تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (101 ـ 269 )
کمنـد حـق
( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم )
آیه 28 سـوره عنکبـوت :
بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم
وَ ما کُنتَ تَتلـُوا مِن قَبلِهِ مِن کِتابٍ...
ای محمّــد ؛
مــــــــا تـــــو را امِّـــی کردیم یعـنـی نه خواننده نه نویسنده!
نه هـرگــز به مکـتـب رفـتـه و نه هـیــچ معـلــم دیــده!
تا عالمیان بدانند که آنچه تو میگــوئی
و از پیشینیان خبر میدهی،
همه از وحی پاک میگوئی!
در این آیت سِــرّی دیگـر نهفته است:
و آن این است که چون خـداونــد خواست
مصطفی(ص) را به رسالت برگزیند
و سینه ی پاک وی شایسته ی مکاشـفـات خود کند،
از اول شاهـدهای خــــــــدائی بر او کشف کرد
تا آلایش های بشـــری از نهاد او رخت بربست
و سینه ی او از اغـیــار پاک گشت
و از معــلـــومات و مرســـومات بشــــری آزاد شـد!
همه ی پیمبران را از آغاز،
روش قاعده ی دولت و رتبه ی ولایت در نهادشان نهادند،
آنگاه از روش خویش به کشش حــق رسیدند،
لیکن روش مصطفی(ص) را نخست جذبه ی حــــق ساختند،
و پیش از دوره گِل آدم
او را به کمنـــــد کشش پیوسته آراسته کردند
که فـرمود: من پیغمبر بودم وقتی که آدم میان آب وگِل بود!
و همه ی پیغمبران که دریائی بودند،
در برابر دریای محمـّـــدی(ص) قطــره ای بودند!
چون همه از بشریت به نبوت آمدند
و مصطفی(ص) از نبوت به بشریت آمد!!
همگان از دایره ی تفرقت قدم در دایره ی جمع نهادند،
ولی مهتـــــر جهـــــانیــــــــــــــان از دایره ی جمع
برای نجات خـلـق به تفـرقـت آمد!
وَ ما اَرسَـلـنـاکَ اِلا رَحـمَــةً لِلعـالَـمِـیـن
و این را تنـــــــــــزل گویند که نوعی از مکارم اخلاق است
چنانکه او خود فرمود:
(اِنِّی بُعِـثـتُ لاُتَِّمَ مَکارِمَ الاَخلاق)،
من برای تکمیل و تتمیم مکارم اخـــــلاق مبعـــــــوث شدم.
##########################################
مست تـو ام از جــرعـه و جام آزادم
مـرغ تـو ام از دانــــه و دام آزادم
مقصود من از کعـبه و بتخانه تــوئی
ورنه که من از هـر دو مقـام آزادم
ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت
تا همچنان خاری در چشــم دشمنــــانش باشد
موضوع :