سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985942
  • بازدید امروز: 36
  • بازدید دیروز: 185
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 941 )                                                                                            

ســوره 15 : حجـــر ( مـکّــی ـ 99 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 262 )


  ( قسمــت پنجـــــم )


خـزینـه هـای خـداونــد


 

  ( جزء چهارد هــم صفحــه 263 آیه 21 )


بسم الله الرحمن الرحیم  

وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ 

   تفسیـــر لفظـــی :

و هیچ چیز نیست مگر آن که گنجینه‏ هاى آن نزد ماست

و ما آن را جز به اندازه ‏اى معین فرو نمى‏ فرستیم


 

   تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خزینــــــــه های آب و بــــاران ،

که اصـــلِ همــه ی چیـــــز ها است ،

و مایـــــه همــــــه ی نبــــاتــات است ،

همه و همه به نــــــزد مــــــــــــــا است ،

یعنی در حکــم و فرمــان مــــــا است ،

و همـــــه مقــــــــدور مـــــا است ،

 

 

در نگاه اهــل معـــرفـــت ؛

خزینــــه های خداونــــــــد در زمیــــن ،

دل های مؤمنــان و سِـرّ های عارفان است ،

و در آن خزینـــه ها دُرّ های شب افــــروز ،

و ودیعت هـــــــــای گـــــران مایـــــه است ،

که بعضی به لطایف علـــم آراستـــــه ،

و آن دل هـــــــای عـــالمــــــــــــان است ،

بعضی به حقایق عقــــل نگاشتــــــه ،

و آن دل هــــــای مؤمنــــــــــــــان است ،

و برخی به بدایــــــعِ سِــرّ پرداختــــه ،

و آن دل هـــــــای عـارفـــــــان است .

 

 

 

و نشان آن خزانـــــه ها آن است که :

درخشندگی آن گوهر ، بر اعضاء بنده تابد ،

تا همگیِ آن به خدمت خـــداونــــــــد پــــردازد ،

یعنی ؛ شب ، نمـــــاز گـــــــزارد ، و روز ، روزه دارد ،

و پیوستـــــه دلش به طاعـــــــــت می گراید ،

و به خیــــــــر و نیکی می شتــــابــد ،

از شُبهَت ، پــــــــــاک بُــوَد ،

و از حـــــــــــرام ، دور ،

در حــــلال ، زاهــد ،

از گذشتــــه ، به درد ،

و در حــــال ، به اندیشه ،

و در باقـیِ عمـــــــر ، لـــرزان ،

تن در اشتیـــاق ، سوزان ،

دل به دوست ، نازان ،

و جان در دوست ، خنــــــــدان .

 

الهــــی ؛

از جُــود تــــــــو هر مفلسی را نصیبی است ،

و از کَرَم تــــــــو هر دردمنــــــدی را طبیبی است ،

از سعتِ رحمت تــــــــو ، هرکسی را بهــــــره ای است ،

و از بسیاریِ بخشش تــــــــو ، هر نیازمندی را قطــــــره ای است ،

بر سر هر مؤمن ، از تــــــــو تــــاجـــی است ،

و در دل هــــر محبّ ، از تــــــــو سـراجی است ،

هر شیفتــــه ای را با تــــــــو ســـــر و کاری است ،

و هـــــــر منتظــــری را آخــــــر ، روزِ دیــــــداری است .

پس مـــا را که سال هـــاست منتظـــــرِ ولــــیّ تــــــــو ایم

 

کَـــــــی روزِ دیــــــــــــداری است ؟





موضوع :


   نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 940 )                                                                                        

ســوره 15 : حجـــر ( مـکّــی ـ 99 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 262 )


  ( قسمــت چهــارم )


آفتــابِ تـوحیــد

 

 ( جزء چهارد هــم صفحــه 263 آیه 16 )

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لَقَدْ جَعَلْنَا فِی السَّمَاء بُرُوجًا وَزَیَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِینَ

   تفسیـــر لفظـــی :

و به یقین ما در آسمان برجهایى قرار دادیم و آن را براى تماشاگران آراستیم

خرمشهـــــر را صــدام با کمک کـدخــدا اشغــال کرد

و در سوم خرداد خـــــــــدا آن را آزاد کرد

 

   تفسیر ادبی و عرفانی :

بــرج هــای آسمــــان ، ستـــارگاننــــــد ،

که خداونــــد آن ها را به قــدرت خویش آفریـده ،

و آسمــــــــان را به آن ها نگاه داشتــه ،

و دیدِگاه آدمیـــــــــان کــــــــرده ،

هم چنین دل های عارفـــــــان را به لطف خویش ،

به ستـــارگانِ معـــرفــت و مـــــــــاهِ دانش ،

و آفتـــــــابِ توحیــــــــد آراستــــــه ،

و نظرگاه خود ساختــه است .

و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم فرموده اند :

خداونـــــد در دستــگاه آسمــــــــان ها ،

به دل های شمـــــا می نگرد ،

و چون شیطان قصــد آسمـــان کند ،

تا استــــــــراق سمـــــــع نماید ،

به آتش سوزان شهـاب ثاقب رانده می شود ،

و چـــون قصـــدِ دلِ بنــــــــــده ی مــؤمـــن کنـــد ؛

وسوســــه ی او به آتش دانش و معـــرفت بســــوزد !



20 ـ وَ جَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَـــــا مَعَایِشَ وَ مَن لَّسْتُمْ لَــــهُ بِرَازِقِیــــنَ

و براى شما و هر کس که شما روزى‏دهنده او نیستید

در آن وسایل زندگى قرار دادیم .

اسبــاب عیش هر گروهی مختــلف است ؛

چنان که عیش مریــــــدان ،

به یُمن اقبـــــال خداونــــــد است ،

و عیـش عـــارفــــان ،

به لطف جمــال محبـــــوب است ،

و عیش موحّــــــــدان ،

به کشف جــلال معبــــــود است ،

و همه ی آن ها مربوط و وابستــه به خود او است ،

و هرکسی را از فضـل خداوند بهـــره ای است ،

و او از آراستـــــن به کارهـــــای خویش ،

و آرایش شدن به جمـــال خویش ، منــــزّه است .

میلاد با سعادت چهارمین خورشید آسمان امامت و ولایت


حضرت علی ابن الحسین ، زین العابدین و سیدالساجدین (ع)


مبــــــــــــارک

 

نیــم غمـــزه

 

پــــروانــــــــه وار بر در میخــانـــــه ، پـــر زدم

دربستــــه بــــود بـــا دل دیـــــوانــــه در زدم


خــــــوابم ربــــود ، آن بت دلــدار تــا به صبــح

چــون مــرغ حـق ، ز عشق ، ندا تا سحـر زدم

دیــــدار یـــــار گـــر چه میسّـــــــر نمـى شود

مـــن در هــــواى او ، به همـــه بــام و بر زدم

در هــــر چـــه بنگــرى ، رخ او جلـــوه ‏گــر بُوَد

لــــوح رُخش به هــــر در و هـــر رهگـــذر زدم

در حــــال مستــى ، از غــم آن یــــار دلفـریب

 گاهى به سینه ، گاه به رُخ ، گـه به سر زدم

جـــان عزیـــــز من ، بت من چهــــره بـــاز کرد

طعنــــه به روى شمس و بــه روى قمــر زدم

 

یارم به نیـــم غمــــزه چنان جان من بسوخت

کــــآتش به ملک خـــاور و هــــم ، بــاختـر زدم

( دیوان امام خمینی [ره] ص 141 )



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 929 )                                                                                            

ســوره 15 : حجـــر ( مـکّــی  ـ 99 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 262 )


  ( قسمــت ســــوّم )


ودیعــه گاه اســرار


  

 ( جزء چهارد هــم صفحــه 262 آیه 9  ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

   تفسیـــر لفظـــی :

بى‏ تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده ‏ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود


 

میلاد علمدار نهضت حسینی


حضرت اباالفضل العبّـــاس (ع) مبــارک


     تفسیر ادبی و عرفانی :

اشارت است به نشر بساط توقیــــر قـــــرآن ،

و اظهار شرف و عزت آن به نزد خداونــــد ،

قرآنی که یادگار دل مؤمنــــان است ،

و مونس جـــــــــان عارفــــــان ،

و مایه دلجوئی دوستــــان ،

و آسایش مشتـاقــان !

دل های مؤمنان بدان آراستــه ،

عیــــوب ایشـــان بـــدان پوشیـــــده ،

دیــن ایشـــــان بدان کوشیــــده ،

سعادت آنان از آن جوشیده !

پیروزی و سرافرازی در آن نهفتـــه است ؛

و مـــــــا خـــــــــود آن را نگاهـبــــــــانیــــــــم .

گروهی را عقیده بر این است که ؛

 نگــــــــــاه داری قـــــــــــــــرآن ،

به خوانـدن و تدبّــر در آن و عمــل به آن است ،

که دل هـــای قــــرآن خوانــــانِ مدبّـــــر ،

خزانـــــه ی کتـــاب خـــــدا است !

و خداونــد تبــارک و تعالی ؛

حقّ حافظان و نگاهدارانِ قـــرآن را تبــاه نمی کنــد ،

چرا که ؛ ضایــــع کردن پاداش حافظــان قــرآن ، 

ضایــــع کردن خود کتـاب شـــریف است .

پس ؛ بشارتی بزرگ باد خوانندگان قرآن و دانایانِ آن را ، 

بـــرای آن کــــه اطــــــــــوارِ طینــتِ ایشـــــــان ، 

خـــــزانـــــــه ی آیــات قـــــرآن است ،

و دل آنان ودیعـــه گاه اســرار و عـزّت قـــرآن !

و معلــوم است که مــرواریـــــد تا در صــــدف است ؛

آن صــــــدف به علت عـزّت مـرواریــــــد ، عـزیــــــز باشد !

و از خطــــــر ایمـــــــن و از آفـــــــات ضیـــــاع در امــــان است !

 

گنـــج نهـــان

بــر در میـکــــده با آه و فغـــــــــان آمــده ‏ام

 از دغـــل‏بــــــــازىِ صوفى به امـان آمده ‏ام

شیخ را گـــــو کــه درِ مــدرسه بربند که من

 زیـن همـــه قال و مقال تو ، به جان آمده ‏ام

سَرِ خـُــــــــم باز کــن اى پیـر که در درگه تو

 با شعف ، رقص کنان دست فشان آمـده ‏ام

گـرهـى بـــــاز نگــردد ، مگر از غمــــــزه یــار

بـــر درش بـــا تــــن شوریـده ، دوان آمده ‏ام

همه جا خانه یار است که یارم همه جاست

پس ز بتخانه سوى کعبـه چه سان آمده ‏ام ؟

راز بگشــــا و گــــــــره باز و معمـــــا حل کن

کــــه از این بادیه ، بى تــــاب و توان آمده‏ ام

تــــا کــه از هیچ کنم کوچ به سوى همه چیز

بــــوالهوس در طمـــع گنــــج نهــان ، آمده ‏ام

( دیوان امام خمینی [ره] ص 140 )

 

السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی


این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگــــــرم دنیـــا و زنـــــدگی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 928 )                                                                           

ســوره 15 : حجـــر  ( مـکّــی ـ 99 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 262 )


  ( قسمــت دوّم )


آئینــه ی جــان

 

 

جزء چهارد هــم صفحــه 262 آیات 2 و 3  

بسم الله الرحمن الرحیم  

2 ـ رُّبَمَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ کَانُواْ مُسْلِمِینَ

   تفسیـــر لفظـــی :

چه بسا کسانى که کافر شدند آرزو کنند که کاش مسلمان بودند

   تفسیر ادبی و عرفانی :

باش تا این زنــدگانی دنیـــــــــا را بردارند ،

و این بســــــــاط لهــــــو لعــــب را درنوردند ،

و در میدان عقبی و عرصــه ی عظمی ،

ایــوان کبـــــــریـــــــــــا برکشنــد ،

و پرده از روی کارها برگیرند ،

و خبــرها عیــان گردد ،

بیچارگانِ آن روز دریابند که از چــــه بازمانده اند !

آن روز آرزوی اســــــــــلام کننــــــــــد ،

ولی چــــه ســــــــود دارنـــد ؟

از تخمـــــــی که نکِشتنــد ، چه بدرَونــــــد ؟

از درختی که نکاشتند ، چه امیدی به بَــــرِ آن دارند ؟


 

نگوئی که این حسرت و غبـــــن خاص کافـران خواهد بود !

کـــه از اســـــــــــلام باز مانـــــــــــده انــد ،

فاسقانِ امّت را نیــــز ، همین حسرت خواهد بود ،

که از طاعت بــــــــــــاز مانـــدنــــــد ،

و غافلانِ امّت نیـــــز ، که از ذکـــــــــر باز ماندنــــد !

 

3 ـ ذَرْهُمْ یَأْکُلُواْ وَیَتَمَتَّعُواْ وَیُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ

بگذارشان تا بخورند و برخوردار شوند و آرزو [ها] سرگرمشان کند ، پس به زودى خواهند دانست

خـوش بودن به دنیـــــــــا ؛

از اخلاق منـــافقـــــــــان است ،

و لــذّت بردن از دنیــــــــــا ؛

از اخلاق کافــــــــــــران است ،

و غوطه ور شدن در دنیـــــــــا ؛

از اخلاق تبــــــــاه کاران است !

حضرت مصطفی (ص) فرمودند :

سعــــادت و صــــــــــلاح این امّــــــــت ؛

در اوّل به زهـــــــــــــد و یقیــــــــــــن است ،

و هلاکت او در آخـــــــر به بخـــــــــل و آرزو است !

 

 

آئینــه ی جــان

 

بــــــر در میکــــــده بگذشتــه ز جــان ، آمـده ‏ام

پشت  پـــــــایى زده بر هر دو جهـــــان ، آمده‏ ام

   

جــــــــان که آیینه هستى است در اقلیـم وجود

   بـــر  زده سنـــگ به آیینـــه ی جــان ، آمـــده‏ ام  

ســــــــرّ هستى چو نشد حاصلم از ملک شهود

در  نهـــانخـــانـــه پىِ ســـرِّ نهــــان ، آمــــده ‏ام  

جلـــوه روى تــــــو بى منّت کس مقصود است

کـــاین  همه راهْ ، کــــران تا به کــــران آمده ‏ام  

دستگیــــــــرى کنم اى خضر که در این ظلمات

پــــى  سرچشمــــه ی آب حَیــَوان آمـــــــده ‏ام  

همّت اى دوست که من ، چشم ببستم ز جهان

به ســــر کوى تــــــــو ، چشمِ نگــــران آمده ‏ام  

 

خوشدل از عاقبت کار شو ، اى "هندى"، از آنک

بر در  پیــــر ره از بخــت جـــــــــــوان آمـــــده ام

( دیوان امام خمینی [ره] ص 139 )

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 

اَلسّـلامُ عَلَیــکَ یا صاحب الزّمان

جانـــــــان من !

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 برای تعجیــــــــل در فـــــرج مبارکتــــان

همچنـــــان دعـــــا می کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان

میلاد با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام

و روز پاســدار مبـــارک



موضوع :


<   <<   6      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *