سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1986213
  • بازدید امروز: 307
  • بازدید دیروز: 185
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



تفسیر ادبی عرفانی سوره های مسبحات (360)


 

خــدای یکتـــــــا


در بیست صـفـت از بیست صـفـت پاک و دور است


( کمـــال بی نقــص )



 

سـوره 64 : تـغــابــن 


بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم


یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ


لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ  وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ 


 

معنی تسبیح ، تقدیس است


و تقدیس آن است که :


خدای را از صفات نا سزا منــزّه و مقــدّس دانی

 

و از نقص پاک و از وَهم دور،


بیرون از عقل،


قدّوس از قیاس،


موصوف نه معـلـول،

 

معروف نه معقـــــول،

 

پیـــــدا نه مجهــــــــول،

 

چونیِ او نه معلـــوم،

 

عقل در او معزول،

 

و فهم در او حیـــران،

 

هستی او دیدنی،

 

ذات و صفات او پذیرفتنی نه دریافتنی و شنیدنی،

 

و کیفیت او ندانستنی،


ای پیش رو از هرچــه بخــوبی است جمالـت  

        

ای دورشــده آفــت نقـصــان ز کـمـالـت


**************************


خداوند تبارک و تعالی می فرماید:


آنچه در آسمان ها و زمین است


همه خـدای را تسبیح میکنند،


و او را به پاکی می ستــاینـــد،


شما تسبیح آسمان و زمین و آب و آتش و باد و خاک


و کوه و دریا و هم جان داران و بی جانان را در نمی یابید،


و خـداونــد ایمان به آنرا واجب و مردم را از دریافت آن نومید کرد!


چون توئی که همه ی مخـلــوق را به عقل درنمی یابی!


چگونه به عقلِ تنها در ذات و صـفــات حق تصــرف کنی؟!


ظاهـــر می پذیر و باطــن می سپار و به مراد خــدا واگذار!


و سلامت به یاد دار  


و بدان که خــدای یکتـــــــا


در بیست صـفـت از بیست صـفـت پاک و دور است:


در احـدیَّت از انباز پاک،


در صمـدیَّت از دریافت پاک


در اولیَّت از آغاز پاک،


در آخـریَِّت از انجام پاک،


در قــدیـم بودن از حدوث پاک،


در وجـود از احاطه پاک،


در شهود از ادراک پاک،


در قیمومت از تََغَـیّـُر پاک،


در قـدرت از ضعف پاک،


در صبـر از عجـز پاک،


در منع از بخـــل پاک،

 

در انتقام از حقــد پاک،


در جـبــروت از جـور پاک،


در تکـبّـر از بغی و ظلم پاک،


در غضــب از ضجــر پاک،


در صـنــع از حاجت پاک،


در کیــد از غـرور پاک،


در مکر از حیلت پاک،


در تعجب از استنکار پاک،


و در بقــا از فنـــا پاک است.


 

این است صـفـات خالـق بی ضـدّ و بی نظـیـر و بی شبیه!


**************************

 

و صفــات مخـلــوق را ضـدّها و شـبیه ها قـرین است،

 

بدین گـونــــه که :

 

با حیــــات او ممـــــات،

 

با قدرت او عجز،

 

با قوّت او ضعـف،

 

با منـــع او بخـل،

 

با غضب او ضجـر،

 

با مکر او حیلت،

 

با انتقـــام او حقــد،

 

با کیـــــــــد او غرور،

 

در تعجب او انکار،

 

و در بقای او فنـــــــــــا است.


 

تا بدانی که کرده ی کردگار چون کرده ی مردمان نیست،

 

و صفات خالق چون صفــات مخلــوق نیست،

 

و خـدای را در ذات و صفات و کـبــریاء و عـزَّت مـثــل و ماننــد نه.

 

**************************


جــوینــده ی تـو هـمچــو تو فــردی بایـد    

       

آزاد ز هــــر عـلـت و دردی بــایـــــد


زان می نرســـد بـه وصـل تـــو هـیچ کسی

           

کانـدرخــور غـم هــای تــو مــردی باید


 

سوره تغابن و مهدویت :

 

( آیه 8 ) :

فآمنوا بالله و رسوله


والنور الذی انزلنأ والله بما تعملون خبیر

 


به خدا و رسول او و نورى که نازل کرده ایم ایمان بیاورید


و بدانید خدا به آنچه انجام مى دهید آگاه است.

 


زید بن ارقم گفت:



هنگامى که  پیامبر (صلی الله علیه و آله )

 

در حجه الوداع به غدیر خم رسید

 

دستور ایستادن و نماز را داد،

 

سپس خطبه خواند و این آیه را تلاوت نمود و فرمود:

 

اى مردم این نــــور منــــم،

 

سپس بعـــد از من على،

 

سپس از نسل او (جانشینان)

 

تا قائم ما مهـــــدى (عجل الله تعالی فرجه )  مى باشد.

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مسبحات (  359  )

لـذّت بهشـت


 

سـوره 61 : صـــــف

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم


سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ

وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

 

هرکس بخواهد در دنیـا

خداستائی او پاک و صـــاف و بی آلایش باشد

باید دل خویش را از آلودگی های نفس اَمّاره پاک نگاه دارد!

 

و هرکس بخواهد در آخــرت

 لـــــذّت بهشت بر او گــــــــــــوارا باشد،

باید دیـــــــن خــــــــود را

از آلایش هـوی و هـوس صاف و پاک دارد.

 

زیرا مـــردم دو گـروهنــد :

گروهی زندگانیشــان به لطف و فضلِ حق،

و آسایش آنان به ذکـــــــــر حــــق است،

 

 گروهی دیگر زندگانیشان نشانه ی عـدلِ حق،

و آسایش ایشان به حظِّ نفس است.

 

آنان که اهل لطف و فضـلـنــد،

دلی صافی و همتی عالی

و سینه ای خالی دارند

که در آن یادگار الاهی است،

و زبانشان به شهادت داده

و نشان به معـرفـت پرداخته

و جانشان با محبت آمیخته

و از صفات خود بیــــــــزار گشته!

که هـرچه صـفـت خودی همه بند است!

و هـرچه بند است همه رنگ است!

و آنچه رنگ است همه ننــــــــگ است!

 

زیـــــــــــرا:

 

آن کس که هـزار عالـم از رنگ نگاشت 

     

رنگ من و تــو کجا خَـرَد ای ناداشت!

 

چون تسبیح و ذکـــر این گروه از معـدن پاک برآید،

و به خـداونــد پاک رسد

و پسنــدیده و پذیرفتـــه ی خـداونــد باشد.


اما گروه دوم که نشانه ی عـدل حق باشنـد ,


و زندگانی شان به لذت نفس باشد

و سینه ی آنها آلوده ی شهوت!

و دل شان معدن فتنه و فساد!

و باطن آنها برخلاف ظاهر باشد،


نام ایشان در ردیف دو رویان و منافقان باشد

 

و گفتارشان خلاف کــردارشــان باشــد

 

کــه فــرمــود : (لِمَ تَقُولُـونَ ما لا تَفعَـلَونَ)


چـرا چیــزی می گـوئیـــد که خود نمی کنید؟

 

نزد خـداونــد کـرداری از آن زشت تر نیست،

یعنی گفتــــــاری که با آن کـردار نیست!

وعظی که واعظ از آن بی بهـــــــره باشد!

 

خـداونــد به عیسی (ع) وحی فرستاد که:


ای پســر مـــریـــم؛ نخست خود را پنــد ده ،

آنگاه اگر آگاه شــدی دیگـــران را پنـد ده

وگرنه از من شـــرم دار! 


گفتـم که ز عشـق همچـو مویت باشم  

                  

همــواره نشـسته پیش رویـت باشم


اندیشـه غـلــط کـردم و دور افتادم  

                  

مـن چـاکــر پاسـبــان کــویت باش

 

*******************************

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مسبحات (358)

مشـرق حقیقـت



سـوره 57 : حــدیــد 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم

سَــبَّــحَ لِلهِ ما فِـی الـسَّمــواتِ وَالأَرضِ

آفریدگار جهان و جهانیان،

پروردگار انس و جان،

آفــریننــده زمیـن و زمان،

پدید آورنده ی مکـیـــن و مکان،

خبــر می دهـد که :

هـرچه در آسمـــان و زمیـــــــن است

از آفـتـــــــاب و مــــــاه و ستـــــــــارگان،

باد و آتش و آب و خاک و کوه و دریا و درختان،

و هـمه ی جانـداران و بی جانان،

هـمـه ی آن ها ما را می ستـــــــاینـد

و به بزرگـــــواری مـــــــا را نام میبرند

و به یکـتـائی مـــــــا گواهی میدهند!

آن چنان تسبیحی و توحیــــــدی که

دل آدمی در آن می شورد!

و عـقـل آن را ردّ می کند!

اما دین اسلام آن را می پذیرد .

و آفریننده ی جهان به راستی و درستی آن گواهی میدهد!

 

هرکه را توفیق رفیق بُوَد و سعادت مســاعـــد،

آن را نا دَریافـتــه به جــان و دل می پذیرد،

و به تعظیم و تسلـیـم و اقـرار پیش آید،

تا فردا در انجمن صدّیقـان و محـفــل دوستان،

درمسند عـزّ جاودان خود را جای یابد!


 

پس زینهـــــار ای جوانمـــــــرد؛


نگر تا ذرّه ای بدعـت در دل خود راه ندهی،

و آنچه شنوی و عـقــل تـو در آن وامانَد،

جــز بر عقل خود تهمت ننهی!(*)

و راه تأویل مرو که راه زهــر آزمودن است

و با خار خار از پای برون کردن است!

مرد دانا زهـر نیازماید،

داند که آن در هلاک خود شتافتن است!

و خار خار از پای برون نکند

بلکه داند که آن درد افــزون است!

---------------------------------------------

(*) ظاهراً مراد عقل مادی و دنیائی است وگرنه با عقل معنوی و روحانی بهتر میتوان خدای را شناخت چنانکه سیر عقلانی در آفاق و اَنفُس و داوری عقل مهمترین عامل خــدا شناسی است

*******************************************

خدایــــا؛

نسیمی وزیـــــــد از باغ دوستی ,

دل را فـــدا کردیم،

بوئی یافتیم از خزینــــــه ی دوستی ,

به پادشاهی بر سر عالم نــــــــــــدا کردیم،  

برقی از مشرق حقیقت تافت،

آب و گل کم انگاشتیم و رو گیتی بگذاشتیم،

یک نظر کردی، در آن یک نظر بسوختیم و بگداختیم،

بیفزای خدایا نظری،و این سوخته را مرهم ساز،

و غـــرق شــــده را دریــــاب،

که مَی زده را به مَی درمان کنــــــند!!


 

الهــــــــــی ؛

جز از شناخت تو شادی نیست ,

و جز از یافت تو زندگانی نه !

زنده ی بی تو چون مرده ی زندانی است ,

و زنده ی به تو زنده ی جاودانی است ,

الهــــــــــی ؛

مران کسی راکه خود خواندی ,

ظاهر مکن جرمی را که پوشاندی ,

کریمــــــــــا ؛

میان تــــو و ما داور توئی ,

با ما آن کن که خود سزاور آنی ,

نه آن چنان که سزاوار ماست.

 

###########################


اندر دل من بدین عـیــانی کـه تــــوئی    

    

وز دیــده ی من بدین نهــانی کـه توئی


وصّـاف، تــــــو  را وصـف ندانــد کـــردن    


 تـو خـود به صفات خـود چنانی که توئی

 

مردم ایران به رهبری امام خمینی ( قدّس سرّه الشریف )

برای تثبیت ثمره مبارزات اسلامی شان

در روزهای سرنوشت ساز 10 و 11 فروردین 58

باحضوری آگاهانه در پای صندوق‌های رای ،

به یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی جامه عمل پوشاندند

و پیروزی نهایی انقلاب را با آرای قاطع ( 98/2 %) خود تحقق بخشیدند.

و بدین سان طلایه دار حکومت جهانی اسلام شدند .

ان شاءالله این حکومت با حضور همین امت همیشه در صحنه

و در پرتو مدیریت و رهبــــــــری ولایت فقیـــــــــــه

به حکومت جهانی منجی عالم بشریت

امام مهــــدی (عج ) خواهد پیوست

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مسبّحات (11 ـ 320) ( 357 )


درجــــات ذکـــر


 

سوره 3 آل عـمـــران آیه 41

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم


وَاذکُر رَبَّکَ کَثِیــــراً

 

و سَـبِّــح بِالـعَـشیِّ وَالإبکارِ


گـفـتــه انــد ذکــر خــداونــد سه درجه است:


 اول ذکــر ظاهــر 

 

به زبـــان از ثـنــا و دعــا،


دوم ذکــر خفــی

 

که فرمــــــود:


بهتــــــــــــرین ذکــــــرها ذکـر خفـــیّ


و بهترین روزی ها قــدر کافی است،


سـوم ذکــر حقیقــی

 

و آن تنهـــا شهـود ذکــر حــق تـــــــو را است!

 

یعنی که در ذکـر حــــــق ،

 

خودت را در ذکـر فـرامــــوش کــردی

 

و جز ذکــر حــق چـیـــزی دیگـر نـدیــدی و نداشتی! 



خـدایـــا ؛

 

چه یاد کنم که خود همه یادم،

 

من خرمن نشان خـود را فرا بــــاد دادم،

 

یاد کردن کسب است و فراموش نکردن زندگانی!


باز یک چنـــدی به یاد خود تــــو را نازیدم،

 

دیده بر تـــــــــــو آمد،

 

با نظـــــــاره پردازیــــــدم،

 

کنــــون که یاد بشناخـتــم خاموشی گزیدم،

 

چــــون مــــن کیست ؟

 

که این مرتبت را سزیــــــــدم ؟

 

فــریاد از یادِ به اندازه

 

و دیــدار به هـنــگام ،

 

و از آشـنـــــائی به نشــــان

 

و دوسـتـی به پیـغـــــــــــــــــام!

 

 

 

 

 

 

##########################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

##########################################

درود خدا و ملائکه و مؤمنین بر او باد


و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مسبّحات (10 ـ 319) (356)

بسم الله الرحمن الرحیم

یگانـــه در ذات و صفــات

 

سوره 2 بقـــره آیه 116 :

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم


.... سُبحانَهُ بَل لَهُ ما فِی السَمواتِ وَالاَرض ...

 

... پاک است و بی عیب خدای یگانه،


یگانه در حلــــــــــم،

یگانه در وفــــــــا،

یگانه در مهــــــــر،

درگنــــاه از بنـــــده نَبُـــرَد،


اگر بنده به دیگری گـراید او نگـراید که در وفــا یگانه است،


اگر بنده عهد بشکـنـد او نشکـنـد که در مهـر یگانه است،


یگانــــــه در ذات،

یگانه در صفــــــــــات،

بَـــرِی از عِـــلاّت،

منــــزّه از آفـــــات،

ستـــوده به هـر عـبـارات،

 زیبـــا در هـر اشارات،  

آفریننده ی دقایق و ساعات،

مُقَــدِّرِ اعـیـان و اوقــات،

نه در صـنـع او خلل،

 نه در تـقــدیـر او حِـیَـل،

نه در وصف او مثــــل،

مُقَــدِّری است لَـــم یَــــزَل.

خـداونــدی بی شریک و بی انباز،

پادشاهی بی نظیر و بی نیاز،

گناه آمرز است و بیچاره نــواز،

دانای بی عـلـت،

قـیّـــوم تا ابــد،

قــــدّوس از حســد. 

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


اندر دل من بدین عـیــانی کـه توئی 

                

وزدیــده ی من بدین نهــانی کـه توئی


وصـاف ، تــو را وصـف نداند کردن    

              

تو خـود به صفــات خود چنانی که توئی


http://pic.photo-aks.com/photo/animals/bird/pigeon/large/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AA%D8%B1.jpg

 

خداوندی که گوش ها گشوده بنام او،

دل ها اسیــــــــــر پیغــــــــــــام او،

موحــــــد افــــــــتاده در دام او،

مشتاق مست مهـر از جام او،

امید عاصیان و مفلسان به درگاه او،

درویشان را شادی به جلال او،

عارفان را جای در بارگاه او،

نشستن شان بر امیــــد وصـــــال او،

بودن شان در بـنـــــد وفــــــــاء او،


راحـت شــان با نام و نشان او،

 

خــدایــا ؛

یک چندی به یاد تـــــــو نازیدم،

آخـر خـود را رستخـیــز گــزیـدم،

چون من کیست که این کار را سزیــدم؟

اینم بس که صحبت تو ارزیدم،

خــدایــا ؛

نه جــز از یاد تـــــو دل است،

نه جـز از یافت تـــــو  جــــان،

پس بی دل و بی جـــان زندگی کی تــــــــوان ؟

 

ارباب حکمت گویند :  

در این آیت رمزی عجیب است

که در این جهان هرچه راه به آن فنا است

خـداونــد آن را تخمی پدید آورد و خلقی نهاد

تا نوع آن در جهان بمانَد و یکباره نیست نشود،

نبینی که برای اجرام آسمانی مانند ماه و آفتاب و ستارگان

که تا روز رستاخیـــــز راه فنا نیست لاجرم تخم نساخت

و برخلاف آنچه نبات و حیوان است 

چون فنا به روزگاران در آن روان است

لاجرم تخم و خـلـف از سـلـف ضروری است،

از این رو دانسته می شود که :

خـداونــد را فرزند گرفتن سزاوار نیست

و خـلـف او را به کار نه!

که وی زنده ی ابدی است وکردگار سرمدی،

فنا در او راه نیابد

و آفت را در جـــــلال او جائی نه!

و عیب و نقص را در کمـــــال او گنجای نیست،

همیشه بوده و همیشه باشد،

پس او را فرزند چه درباید و چه درسزد؟

این بود که فرمود :

بَل لَهُ ما فِی السَمـــواتِ وَالاَرض ...

فرزند می باید که خدمت پدر را می دریابد،

چون پدر بخودی خود کامل نیست

و از یار و مددکار بی نیاز نه!

نیازمند دیگری است تا سستی او را جـبــران کـنـد،

پس خداوند بی نیاز چه حاجتی به فرزند و انباز دارد؟

که نه او را فـقـر است تا کسی جبرکند،

نه اورا عجز است تا کسی یاری کند،

آنچه در آسمانها و زمین است

همه بنده ی او و خــدمتگــزار او و طاعت دار او است

چه بخـواهـــد چه نخـواهــــد.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

اندردل من عشق تو چون نــوریقیـن اسـت  

        

 بردیده ی من نام تو چون نقش نگیــن اسـت


درطبـع مـن و همّـت مـن تا به قیـــامـت

                   

مهـرتـو چـو جـان است و وفای تو چو دیـن

 

#################################################

#################################################

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *