تفسیر ادبی عرفانی سوره های مسبحات (360)


 

خــدای یکتـــــــا


در بیست صـفـت از بیست صـفـت پاک و دور است


( کمـــال بی نقــص )



 

سـوره 64 : تـغــابــن 


بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم


یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ


لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ  وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ 


 

معنی تسبیح ، تقدیس است


و تقدیس آن است که :


خدای را از صفات نا سزا منــزّه و مقــدّس دانی

 

و از نقص پاک و از وَهم دور،


بیرون از عقل،


قدّوس از قیاس،


موصوف نه معـلـول،

 

معروف نه معقـــــول،

 

پیـــــدا نه مجهــــــــول،

 

چونیِ او نه معلـــوم،

 

عقل در او معزول،

 

و فهم در او حیـــران،

 

هستی او دیدنی،

 

ذات و صفات او پذیرفتنی نه دریافتنی و شنیدنی،

 

و کیفیت او ندانستنی،


ای پیش رو از هرچــه بخــوبی است جمالـت  

        

ای دورشــده آفــت نقـصــان ز کـمـالـت


**************************


خداوند تبارک و تعالی می فرماید:


آنچه در آسمان ها و زمین است


همه خـدای را تسبیح میکنند،


و او را به پاکی می ستــاینـــد،


شما تسبیح آسمان و زمین و آب و آتش و باد و خاک


و کوه و دریا و هم جان داران و بی جانان را در نمی یابید،


و خـداونــد ایمان به آنرا واجب و مردم را از دریافت آن نومید کرد!


چون توئی که همه ی مخـلــوق را به عقل درنمی یابی!


چگونه به عقلِ تنها در ذات و صـفــات حق تصــرف کنی؟!


ظاهـــر می پذیر و باطــن می سپار و به مراد خــدا واگذار!


و سلامت به یاد دار  


و بدان که خــدای یکتـــــــا


در بیست صـفـت از بیست صـفـت پاک و دور است:


در احـدیَّت از انباز پاک،


در صمـدیَّت از دریافت پاک


در اولیَّت از آغاز پاک،


در آخـریَِّت از انجام پاک،


در قــدیـم بودن از حدوث پاک،


در وجـود از احاطه پاک،


در شهود از ادراک پاک،


در قیمومت از تََغَـیّـُر پاک،


در قـدرت از ضعف پاک،


در صبـر از عجـز پاک،


در منع از بخـــل پاک،

 

در انتقام از حقــد پاک،


در جـبــروت از جـور پاک،


در تکـبّـر از بغی و ظلم پاک،


در غضــب از ضجــر پاک،


در صـنــع از حاجت پاک،


در کیــد از غـرور پاک،


در مکر از حیلت پاک،


در تعجب از استنکار پاک،


و در بقــا از فنـــا پاک است.


 

این است صـفـات خالـق بی ضـدّ و بی نظـیـر و بی شبیه!


**************************

 

و صفــات مخـلــوق را ضـدّها و شـبیه ها قـرین است،

 

بدین گـونــــه که :

 

با حیــــات او ممـــــات،

 

با قدرت او عجز،

 

با قوّت او ضعـف،

 

با منـــع او بخـل،

 

با غضب او ضجـر،

 

با مکر او حیلت،

 

با انتقـــام او حقــد،

 

با کیـــــــــد او غرور،

 

در تعجب او انکار،

 

و در بقای او فنـــــــــــا است.


 

تا بدانی که کرده ی کردگار چون کرده ی مردمان نیست،

 

و صفات خالق چون صفــات مخلــوق نیست،

 

و خـدای را در ذات و صفات و کـبــریاء و عـزَّت مـثــل و ماننــد نه.

 

**************************


جــوینــده ی تـو هـمچــو تو فــردی بایـد    

       

آزاد ز هــــر عـلـت و دردی بــایـــــد


زان می نرســـد بـه وصـل تـــو هـیچ کسی

           

کانـدرخــور غـم هــای تــو مــردی باید


 

سوره تغابن و مهدویت :

 

( آیه 8 ) :

فآمنوا بالله و رسوله


والنور الذی انزلنأ والله بما تعملون خبیر

 


به خدا و رسول او و نورى که نازل کرده ایم ایمان بیاورید


و بدانید خدا به آنچه انجام مى دهید آگاه است.

 


زید بن ارقم گفت:



هنگامى که  پیامبر (صلی الله علیه و آله )

 

در حجه الوداع به غدیر خم رسید

 

دستور ایستادن و نماز را داد،

 

سپس خطبه خواند و این آیه را تلاوت نمود و فرمود:

 

اى مردم این نــــور منــــم،

 

سپس بعـــد از من على،

 

سپس از نسل او (جانشینان)

 

تا قائم ما مهـــــدى (عجل الله تعالی فرجه )  مى باشد.

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :