سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1988232
  • بازدید امروز: 100
  • بازدید دیروز: 152
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (414 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

 

  

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت بیست وچهارم ) 


نُــورٌ عَلــی نُـــور

 

 

 

 ( جزء اول ـ صفحه 14) 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم 

 

89 ـوَ لَمَّا جَاءهُمْ کِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ  وَ کَانُواْ مِن قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُواْ فَلَمَّا  جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ کَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّه عَلَى  الْکَافِرِینَ 

  89- چون از نزد خدا نامه ای بر ایشان آمد که گواه کننده  تورات  بود و پیش از خدا نصرت می‏ خواستند بر آنان که کافر بودند، همین که ایشان را آمد آن چه شناخته بودند ، به آن کافر شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد.

 

 

و چون برای آن ها از جانب خــداونـــد نـــــامـــــــه رسید،

چه نـــــامـــــــه ای؟ که یادگار خــداونـــد است نزد دوستان،

نـــــامـــــــه ای که مهــــر قـــدیـــــــم است،

نـــــامـــــــه ای که قصه دوستی و دوستان است،

نـــــامـــــــه ای که از ستم در أمان و بیمار را درمان است،


شفـــــای دل بیمـــــــاران

و آسایش جـــــــان انــــــــدوه ناکان،

و رحمتی از جانب خــــــــــدای جهانیان

بر مهتر عالمــیــان است.


 

آنان که جهــــــودان بـــودند

در نام و صفت وی تغییر و تبدیل آوردند

و کمر دشمنی او را بسته به وی ناسزا می‏گفتند

در صورتی که او را شناخته

و دانسته از وی یاری و داوری می‏خواستند!

و آنان که کافران قریش بـــــودند

با آن که محمد(ص) پیش از بعثت به پیغمبری،

نزد آنان معـــــــزّز و محتـــــــرم بود

و امانت ها نزد او می‏گذاشتند

و در محفل ها او را در صدر می‏نشاندند،

همین که قصه نبوت خواندن گرفت

و حدیث دل و دل آرام پیش آورد،

کارها دگرگونه گشت!

دوست به رنگ دشمن شد،

تیر ملامت بسوی او انداختند،

ساحر و شاعرش نام نهادند

و سرگشته اش خواندند!

 

 

لیکن چه زیابی برای او؟

در حالی که اگر او را اجیر و فقیر خواندند

خـــداونــــد او را بشیــــــر و نــذیــــــر خواند

و اگر او را ضالّ و غبّی گفتند

خـــداونــــد او را رســـــــول و نبــــــی گفت!

که گفتــــــه اند:

دوست باید دوست پسند باشد نه شهر پسند

و شگفت نیست اگر مشتی بیگانگان

آن مهتـــــــر عالـــــــم را نشناختند،

زیرا خـــداونــــد خزینه اسرار خلقت

یعنی محمد مرسل را مهـــــری بر نهـــــاد

تا طمــــــع هــــــــــا از او دور شود،

این بود که چون حسین منصور

شمّه ای از آن خزینه اسرار فطرت بدید

فریــــــاد برآورد و گفت:


ای ماه بر آمدی و تابان گشتی

گرد فلک خویش خرمان گشتی!

چون دانستی برابر جان گشتی

آن گاه فرو شدی و پنهان گشتی!

 

لطیفـــــه:

              آفرینش همه در میم محمّـــد(ص) است،

هرکجا در عالم دردی و سوزی است،

در برابر عشق وی ناچیـــــــز است،

 

 

انبیاء و اولیاء و شهداء و صدیقان

چندان که تـــوانستد رفتنـــــد

 لیکن از آغاز تا انجام که رفتند،

به قــــــــدم او رسیـــــدنــــــد،


 

 آن مقـــام که زبــــــر خــلایـــــق آمد

زیر قـــــــدم خود نپسندید،

به سدره منتهی

و جنت مأوای

و مقام طوبی و زلفی

که غایت رتبت صدیقان است

خود ننگریست!

زهی کرامت،

زهی شرافت و فضیلت،

زهی علوّ و رفعت،

 

پس از صدها سال بنگر ،

در این گیتی صدای وی،

در هفت آسمان، آوای وی،

در هر دلی از وی چراغی،

بر هر زبانی از وی داغی،

در هر سری از وی نوائی،

در هر سینه ای از وی لوائی

و در هر دلی وی را جائی!

راهش پرنــــــــور

و گفتار و کردارش با نــــــــور،

و خلق و خویش از نــــــــور،

و خود نـــــور علی نـــــــور است!

 

 

کفر و ایمـان را هم اندر تیرگی هم در صفـا


نیست دارالملک جز رخسـار و زلف مصطفی!


روی و مویش گر بصحرا ناوریدی قهر و لطف


کافری بی برگ ماندستی و ایمـان بی نـوا !


 

 

خدایا ؛ همه بیماران را شفا عنایت بفرما

بیمــــاری های جسمی ، روحی ، اخلاقی ،

سیاسی و اجتماعی ما را برطرف بفرما

جامعه ما را سلامتی روح و جسم ،

شادابی و نشاط عنایت بفرما

آمّیـــــــــــن یا رب العالمین

 

###################################################

 

و امّا مشکلات ما !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است 

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

 پس برای تعجیـــل در فـــرج مبارکشــان دعا کنیم



کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (413 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)


ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت بیست و سوم ) 

دنیـــا دوستــی

 

 

 ( جزء اول ـ صفحه 13)

84 ـوَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لاَ تَسْفِکُونَ دِمَاءکُمْ وَ لاَ  تُخْرِجُونَ أَنفُسَکُم مِّن دِیَارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنتُمْ  تَشْهَدُونَ 

  84- وقتی پیمان از شما ستدیم که خون های هم دینان خویش نریزد و هم دینان را از خانمان بیرون نکنید، آن گه به پیمان خستو شدید و شما گواهی می‏ دهید.


85 ـ ثُمَّ أَنتُمْ هَؤُلاء تَقْتُلُونَ أَنفُسَکُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقًامِّنکُم مِّن دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِم بِالإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِن یَأتُوکُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاء مَن یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنکُمْ إِلاَّخِزْیٌ فِی الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَی أَشَدِّ الْعَذَابِ وَ مَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

 

85- پس ازآن شما همین شما هم دیان خود را می‏کشید و گروه ها از خان و مان شان بیرون می‏کنید به بیداد، و یک دگر را بهم پشت بودن بر رنج به ستم دیدگان و به بزه کاری و دشمنی می‏گرائید، و اگر بشما اسیران آیند ایشان را می‏فروشید و حال آنکه بر شما حرام است که آن ها را ناگرویده ها رها سازید! آیا به لختی نامه می‏گروید و به لختی دیگر نمی گروید؟ پس سزای چنین کسان چیست؟ آری هرکس چنین کاری کند جزای او در دنیا رسوائی و بی آبروئی است، و در آخرت آنها را بسوی سخت ترین عذاب ها در دوزخ باز برند، و خداوند از کارهای آنان بی خبر نیست.

 

86 ـ أُولَئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُاْ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا بِالآَخِرَةِ فَلاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لاَ هُمْ یُنصَرُونَ

 

86- اینان هستند که دنیا را به آخرت خریدند و فردا عذاب آخرت از آن ها کم نخواهد شد و ایشان را یاری نخواهند کرد.



87 ـوَ لَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَ قَفَّیْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَ أَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَکُلَّمَا جَاءکُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَتَهْوَى أَنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقًا کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ

87- ما موسی را کتاب دادیم و پس از او پیمبرانی فرستادیم و عیسی پسر مریم را نشان های روشن دادیم و او را به جبرئیل نیرو دادیم، آیا هر وقت یکی از رسولان بشما بیاورد آن چه که مخالف هوای نفس شما باشد گردن می‏کشید آن گاه گروهی را دروغ زن می‏ خوانید و گروهی را می‏ کشید؟

( روح القدس را بعضی جبرئیل دانن یعنی روح خدا چنان که عیسی را هم روح خدا خوانند )


88 ـ وَ قَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّه بِکُفْرِهِمْ فَقَلِیلًا مَّا یُؤْمِنُونَ

88- گفتند دل های ما بسته و در غلاف است از این که تو می‏گوئی و ما درنمی یابیم! بلکه خداوند بر آن ها که کافر ماندند لعنت کرد چون اندک می‏ گروند.


84 ـ وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ ...


سیاق این آیت تهدید ظالمان است

و تخـــــویف ناپاکان،

و آنان که به مسلمانان ستـــــم کنند

و در خون و مال ایشان سعی نمایند

و به دست و زبان خود آنان را برنجانند.

 

عارفان گفته اند:

این ظلم ظالم از حرص وی در دنیا

و به شهوت های آن خیـــــزد،

که چون همه هستی وجود او را دنیا دوستی گرفت

و شهوت ها بر او مستولی شد

دل وی تاریک گردد

و رقت و سوز در او نماند!

و شفقت برخیزد

و بر خلق خـــــــدا ستم روا دارد!

و اثر این تاریکی فردای قیامت پدیدار گردد،

پس چون سر حلقه همه ستم ها دنیا دوستی است

هرکس که دوستی دنیا از دل برون کند،

شهوت ها بر او مستولی نشود

و در دل وی شفقت بماند

که اگر سگی را بیند او را نیازارد

و مهربانی و رحم و شفقت از او باز نگیرد.

 

 

85 ـ ثُمَّ أَنتُمْ هَؤُلاء تَقْتُلُونَ أَنفُسَکُمْ...


اهل معنی گویند این آیه اشارت است به این که

شما بواسطه کار ناپسندیده و عمل نکوهیده

خود را در گرداب عذاب و عقوبت می‏افکنید

و آن عقوبت بجای قتل نفس است

یعنی این کار مکنید

و تن خویش را به دست خویش مکشید!

 

 

تخرجون فریقا منکم ... :


اشارت می‏کند که شما

دیگران را راه می‏نمائید و خود گمراه می شوید،

دیگران را پند می دهید و خود پند نمی پذیرید!

 

 

86 ـ أُولَئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُاْ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا...


می‏گوید ایشان دنیاخرند و عقبی فروش

و هوای نفس را بر رضـــای حق اختیار کنند،

پس عذاب آنان پایان پذیر نخواهد بود،

چه در دنیا عذاب ایشان جمع مال

و طلب جـــــــــاه

و داشتن حرص نفس امّاره،

و آنان را در این مال نصرتی و شفیعی نیست

نه در دنیا و نه در آخرت،

چه در وقت مرگ ، خود گوید:

مال من مرا یاری نکرد

و در عقبی به او گویند:

مال، آنان را از عذب برکنار نکرد!

 

87 ـ وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ


 اشارت به نواخت موسی است

که خداونــــــــد گوید:

ما او را کتاب تــــــورات دادیم

که هم نـــــــور است

و هم ضیـــــــاء

و هم فــــرقــــــــان،

نــــــور دل دوستان است

و ضیــــــاء دل مؤمنـــــان.

 

و قفینا من بعده بالرسل ... :


پیغمبران را یکی پس از دیگری فرستادیم

و هریک نو تشریفی و دیگر خاصیتی دادیم،

آدم را در خلت کرامت،

ادریس را زندگانی تا قیامت،

نـــــــوح را اجابت دعوی،

ابراهیــم را اجابت خلّت،

اسمعیل فدای کبش به کرامت،

داود را آواز به ملک و نعمت،

سلیمان را به علم و معرفت،

موسی را با مکالمت

و یحیی را به عصمت

و عیسی را به اعجاز خلقت،


و محمد(ص) را از آن چه همه پیغمبران داشتند

 

ارزانی داشت


که آن چه خوبــــــان همــــــه دارند


او تنهـــــــــا دارد !


 


افکلما جائکم رسول ... :


باز سخن به وعید و تهدید جهودان آرد

و گفت این جهودان از خودرائی گام بیرون ننهادند،

بر آن چه دل ایشان خواست پذیرفتند

و آن چه نتوانست بگذاشتند و نه پذیرفتند!

ناچار به سرانجامی بد و فرجامی بد

که شایسته ایشان بود رسیدند!

 

88 ـ وَ قَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ...


اشارت به این است که

دل بیگانگان در پرده شقاوت است،

و خداوند چون کسی را مهر شقاوت بر دل نهد

و رقم ناسازگار و نابایستی بر او کشد

از همان اوّل او را دل سخت گرداند

و پس از آن دل سیاه و چرکین گرداند

پس قفل بیگانگی بر آن زند

و سرانجام به مهر نومیدی ختم کند!

 

السلام علیکِ یا زینب الکبری


یا بنت امیرالمؤمنین (ع)

 

کربلا در کربلا می ماند

اگــر زینــب ( س ) نبـــود

 

سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها را

 

بشما و همه عاشورائیان تسلیت عرض می نمائیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (412 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت بیست و دوم ) 

حقیقت بنــدگی

 

 

 ( جزء اول ـ صفه 12) 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم


78 ـ وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لاَ یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلاَّ أَمَانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّونَ 

78- از یهودیان کسانی بی سواد و امّی هستند که نوشته‏ ها‏ی تورات را نمی دانند  مگر آن چه بظاهر می ‏خوانند بی آنکه بفهمند و آن ها نیستند مگر مشتی پندار که می‏ پندارند و گمان می ‏برند.


79 ـ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ  یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِیَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَوَیْلٌ لَّهُم مِّمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَ وَیْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا یَکْسِبُونَ

79- پس وای بر کسانی که نوشته ای به دست خویش می‏ نویسند و می‏ گوید این از نزد خدای تعالی است! تا به وسیله آن حق را به بهای اندک بخرند، ای وای بر آنها که به دست خویش دروغ می ‏نویسند و وای بر آن ها از آن چه به عنوان رشوت کسب می‏ کنند!


نوشته اند:

دوزخیان در دوزخ این چهار کلمه را به فارسی گویند:

وای از نــــــام ،

وای از ننــــگ ،

وای از نیـــــاز ،

وای از آز ،

 

یعنی وای بر من که در دنیــــــــا نــــــــام خواستم

و عــــــــــار نداشتم

ولی چیزی که سرِ همه بــلاهـــــا است

و آز که پایه همه شهـــوت ها ست بسیار داشتم!

 

80 ـ وَ قَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَیَّامًا مَّعْدُودَةً قُلْأَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا فَلَن یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ أَمْتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

80- یهودان گفتند آتش دوزخ بما نمی رسد جز چند روز ِ معین، به  آنان بگو آیا از خداوند پیمانی گرفته اید که خداوند آنرا خلاف نکند؟ یا بر خداوند چیزی می‏گوئید که خود نمی دانید!

 

 

 

81 ـ بَلَى مَن کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

81- آری، کسانیکه بدی کنند و مرتکب گناه شوند دوزخیانند که در آنجا جاویدند.


82 ـ وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

82- و کسانیکه ایمان آوردند و کارهای نیک کردند، آنان بهشتیانند که در آنجا جاویدند.

 

83 ـ وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّاللّهَ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَ ذِی الْقُرْبَى وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِیمُواْ الصَّلاَةَوَ آتُواْ الزَّکَوةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلًا مِّنکُمْوَ أَنتُم مِّعْرِضُونَ

83- یاد بیاور زمانی که از فرزندان یعقوب عهد گرفتیم که جز خدای یگانه کسی را پرستش نکنید و پدر و مادر را بنوازید و با خویشان و پدر مردگان و درویشان نیکوئی کنید و بمردم گفتار نیک گوئید و نماز به هنگام خد بپادارید و زکات مال خویش را بدهید ولی شما (جز اندکی) همه از سفارشهای ما برگشتید و از وفا روگردان شدید.

 

 

78 ـ وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لاَ یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ

صفت اُمّی بودن (اُمِّیَت) در این آیه،

بیگانه را ذمّ است

و نشانــه نقصــــان او،

ولی در مورد پیغمبر(ص) مــــدح است

و اشاره به کمـــــــال اوست!

که با هم نامی هم سائی نشود

و اتفاق اسامی اقتضای اتفاق معنی نکند،

نبینی که خداوند خود عزّت دارد و عزیز است

و یوسف را هم عزیــــز خواند

لیکن عزت خداوند سزاوار و شایسته خویش

و عزت بنـــــــدگان بر سزای خویش،

و چنانکه دانید خداوند موجود

و آفریــــدگان هم موجود

لیکن خداوند به خودی خود موجود

ولی آفریدگان، به وجود خداوند قائم

و بر پا هستند نه بخودی خود!

 

82 ـ وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ...  

گفته اند آمنـــوا اشارت است به درخت ایمان

و نشاندن آن در دل مؤمنان

و عملوا اشارت است به شاخه‏ ها‏ی آن درخت و پروردن آن

و اُولئـک اشــــــارت است به بـــار و میــــوه آن درخت

و میــوه این درخت نه چون دیگـــر میــــوه ها است

که از ســالی به سالی یک بـــــار میــــوه آورد

بلکـــــه این درخــــت هــــر ســـاعتــــــی

بلکه هر لحظــــه ای میـوه نــو آرد،

هریکی بِــــه (بهتر) از یک دیگر !

و به مـــــــزه دیگـــــــر!

و به بـــوئی دیگر!

حلاوت عابــــــــدان از بــــــــار این درخت

و صفـــــاء وقت عارفـــان از بــــــار این درخت است!

 

83 ـ وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ ...

آن عهد و پیمان که با بنی اسرائیل رفت

در شرع ما هم همان عهـــد است

و با مؤمنان این امت همان پیمان،

و آن به فرمان خـــــــــدا اطاعت کردن

و بر خلق خــــــدای شفقـــت کردن،

که در آن اطاعت به صـــــــدق عمل کردن

و در آن شفقت به رفــــــق رفتـــــــار کردن است،

و حقیقت بنـــــدگی،

خـــــــدا را به صدق پرستیدن

و با مـــــردم مـــــــدارا کـــــردن است

و چون این صـــــــدق و رفـــــــق کار همه کس نیست

و چنـــــدان آســـــــان نَبُـــــــــوَد

و کاری بس بـــــــــــزرگ باشد،

از این رو وعــــده ثـــــواب و فــــلاح به آنــان داده شد

تا بدان رغبت نمایند

و یک یک آن وعده ها هم شمرده و نموده شد

تا مؤمنان را بیشتر و بهتر شوق و استقبـــــال باشد.

 


 

این جمعه هم گذشت و نیامد !

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است 

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (411 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت بیست و یکـم ) 

اُنـس خلـــوت


کارت پستال درخواستی طراحان

  

 

 

 

76 ـ وَ إِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَ إِذَا خَلاَ  بَعْضُهُمْ إِلَىَ بَعْضٍ قَالُواْ أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللّهُ  عَلَیْکُمْ لِیُحَآجُّوکُم بِهِ عِندَ رَبِّکُمْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ 

76- و چون مؤمنان را بینند گویند ما از گروندگانیم و همین که با یکدگر افتند و از شما دور باشند به یکدگر گویند: آیا با ایشان از تورات سخن می‏ گوئید به آنچه بر شما گشوده که فردا به آن حجّت آورند نزد خداوند ! آیا درنمی یابید؟


77 ـ أَوَلاَ یَعْلَمُونَ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَ مَا یُعْلِنُونَ 

77- آیا نمی دانند که خداوند از کارهای سرّی و علنی آنان آگاه است و آن چه پنهان و آشکار باشد می‏ داند؟


 ( جزء اول ـ صفحات 11 و 12)

 

کلام خـــــدای موحّــــــدان،

اجابت کننده خواننــــــدگان،

آگاه به حال بنــــــدگان،

داننــــده آشکار و نهـــــــان،

باز خواننــــــده برگشتگان،

 

این آیت عارفان را اشارتی است که فرمود:

من رازهــــــــا دانـــــــم،

و بر نهــــــــان ها آگاهم،

چون این را گفت ؛

آنان در ظاهر با خلق خـــــــدا از درِ صـــــدق درآمدند،

خــداونــــد چشم های خیانت کاران را می‏ نگرد

و خیانت چشم متعبـــدان آن است که

در شب تاریک چون وقت راز و نیاز با خــــــدا باشد

در خـــــواب شـــونــــد

تا اُنس خلــــوت بر ایشان فـــــــوت شود !

 

خداوند درباره داود نبی گوید:


چون شب درآمدی خواب از چشم وی برمیدی

و همه نظر او به آثــــــار صنـــع ما بودی

و بدان  تسلّی یافتِــــــی

این است که خداوند بر مؤمنان ثنا خوانده

و شب زنده داری آنان را

در وقتی که جهانیان در خوابند ستوده

و فـــرمـــــــوده :

آنان با ما در شب راز و نیــــــاز کنند

و اندوه و شادی خویش بگویند،

ما هم هرچه خواهند به ایشان بدهیم،

و از هرچه ترسند ایمن داریم


و خیانت چشم عارفان آن است

که بر فــــــراق دوست نگــــرینــــــد!


کلامی زیبا و دلنشین منسوب به امام سجاد علیه السلام

 

یک چشم من از فـراق یـارم بگریست

وان چشم دگر بخیل گشت و نگریست !

چون روز وصــال شد جزایش کردم

کآری نگرستـی و نبـاید نگـریست!


 

و خیانت چشم صدّیقان آن است که

در این جهان چیزی به نظرشان نیکو آید تا بدان نگرند،

زیرا هرکس دوستی حق او را حقیقت بود،

چشمش از دیگران دوختــــه شود

و چشم و گوشش از جز دوست کــــــور و کـــــر باشد.


 

اَلسّلامُ عَلَیکَ یا اَبا صـالِــحَ المَهــدِی

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

پس برای تعجیــــــــــل

در فـــــرج مبارکشــــان زیاد دعا کنیم


 

اَلسّلامُ عَلَیکَ یا اَمیرالمؤمنین

سلام و صد سلام و هزاران سلام تقدیمت

که جنّ و انس و ملک را عطا کنی تو شرف



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (410 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)


ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت بیستـــم ) 

سلطـان عشــق


 

 ( جزء اول ـ صفحه 11 ) 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

 

 

73 ـ فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا کَذَلِکَ یُحْیِی اللّهُ الْمَوْتَى وَ یُرِیکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ 

 

73- پس گفتیم بزنید این کشته را به چیزی از گوشت آن گاو، آنان چنین کردند، کشته زنده شد ! و این گونه که دیدید خداوند مرده را زنده می کند و بشما می‏نمایاند نشانه‏ ها‏ی توانائی و نیکی خدائی خویش تا دریابید و نیک بعقل خود بسنجید .


74 ـ ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ  أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ  الأَنْهَارُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء  وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ وَ مَا اللّهُ  بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 

74- پس از آن دل های شما سخت گشت، گوئی آن ها از سنگ یا سخت تر از سنگ است و از سنگ های هستند ،آن ها که نهرها از آن جاری می شود، و از آن ها که می‏ شکافند و آب از آن بیرون می ‏آید، و از آن ها که از هیبت خداوند از بالا به هامون می‏ افتند و خداوند از کردار شما ناآگاه نیست!


75 ـ أَفَتَطْمَعُونَ أَن یُؤْمِنُواْ لَکُمْ وَ قَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ

75- آیا پس طمع دارید که بشما ایمان بیاورند در حالی که گروهی از آنان سخن خداوند را می ‏شنیدند پس از آن می ‏گردانیدند و تحریف می‏ کردند با آن که دانسته و شناخته بودند! و می دانستند که آن چه می‏ گویند دروغ زنند و گناهکار !


74 ـ ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ ...


قسوت دل در حق نادانان

نامهربانی و دوری از رحمت حق است.

و در حــق عـارفـــــان قــــوّت دل !

که چون کار به کمــــال رسد

و صفـــا و معـــــرفت نیــــــرومنـــــــد گردد،

سلطان عشــق ،

تمــــام کشـــــور جــــان را فـــــــرو گیــــرد

و آن خروش و زاری به شــادی و طـــــرب در پیــوندد.


*********************************************

[ در این وادی عمیق عشق بــــــود که

مولایمـــان اباعبـــــدالله الحسیــــــــن علیـــــــــــه السلام ،

عصر عاشورا در گودی قتلگاه در آخرین نماز و مناجات خود با معشوق فرمود :

الهی رضاً برضاک ، راضیاً بقضاک ، لامعبود سواک ...  و سلطان عشق جهانیان شد !]

 

 

ز اول که مرا عشـق نگارم نـو بود


همسایه به شب ز نالـه من نغنـود


کم گشت کنون ناله که عشقم بفزود


آتش چو همه گرفت کم گردد دود

 

... وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ ...

 

 سنگ خــــــــارا بر دلِ سخت برتری دارد

چنان که از سنگ آب آیـــــد و نــــرم شود

و از ترس خـــــــدا به هامـــــــون افتـــــد

ولی دل سخت در نهــــــاد آدم بیــــگانـــه،

نــه از ترس خـــــــدا بنــــالـــد

و نــــــه از حســــــرت بگــــریـــــــد

و نــــــه رحمـــــت و رقّــــــــت در وی آید!

 

در حکایت بیارند که پیغمبری به بیابانی گذشت

دید از سنگ کوچکی آب زیادی بیرون می‏جهد

که خیلی بیش از اندازه و تناسب سنگ است !

ایستاد و حیـــــران شد و در شگفـــت !

و با خود می‏ گفت:

این چه آب است و چنین سنگی؟

خداوند سنگ را به زبــــــان آورد و گفت:

ای پیغمبر ؛ این آب که تو می‏بینی آب گریـــــه من است

که از آن روز که خداوند فرمود:

دوزخ را به سنگ گرم کنند

من از حسرت و ترس می‏گریم ...

پیغمبر که این را شنید گفت خداونـــــدا ؛

وی را از آتش ایمن گردان،

ندا رسید که ما او را ایمن کردیم .

 

پس از مدتی باز گذر پیغمبر به آن سنگ افتاد،

دید بـــــــــاز آب می‏آید!

گفت خداونــــــــدا ،

او را از آتش ایمن کردی ولی باز می‏گرید؟

سنگ به فرمان خداونــــــــدا گفت:

آن گریستن از غـــم و حســــرت بـــــود

و این گریستن از شــــــادی و خوشحـــــــالی است!

 

 

خـداونــدا ؛

در سر گریستن دارم دراز ،

ندانم که از حسرت گریــــــم یا از نـــــاز ؟

گریستن از حسرت بهـــــره یتیــــم است

و گریستن شمـــــع بهـــــــره نــــــاز ،

از نـــــــاز گریستن چــــون بُــوَد ؟

این قصّـــــه ای است دراز !

 

 

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

همــــه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

پس برای تعجیـــل در فـــرج مبـــارک شان زیاد دعا کنیم

 

 



موضوع :


<   <<   6   7      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *