی نهایتِ پروردگار بشــارت می دهند ،

که مصطفی (ص) فرمودند :

عطای مؤمـــن ؛ مـــــــــــرگ است ،

زیرا حجــــــــاب مؤمن از نفس او است ،

و مــــــــــرگ ؛ برداشتنِ آن حجــــــــاب است ،

و عارفـــــان را هیـــــــچ عطــــائی و تحفــــــــه ای ؛

بدان نرسنــــــد که راه دوست بر آنــــــان گشوده شود ،

و حجــــــــاب هـــــــــا برداشتـــــــــه شــــــــــود .


از این مرگ صورت نگـــر تا نتــــرسی


از این زندگی تــرس که اکنون در آنی


از این زنـــــــدگی زندگانــــی نخیـــزد


که گرگ است و ناید ز گرگان شبانی


چقدر تفـــاوت است میان گروهی مـــردگان ؛

که دل ها به یادشان زنـــــــــــده می شود ،

و میـــــــــان گــــــروهــــــــــــــی زنـــــــــدگان ؛

که دل ها از دیدن آنان سیـــــاه می گردد !


 

نقل شده که درویشی خداشناس این آیه را از کسی شنید :


اِنَّ زَلزَلَةَ شَیءٌ عَظِیمٌ

 

در حال ؛ وقتش خوش گشت ، حالت سماعش افتاد ،

نعــــره ای بــــــزد و گفت :

آه ! کی باشد که این روز آیـــد !

و این درویش از این بنـــــــد درآید !

او را گفتند : تو را چه روی نمود از این آیت ؟

گفت : دنیــــا حجـــــــــاب است ،

و قیـــــــامت ؛ وقــت مشــاهـــــدت ،

و دوستـــان را حجـــاب ؛ بــــــــلا است،

و مشــــــاهـــــدت ؛ عطـــــا !

کی باشد کزین حجــــاب بـــــــــاز رهیـــــم؛

و به دولــــــت مواصــلـــــــت رسیـــــــــم !


 

آن روز که آمـــدی به دنیــــا عُریــــان


بودند همه خنــدان و تو بودی گریــان


کاری بکن ای دوست که وقت رفتــن


باشند همه گریان و تو باشی خندان


نقل شده : مؤمنی در هنگام احتضار فرزندان را به نزد همی خواند و با حالتی بشّاش ، سخنانی و توصیه هائی به فرزندان نمود ! آن گاه این بیت را خواند و با لبخنـــــد از دنیـــــــــا رفت :


نشان مــــرد مؤمــــن با تـــو گویم


که چون مرگش رسد خندان بمیرد


*******************************

 

چهارمین نوع مرگ : مرگ مشاهدت است ؛

این مـــــرگ ؛ مـــرگ پیــــــــامبـــــــران است ؛

که اعــــــزاز و اکــــــــرام پیامبران و نوازش ایشان ،

به نداء لطف بی واسطه از حضرت عزت روان ،

و فرمــــــــــایـــــــــد :  

« یا أَیَّتُهَاالنَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةًفَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی »

ای نفس مطمئن و آرمیده ؛

به ســــوی خــــــــدای خویش ،

خشنــــــــود و خوشحــــال بشتـــــــاب .

نقل شده : امام حسین علیه السلامهر چه  به ظهر عاشورا نزدیک تر می‌شد هیجان و بر افروختگی صورت ایشان بیشترمی‌شد . مثل یک کسی که مدتها عزیزش را ندیده است، وقتی به وطنش بر می‌گردد وبه کوچه‌شان می‌رسد در آن لحظات آخر می‌دود . چون هر چه به خانه نزدیک ترمی‌شود هیجانش هم بیشتر می‌شود

نوشتـــــه اند :

روزی حضرت مصطفی (ص) ؛

جمعی از مهاجر و انصار را دید گرد هم آمده اند ،

آنان را مرحَباً مَرحَباً فرمود و چشمش پـــر آب شد !

آن گاه وصیــــت هــــا کــــرد و پنــــــــــد هــــــــا داد ،

یاران گفتند : ای رسول خدا ؛

مگر روزگار عمرت به سر آمده و وقت رفتن در آمده ؟

فرمودنــــــــد :

آری مرغ جان سرِ آن دارد که باز پَــرَد ،

و به آشیــــــانِ عـــزت رود ،

مرغی که هرگاه از قفس بَشَری

بر افـــق غیب پرواز کند ،

فرشتگان عالَم قدس ،

دستها به دیده ی خود باز نهند،

ورنه برق این جمـــال ، دیـــــده های ایشان را بسوزد !


نوشته اند : چون وقت مرگ موسی (ع) در رسید ؛

برقی در هوا از هیبتِ عشق او بتــــــــافت ،

که به چشم عزرائیل برخورد و آسیب دید !

ندا رسید : ای عزرائیل ؛ چون نزد دوستـــان مـــــا روی ؛

نگــــــــــر تـــــا به ادب باشی ،

و بی دستوری فرا نزد ایشان نروی .

*****************************

 

و این است زبان حال مشتــــــــــاقی که

 از غیرت دوستی و کمـــــال در مهـــر ازلی بسوزد و همی گوید :


یارب ار فانی کنی مــــا را به تیـــــغ دوستــی


پس فرشته ی مرگ را با مــا نباشد هیچ کار !


هر که از جام تو روزی شربت عشق تو خورد


چون نماند آن شراب ، او داند آن رنـــج خمار !

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 776 )                                               

ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )  

 

    ( قسمــت بیست و ســـوّم )


بــاغ دوست


 

( جزء د هــم صفحه 183 آیه 50 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَلَوْ تَرَى إِذْ یَتَوَفَّى الَّذِینَ کَفَرُواْ الْمَلآئِکَةُ

یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِیقِ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

و اگر ببینى آنگاه که فرشتگان جان کافران را مى‏ ستانند

بر چهره و پشت آنان مى‏ زنند و [گویند] عذاب سوزان را بچشید



 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

نوشتــــه اند :

             مرگ چهار گونه است :

مرگ اهانت و لعنت ،

مرگ حسرت و مصیبت ،

مرگ تحفـــــه و کــــــرامت ،

مرگ خلعـــت و مشــــــــاهدت .

مرگ لعنت ؛ مرگ کافــــــــران است ،

مرگ حسـرت ؛ مرگ عاصیـــان است ،

مرگ کـــرامت ؛ مرگ مؤمنـــان است ،

مرگ مشاهدت ؛ مرگ پیامبران است .

مرگ اهـــانت ؛ کافران را است که فرمود :

ای محمد ؛ اگر مرگ کافــــران را ببینی ؛

و آن زخـــــم فرشتگان عذاب را ،

که از هیبت و نهیب آن کافر ،

میان دود و آتش و بوی ناخوش گرفتار آمده ،

که اگر بنــــالد بر خود درد افزاید ،

و اگر بـــــزارد نــــدای (لابُشری) شنـــود !

در آن حال بینی که گَرد بینوائی بر روی هاشان نشسته ،

و آتش در جانشان افتاده ، زنهــــــــار !!

مرگ حسرت ؛ مرگ گناه کارانی است که ؛

روزگار را به غفلت به سر آورده ،

و در طاعات و عبادات ، تقصیر کرده اند ،

ناگاه در چنگ ملک موت افتاده ،

گرفتــــار سَکَــــــــرات مـــــــــرگ شده ،

از یک سو فرشته ی رحمت بیند ،

شرمش آید که کار نیک نکرده ،

از سوی دیگر فرشته ی عذاب بیند ،

بترسد از این که بدی ها و زشتی ها کرده ،

بیچـــــاره این بنـــــده ی عاصی در میــــان مانـــــــــده ،

و چشــــم بر عیب نهــــــــــاده تا خود چه آید !

کــــرامت آیــــد از غیب ، یا اهـــــانت ؟

فضــــــــل بینــــد یا عـــــــدل ؟

[ ادامه در پست بعد ]

 

 

خانقـــــــاه دل

 

الا یــــا ایها الســــــاقى ! برون بر حسرت دل ها

کــه جامت حل نماید یکسره اســرار مشــکل ها


بــــــه مــــى بـــــــر بند راه عقل را از خانقــاه دل

کــه این دارالجنـــون هرگز نباشد جــاى عاقل ها

اگر دل بستـه‏ اى بر عشق جانان، جاى خالى کن

که این میخانـه هــرگز نیست جز ماواى بیدل ها

تــــــو گــر از نشئه مى کمتـر از آنى به خود آیى

بـــــــرون شـو بیدرنگ از مرز خلـوتگاه غافــل ها

چــــــه از گل هاى باغ دوست رنگ آن صنم دیدى

جـــدا گشتى ز بــاغ دوست دریاها و ساحـــل ها

تــــــــو راه جنت و فردوس را در پیش خود دیدى

جـــدا گشتى ز راه حـق و پیوستى به باطــل ها

 

اگـــــــر دل داده ‏اى بر عـــــــالم هستى و بالاتــر

به خود بستى ز تــار عنکبــوتى بس سلاسل ها

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 46 ]

 

 

در ِمیخانه به روی همـه بـــــاز است هنــــوز

 

سینه سوختـــه در ســوز و گـداز است هنوز

 

دست بــــردار ز ســوداگــــری و بوالهـوسی

 

دست عشاق سوی دوست دراز است هنوز

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 775 )                                               

ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )  

 

    ( قسمــت بیست و دوّم ) 


اطاعت خـدا و رسـول و صاحبان امـر


 

( جزء د هــم صفحه 183 آیه 46   ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْوَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ

وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست‏ شوید

و مهابت‏ شما از بین برود و صبر کنید که خدا با شکیبایان است


 

 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

این آیت از روی اشارت مسلمانان را به موافقت امر می فرماید ،

که موافقت ، اصل دین است ، و مخالفت ، مایه ی ضلالت ،

چنان که در دین و عقیدت ، موافقت واجب است ،

در رأی و عزیمت هم واجب است ،

از این جا است که خداوند ،

اطاعت خـــــدا و رسول و صاحبـــان امر را

همـــــــــــه در هــــــــــم بست ،

و خـــروج و مخـــالفــــت را حــــــــــــرام کرد ،

و مصطفی (ص) فرمود :

شما را به پنـــــــج چیــــــــز امــــــر می کنم :

جماعت ، شنوائی ، اطاعت ، هـــــــرت ، جهــــــــاد .

هر کس از جماعت به اندازه ی یک وجب بیرون شود ؛

طوق اسلام را از گردن انداخته تا برگردد !

و هرکس مرا اطاعت کند ،خـــــــــدا را اطاعت کرده ،

و هرکس مرا نافرمانی کند ، خدا را نافرمانی کرده ،

و هرکس صاحب امر را اطاعت کند ، مــــرا اطاعت کرده ،

و هرکس صاحب امر را فرمان نبرد ، مرا فرمـــان نبــــــــرده !

همانــــــــا امـــــــــام و پیشــــــــوا ، سپــــــــــر است ،

که در پناه او می توان جهاد کرد ، و پرهیزکار شد ،

و اگر پیشوای شمــــا مــــردی حقیــــر باشد ،

که شما را به کتاب خداوند رهبـــری و پیشوائی کند ،

سخن او را گوش کنید و از وی اطاعت نمائید .

 

 

... وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

ثبــــات و استقــــامت و حسن تفویض ؛

سبب کفایت در امـــور می شود ،

یکی از بزرگان گفتـــــــــه :

هرگاه که من واقعه (بـــدر ) خواندمی ،

با خود گفتمی ؛

خوشا به حال سپاهی که ؛

فرمانده ی آنان رسول خــــــــدا (ص) ،

خبرگزار آن جبرئیــــــل امین ،

جنگاوران آن حمــــــــزه و علــــــــــی (ع) ،

مددکار آنان فرشتگان خـــــــــدا ،

مقصد و مقصود آنان دیـــــن خـــــــــــدا ،

و حاصل آن رضای خداونـــد تبارک و تعالی است .


حُسن خِتــــــــــام

الا یا ایها الساقی زمی پر ساز جامـــم را
که از جانم فرو ریزد هوای ننگ و نامم را

از آن می ریز در جامم که جانم را فنا سازد                          
                           
برون سازد ز هستی هسته نیرنگ و دامم را

از آن می ده که جانم را ز قید خود رها سازد                        
                                     
بخود گیرد زمامم را فرو ریزد مقامم را

از آن می ده که در خلوتگه رندان بی حرمت                         
                                    
به هم کوبد سجودم را به هم ریزد قیامم را

نبودی در حریم قدس گلرویان میخانه                                  
                                  
که از هر روزنی آیم گلی گیرد لجامم را

روم در جرگه پیران از خود بی خبر شاید                              
                                  
برون سازد از جانم همی افکار خامم را

تو ای پیک سبک باران دریای عدم از من                                 
                                  
به دریادار آن دادی رسان مدح و سلامم را

بساغر خستم کردم این عدم اندر عدم نامه
به پیر صومعه بر گو به بین حسن ختامم را

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 40 ]



موضوع :


 

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 774 )                                              

ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )

 

  ( قسمــت بیست و یکــم ) 


آرامش دل ها

 

 ( جزء د هــم صفحه 182 آیه 42   ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

إِذْ أَنتُم بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیَا وَ هُم بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَى  وَالرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنکُمْ

وَلَوْ تَوَاعَدتَّمْ لاَخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعَادِ وَلَکِن لِّیَقْضِیَ اللّهُ أَمْرًا کَانَ مَفْعُولًا 

لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَ یَحْیَى مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَةٍ وَ إِنَّ اللّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

آنگاه که شما بر دامنــــــه نزدیکتر [کــــــــوه] بودید و آنان در دامنـــــه دورتر [کوه ]

وسواران [دشمن] پایین‏ تر از شمــــــــا [موضع گرفتـــــه] بودند و اگر با یکدیگر

وعــــــــده گذارده بودید قطعــــــا در وعده‏ گاه خود اختــــــــلاف مى ‏کردید

ولى [چنین شد] تاخداوند کارى را که انجام‏ شدنى بود به انجام رساند

[و] تا کسى که [باید] هلاک شود با دلیلى روشن هلاک گردد

و کسى که [باید] زنده شود با دلیلى واضحزنده بماند

و خداست که در حقیقت ‏شنواى داناست

 

 

موقعیت منطقه بدر (محل وقوع غزوه ی بدر )

 و فاصله آن تا مکه و مدینه


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

موضوع این آیه ؛ جریان جنگ بـــــدر است

و وصف حال جوان مــردان که در معرکـــــــه اَبطال

و در صف قتال جنگ کردند ، و به عهد و وفای حق ایستادند ،

تا از بارگاه احدیت به صفت مردانگـــی موصوف گشتند ،

و در اِعلاء کلمه ی حق و نشر بساط اســــــلام ؛  

تن را سبیل و جان را بذل و دل را فدا کردند .

 

 

نمایش صحنه ای از غزوه ی بـــدر

 

 

شراب از خون و جام از کاسه ی سر


به جــــای بانـــگ رود ، آواز اسبـــان


به جای دستـه ی گل قبضه ی تیــغ


به جای قِرط ، بر تن دِرع و خَفتــــان

 

 

... وَلَکِن لِّیَقْضِیَ اللّهُ أَمْرًا کَانَ مَفْعُولًا ...

 

خداوند فرمـــود :

 

این کاری است که من در ازل خواستم ،

قضائی است که من رقم زدم ،

حکمی است که من راندم ،

فرشتگان را من فرستادم که ؛

سبب آرامش دل ها و بشارت مؤمنان باشند ،

اما نصرت و پیروزی دادن کار الوهیت مـــا ،

و از خصائص ربوبیت ما است ،

همچنین رسولان را از بهر دعوت فرستادم ،

و هدایت به عنایت مـــا است !


کسب را به بنده تقدیر کردم و سبب ساختم ،

اما روزی دادن و روزی رساندن بر مـــــــــا است !


جفت دادن و تخم ریختن را سبب کردم ،

لکن وجـــــــــود فرزنـــــــــد به قـــــــــدرت مــــــــــــا است .

 

 

 

سبــــوی عاشقان


برخیــــــز مطربـــا ، که طـــــرب آرزوی ماست
 

چشـــــــم خـرابِ یــــارِ وفـــادار سوی ماست

دیوانگی عاشـــق خوبـــان ، ز بــــاده است

مستی عاشقان خـــــــدا ، از سبوی ماست

ما عاشقــــان ، ز قلـــــه کــــوه هــدایتیــم

روح الامین به سدره پی جستجوی ماست

گلشن کنید میکــــده را ، ای قلنــــــــــدران

طیــــر بهشت می‏ زده در گفتگوی ماست

با مطربـــان بگو که طــــــرب را فزون کنند

دست گدای صومعـه بالا به سوی ماست

ساقی ، بریــــــز باده گلگون به جـــام من

این خُمِّ پـــــر ز می ، سببِ آبروی ماست

باد بهــــــــــار پــــرده رخســــار او گشود

سرخیّ گل ز دلبــــــر آشفته روی ماست

ای پردگی که جلـــوه ات از عــرش بگذرد
 

مهر رُخت عجین به بُن موی موی ماست

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 56 ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 773 )                                                

ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )  

  ( قسمــت بیستـــم ) 

بـادِ  فـقـــر

 

 ( جزء د هــم صفحه 182 آیه   41 ) 

 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى

وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا

یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

 

   تفسیـــر لفظـــی :

 

و بدانید که هر چیزى را به غنیمت گرفتید یک پنجم آن براى خدا و پیامبر

و براى خویشاوندان [او] و یتیمــــــان و بینــوایــــان و در راه‏ ماندگان است

اگر به خــــــدا و آن چه بر بنــــده خــود در روز جدایى [حق از باطل] روزى که

آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل کردیم ایمان آورده ‏اید و خدا بر هر چیزى تواناست

 

 

 تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش سوم ]

 

... فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ  وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى ...

همان گونه کــــه از مــــالِ غنیمت ،

سهـــــم خـــــدا و رسولش را بیرون کنند ،

در معـــامــلات حقیقت ، که دل را غنیمت است ؛

خــــــــــدای را در آن سهمـــــــــــی است ،

که بنده در آن آزاد بود و به حق باشد ،

از خود بی زار و از عالـــم آزاد !

بنــــده را وقتی بیاید که :

از تـــن ، زبــــان مانَد و بس !

از دل ، نشــــان مـــانــد و بس !

از جــــان ، عیـــــان مــانــد و بس !

دل بــــرود ، نمـــــوده مــانــــد و بس !

جــــــــان بــــرود ، ربـــــوده مـانـد و بس !


بوالعجب بادی است در هنگام مستی باد فقـر 

کز میـــان خشک رودی  ماهیــــانِ تَـــــر گرفت

ابتــدا غواص تــرک جــــان و فــرزنـــدان بگفت

پس به دریا در فرو شد تا چنین گوهــــر گرفت

سالها مجنــون طوافی کرد در کُهسار و دشت

تا شبی معشوقـــه را در خانه ی ما در گرفت

 

شیخ انصـــاری گفت :

          خـــدایــــا ؛

از بیم تو توانم بود که به جــــــــان رسیدم ،

هیچ ندانم که با چنین نفس با چنین کار چون افتادم ؟

هیـــچ عبــــرت نگرفتـــــم و خلقی به عبــــــرت خود ندیدم ،

هرچنــد کوشیـــدم که یک نَفَس خود را شایسته ی تو بینم ندیدم !

دانی که نــــــه بی تــــــــــو خـــــود را این روز گـــزیـــــــدم.

 

         خــداونــــدا ؛

مران کسی را که خود خواندی ،

ظاهر مکن جرمی را که خود پوشیدی ،

مؤاخذه مکن خطائی را که خود پوشاندی !

 

           کــریمــــا ؛

میان خلق و خــود داور توئی ،

با مـــا آن کن که ســــــــزاوار آنی ،

نه آن چنـــــان که ســـزای مــــا دانی .

 

             خــدایــــا ؛

این بنـــده ی عاصی و ناچیز و ناشایست و نا سزاوار جــز تـــــو که را دارد ؟

به فضل و کرم و رحمت و عنایت و کرامت و شایستگی و سزاواری خویش ،

 از او در گـــــــــــذر ، و او را به آستــــــــــان خویش بپـذیـــــر !

 

 

سبـــوی دوست

عمری‌  گذشت و  راه نبــردم به کوی‌ دوست

مجلس تمــــام گشت و ندیــدم روی‌ دوست


گلشن معطّر است ســـرا پـــا ز بــوی‌ یـــار

گشتیم هر کجـــا ، نشنیدیــــم بوی‌ دوست

هر جـاکـه می‌‌روی ‌، ز رخ یـار روشن است

خُفــاش وار ، راه نبــــــردیم ســوی‌ دوست

می خوارگانِ دل شده ، ســاغر گرفتـــه‌اند

مــا را نَمـــی‌‌ نصیب نشد از سبـوی‌ دوست

گوش من و تــو ، وصف رخ یـــــــــار نشنود

ورنـه جهــــان ندارد جــز گفتـگــوی‌‌ دوست

باعاقلان بگو که : رخ یــــار ظاهـــــر است

کاوش بس است این همه در جستجوی‌ دوست

 

ساقی‌ ز دست یــــار به مــــا بـــــاده می‌‌دهد

بر گیــــر می‌‌ تـــــو نیــز ز دستِ نکـوی‌ دوست

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 64 ]



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *