تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (101  ـ 269 ) 

 

کمنـد حـق

 

( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم )


آیه 28 سـوره عنکبـوت : 

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 

وَ ما کُنتَ تَتلـُوا مِن قَبلِهِ مِن کِتابٍ...

ای محمّــد ؛

مــــــــا تـــــو را امِّـــی کردیم یعـنـی نه خواننده نه نویسنده!

نه هـرگــز به مکـتـب رفـتـه و نه هـیــچ معـلــم دیــده!

تا عالمیان بدانند که آنچه تو میگــوئی

و از پیشینیان خبر میدهی،

همه از وحی پاک میگوئی!

در این آیت سِــرّی دیگـر نهفته است:

و آن این است که چون خـداونــد خواست

مصطفی(ص) را به رسالت برگزیند

و سینه ی پاک وی شایسته ی مکاشـفـات خود کند،

از اول شاهـدهای خــــــــدائی بر او کشف کرد

تا آلایش های بشـــری از نهاد او رخت بربست

و سینه ی او از اغـیــار پاک گشت

و از معــلـــومات و مرســـومات بشــــری آزاد شـد!

همه ی پیمبران را از آغاز،

روش قاعده ی دولت و رتبه ی ولایت در نهادشان نهادند،

آنگاه از روش خویش به کشش حــق رسیدند،

لیکن روش مصطفی(ص) را نخست جذبه ی حــــق ساختند،

و پیش از دوره گِل آدم

او را به کمنـــــد کشش پیوسته آراسته کردند

که فـرمود: من پیغمبر بودم وقتی که آدم میان آب وگِل بود!

و همه ی پیغمبران که دریائی بودند،

در برابر دریای محمـّـــدی(ص) قطــره ای بودند!

چون همه از بشریت به نبوت آمدند

و مصطفی(ص) از نبوت به بشریت آمد!!

همگان از دایره ی تفرقت قدم در دایره ی جمع نهادند،

ولی مهتـــــر جهـــــانیــــــــــــــان از دایره ی جمع

برای نجات خـلـق به تفـرقـت آمد!

وَ ما اَرسَـلـنـاکَ اِلا رَحـمَــةً لِلعـالَـمِـیـن

و این را تنـــــــــــزل گویند که نوعی از مکارم اخلاق است

چنانکه او خود فرمود:

(اِنِّی بُعِـثـتُ لاُتَِّمَ مَکارِمَ الاَخلاق)،

من برای تکمیل و تتمیم مکارم اخـــــلاق مبعـــــــوث شدم.

##########################################


مست تـو ام از جــرعـه و جام آزادم                   

مـرغ تـو ام از دانــــه و دام آزادم

مقصود من از کعـبه و بتخانه تــوئی                 

ورنه که من از هـر دو مقـام آزادم

 

 

 

ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت 

تا همچنان خاری در چشــم دشمنــــانش باشد


 



موضوع :