سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1546254
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 221
  • تعداد کل پست ها: 1279
  • ****
درباره
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1052 )                                                               

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


 ( قسمــت نهــــم )


خلعـتِ خُـلَّــت


http://www.noorfatema.org/up/uploads/12899635311.gif

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 308 آیه 41 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَّبِیًّا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

و در این کتاب به یاد ابراهیم پرداز زیرا او پیامبرى بسیار راستگوى بود


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

کسی را صدّیق گویند که ؛

به همه حال و همه وقت راست رود ،

به نفس ؛ در مجاهــــدت ،

به دل ؛ در مشــــاهـــــــدت ،

به روح ؛ در مکــــاشفــــــــــت ،

به سِــــــــــــرّ ؛ در ملاطفـــــــت ،

او که مراد خود را فدای مـــــــــراد حقّ کند ،

همو که ظاهر به خلق داده و باطن با حقّ آسوده ،

همه کس دست در دامن او زده ،

و دل وی به کس التفــــــــات نکرده ،

خویشتــــــن را به حـــــــقّ سپـــــرده ،

و به هرچه پیش آید رضایت داده !

 

عـــزیــــــــزی گویـــــــــد :

در عیــــــادت درویشـــــــــی شدم ،

او را در رنــــــــج و بلای بـــــزرگی دیــــدم ،

گفتم کسی که در زخم بلای خداوند شکیبا نباشد ،

در دوستیِ خداونـــد ، راستگـــــــــو نیست ،

درویش سر برآورده و گفت :

ای جوانمـــرد ؛ خطـــــــــــا رفتی !

من در این که بلایش میخوانی خوشـــــــــم ،

و آن کس که به زخم و بلای خداوند راضی و خوش نباشد ،

در دوستـــــیِ او صــــــــــــــــادق نیست !


ای جوانمـــرد :

بدان ؛ دلی که قــــدر و شأن حقّ در آن نـــزول کرده ؛

قــــدر و شأنِ همه ی جهان از دل وی رخت برگیرد ،

دیده ای که مشاهـــدت حق در آن جای گرفت ؛

همه ی مشاهدت ها در آن متلاشی شود ،


ابراهیم خلیل در مجامعِ جمعیت ؛

در محراب فردانیّت ، معتکف گشت ،

به قصور و تقصیر خویش معترف شد ،

از طلبِ نصیبِ خویش غـــایـــــب گشت ،

همه چیز را بکلی از پیشِ خویش برداشت ،

گهـــی از خلــــق تبــــــــرّی جست ؛

که آنــان دشمـــــن منند ؛

گهــی به حـــــقّ تولاّ کـــــــرد ؛

که خــداونـــــــد پتاهگاه من است ،

لاجـــــرم از حضـــــرت عـــزّت ،

او را خلعــتِ خُلّت دادند ،

و خلیل صدّیق شد .

 

سخـــن روز :

پس از بررسی مصوبه های مجلس در سال 84 و 94 و ماده 14 برجام مشخص گردید که دولت ترسو و بزدل اعتدال خارج از روال قانونی کشور، کدخدای خود را از نگرانی و دلواپسی خارج نمود و  با زیر پا گذاشتن قوانین مجلس و شورای عالی امنیت ملی، به دلواپسی ملت ایران بدون اینکه تحریمی لغو شود ، افزود !

و یکشنبه سیاهی را در تارخ نظام اسلامی به اسم دولت لیبرال اعتدال رقم زد و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را با هدف اجرای نقشه راه آمریکائی- صهیونیستی به مرکز تأسیسات نظامی مهم کشور یعنی پارچین برد و پس از این بازدید ننگین، مسئول دفتر نیویورک ‌تایمز در تهران در تائیدحرف مسئولان آمریکائی بصورت کنایه آمیز دروغ مسئولان دولتی ترسوی اعتدال رابر ملا کرد و گفت : « مخالفت ایران با بازدید از پارچین را به یاد دارید ؟!!!

 و طبق اعلام خبرگزاری رویترز ، آمانو پس از بازگشت از ایران گفت: روند نمونه‌ برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است!!!!!

تمثیل زیبای "جبران خلیل جبران"نویسنده شهیر لبنانی را وصف حال دولت اعتدال روحانی دیدم که در یکی از آثار به یاد ماندنی خود می نویسد:  

از مترسک پرسیدم : آیا از ماندن در مزرعه بیزار شده ای؟!   گفت: در ترساندن و آزار دیگران لذتی به یاد ماندنی است ، پس من از کار خود راضی هستم و هرگز از آن بیزار نمی شوم  ...  

 اندکی اندیشیدم و گفتم : راست میگویی! من نیزچنین لذتی را تجربه کردهام  ...  مترسک گفت : تو اشتباه می کنی، زیرا کسی نمی تواند چنین لذتى را ببرد ، مگر آنکه درونش از کاه پرشده باشد...  

[ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1051 )                                                               

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )

  ( قسمــت هشتــــم )

خلعـتِ رفعـت


 

   ( جزء شانزد هــم صفحــه 305 آیه 39 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ


   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

و آنان را از روز حسرت بیم ده آنگاه که داورى انجام گیرد

و حال آنکه آنها [اکنون] در غفلتند و سر ایمان آوردن ندارند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

روز حسرت ، روز ندامت است ،

و معنای آن این است :

ای محمّـــــــد ؛ امّت خویش را بیــــــــم ده ،

و از روز قیــــــــامت (وجزای اعمال بد) بترسان ،

که در آن روز ، خلــــق به غایتِ انـــــــدوه ؛

و شکستـگـی و درمانـــــدگی باشند ،

یکی به تقصیــــــر در طاعـــت ،

یکی به ارتکاب معصیت ،

ســـــزا و کیفـــــــر بیننـــــد !

گوینـــــــــد :

روز حسرت ، روز اول است در روز ازل ،

که به مقتضای استعداد و لیاقت و شایستگی ،

حکـــــــم کردند و قضـــــــــا راندند !

و هرکس را آن چه ســــــــزاوار وی بود دادند !

یکی را خلعــتِ رفعــــت دوختنــــــــــــد ،

یکی را به آتش حسرت سوختند ،

آن یکی پـــــر از نــــــور ،

و این یکی در انتظار نــــــــار !

آن یکــــــی وعــــده ی دیـــــــدار ،

و این یکی وعده ی خذلان و نیـــــــاز !


???????? ?????

آری ؛

سابقـــه ای رانـــــــــده ،

چنان که خود دانستـــــــــه ،

عاقبتی نهـــــــاده ،

چنان که خود خواستـــــــــه ،

از بشریت ، تیری ضعیف در وجود آورده ،

و آن تیـــــر در کمان علم ازل نهاده ،

و بر هدف حکـــم انداختـــــــه ،

اگـــــــــــر راست رود ،

ثنا و مدح ، تیر اندازنده را باشد ،

و اگــــــــر کــــــج رود ،

طعـــــن و لعــــــن ، تیــــــر را !


حیرت اندر حیرت است و تشنگی در تشنگی


گه گمان گردد یقیــن و گه یقین گردد گمـــان


حضـــرت عزّ و جلال و بی نیـــــازی فرش او


 منقطــع گشته در این ره صد هزاران کاروان

http://www.noorfatema.org/up/uploads/13383797591.gif

 

بغضی که سال هاست مرا پیــــر کرده است 


در چشــــم هام مانده و تأخیـــــر کرده است 


شاید مسافری ست که من سال های سال 


در انتظار مانـــــده و او دیـــــــــر کرده است 


شایـــــد خودِ تویی که گلوی دلــــــم هنـوز 


در آن نگاه آنی تــــــو ، گیـــــــر کرده است 


زیبــــــــایی تـــــــو را و پریشــانی مــــــــرا 


آیینه سال هاست که تکثیـــــر کرده است 


آه ای غــــزال من ؛ به هوای شکار تـــــــو 


جنگل کمین نشسته و تزویـــــر کرده است

 
تقصیر من که نیست که چشم من اشک را


روزی هـــــزار بــــــار سرازیـــر کرده است


 

سخـــن روز :


مذاکــره کارسـاز شــد !!!

[ ادامه بحث از پست قبل ]

جناب روحانی باب مذاکره ی با آمریکا را چنان باز نموده که دیگر کنترل و بستن درب مذاکرات از توان دولتش خارج است.

آیا سرنوشتی بهتر از پایان جنگ صفین  رقم می خورد ؟!  

مولایمان علی علیه السلام در واپسین روز های جنگ صفین خطاب به لشکریان خود فرمودند :

امروز تا غروب آفتاب کار معــاویــه تمـــام است .

خبر به معاویه رسید ، عمر وعاص را به خیمه فرا خواند و گفت: علی تا غروب آفتاب کارمان را تمام می کند دیگر چه حیله ای داری ؟! عمر و عاص گفت: آنها را به مذاکره دعوت می کنم  . بپذیرند شکست خوردند ، نپذیرند دچار دودستگی شده و شکست می خورند !!! 

پس ای ابا یزید(معاویه) دعا کن که در لشکر علی جاهـــــــل زیاد باشد . در غیر این صورت ؛ نه به قشونت متکی باش. نه به خدعه های من!!!  

غمگینانه باید گفت؛ دولت اعتدال روحانی همه توجه خود را حتی در نیویورک بر اجراء برجام و قطعنامه 2231 و تصرف کرسی های مجلس شورای اسلامی قرار داده و تفکراتش هم بر گرفته از فرهنگ لیبرال غرب می باشد و لذا در چنین شرایطی این دولت امکان دفاع از ملت خود را حتی در مقابل تهدیدات کشور ضعیفی همچون عربستان سعــودی را نداشته و دچار انفعال گردیده و در مقابل ملت خود، بخاطر عدم دفاع از پاسپورت ایرانی شرمنده و شرمگین است!!!  

 [ وزنه سیاسی ]




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1050 )                                                             

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


( قسمــت هفتــــم )


رهـروان عشـق

 

 

( جزء شانزد هــم صفحــه 305 آیه 4 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًا وَ لَمْ أَکُن بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

گفت پروردگارا من استخوانم سست گردیده و [موى] سرم از پیرى سپید گشته

و اى پروردگار من هرگز در دعاى تو ناامید نبوده ‏ام


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

                 از روی اشارت بر ذوق اهل ادب و عرفان ؛

این کلمات ؛ دعــــــویِ پختگــــی است ،

که از نهــــاد زکـــریّـــــــــا(ع) بیــــامـــد ،

جلال عزت احدیت دعوی وی را بر محک بـــــلا زد ؛

تا سِــرّ معنی در آن دعــــوی پدیــــد آید ؛

و آن بــــلا هــا که از قوم خود دید ؛

به ایــــن سبـــب بـــــــود !

چون بـــــــلا به زکریا روی نمود ؛

به درختی پنــــــــاه برد ،

غیـــرت درگاه عزت در رسید ،

ریشه ی تیلسان وی بیرون بماند ،

و نشانی شد تا قوم وی بدانستند که ؛

درخـــت ، پنــــــاه گـــاه وی شده ،

آن گاه نــــــدا آمــد : ای زکـــــریّـــــــــا ؛

اکنــون پشـــت به درخـــــت دادی ،

و آن را پناه گاه و تکیـــه گاه خود ساختی ؛

بنگر تا چه بـــــــــــلا بر تو گماریـــم ،

قــــــوم او ارّه برنهــــــادند ،

و او را با درخت به دو نیــــم کردند !!!‌

تا عالمیـــان بداننــــــد که ؛

هر کس پنــــــاه به غیـــــرحق بَرَد ؛

اژدهای غیرت حق ، دمــــار از روزگار او برآرد .

 

 

 

روی یــــــــار

 

این رهــــــــروان عشق ، کجا مـــى‏ روند زار ؟

ره را کنــــاره نیست ، چــرا مى نهنــــــد بار ؟


هـــــر جـــــا رونــد ، جز سر کوى نگار نیست

هــــرجـــــــا نهنـــد بــار ، همان جــــا بود نگار

ســـاغـــر نمى‏ ستانند از غیــر دست دوست

ســــاقــى نمى‏ شناسنـــد از غیـــر آن دیــار

در عشق روى اوست ، همه شادى و سرور

در هجـــر وصـــــل اوست ، همه زارى و نزار

از نـــــــور روى اوست ، گلستان شود چمن

در یـــــاد سرو قـــــامت او ، بشکفـــد بهـــار

 

ما را نصیب روى تــــو ، با این حجاب نیست

بــــــردار این حجــــــاب از آن روى گلعــــذار

( دیوان امام خمینی [ره] ص 120 )

 

 

سخــن روز :

ایـران سفیـر عربستـان را اخـــراج کرد !!!

دولت  اعتدال روحانی با مشی لیبرالی خود ثابت کرده است که در مقابل ضعیف ترین کشورها هم جرأت دفاع از حقوق شهروندان خود را ندارد و اگر جنایت هولناک وهابیان سعودی در منا ، علیه شهروندان هر کشور دیگری رخ داده بود و بیش از  400 نفر از مردمش مظلومانه کشته ، مفقود و مجروح شده بودند ، کمترین اقدام اخراج فوری سفیر آن کشور بود ، و در حالی که حکام وهابی و میگسار سعودی با اهداء دلارهای نفتی تا حد زیادی توانسته اند رسانه های جهانی را کنترل نمایند ؛ می طلبید که رئیس جمهورمان برای نشان دادن عمق جنایت منا ، سفر تشریفاتی خود به نیویورک را نیمه تمام می گذاشت و کمیته هایی در سطوح سیاسی امنیتی - نظامی ، فرهنگی و لجستیکی زیر نظر خود تشکیل می داد تا ملت عزیز ایران ، قدرت ، عزت و پایبندی به عهد و پیمان را بصورت عملی در رئیس جمهورشان مشاهده نمایند! که این اتفاق مبارک از جریان لیبرال ترسو بعید است!!!  

[وزنه سیاسی]

انتظار ملت بزرگ ایران این است که :

1 ـ آقای روحانی حالا که سفرش را رها نکرد تا در سازمان ملل سخنرانی کند ؛ حداقل در سخنان خود جدی باشد و شجاعانه اقدامات دولت و سران آدمکش وهابی سعودی را محکوم و کشتار حجاج بیگناه ایرانی و غیر ایرانی را از آنان بازخواست نماید .

2 ـ از سازمان ملل بخواهد تا سریعا نسبت به تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی علل این کشتار جمعی اقدام نماید .

3 ـ محاکمه و مجازات عاملین این جنایت را درخواست نماید .

4 ـ سلب مسئولیت حکام سعودی از اداره حرمین شریفین را که متعلق به جهان اسلام است نه حکومت نالایق عربستان بخواهد .

5 ـ واگذاری اداره حرمین شریفین به شورایی از کشورهای اسلامی خواستار شود .   

همچنین از جواد ظریف  انتظار است مسخرگی و دلقک بازی را کنار گذاشته در امور دیپلماسی جدی باشد . اینک که ثابت شده دیپلماسی خنده کارآمد نیست لذا همین امروز در سازمان ملل و جلو چشم همه سران و وزرای خوارج کشورهای جهان یقه وزیر مغرور عربستان را بگیرد و فریاد بزند : تو که درخواست ملاقات مرا نمی پذیری ، پس چه کسی جوابگوی کشتار جمعی حجاج ایرانی است ؟

ولی هیهات از این اقدام شجاعانه ، که از اینها جز دهانرا تا بناگوش باز کردن و هرهرهرهر انتظاری نباید داشت !

واقعاً که آبرو و عزت پاسپورت ایرانی را خوب برگرداندند !!!!



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1049 )                                                              

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


  ( قسمــت ششم )


استقـامت بر دعـا

   ( جزء شانزد هــم صفحــه 305 آیه 3 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِذْ نَادَى رَبَّــــهُ نِــــدَاء خَفِیًّا

   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

آنگاه که [زکریا] پروردگارش را آهسته ندا کرد

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

نشان اجابت دعـــا ؛

ثُبات و استقامت بر دعـــا است ،

چون بر دعـــــــــاءثُبـــــــــات کـــــــــردی ؛

اگر از اجابت که نصیب توست محـــــــــروم ماندی ؛

به عبادت که حقّ خداوند است مشرّف گردی ،

و این قــــدم ؛ ورای آن قـــــــدم است ،

و این مقــــام ؛ بهتر از آن مقــــام !

که پیغمبر(ص) فرمودند :

دعـــــــا عبـــــــــادت است ،

و بدان که در دعـــــــــاء ؛ اضطرار باید ، که خداوند می فرماید :

(اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ )

آیا چه کسی جواب مضطر را می دهد ؛

 وقتی که او را می خواند ؟

در دعـــــــــاء استغاثه باید ؛ که فرمود :

اِذ تَستَغیثونَ رَبَّکُم فَاستَجابَ لَکُم

هنگامی که به سوی خداوند استغاثه می کنید ،

در دعـــــــــاء تضرّع باید ، که می فرماید :

ادْعُوا رَبَّکُمْ‌ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً إِنَّهُ‌ لاَ یُحِبُ‌ الْمُعْتَدِینَ‌

خدای خود را از روی تضرع و در پنهانی بخوانید ،

در دعـــــــــاء خشوع باید ؛ که فرمود :

( الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ )

کسانی که در نمازشان خشوع دارند ،

در دعـــــــــاء رهبت و رغبت باید ؛ که فرمود :

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ

ما را از روی رغبت و رهبت (میل و ترس) می خوانند ،

در دعـــــــــاء پیوستگی باید ؛ که فرمود :

الَّذِینَ‌ یَدْعُونَ‌ رَبَّهُمْ‌ بِالْغَدَاةِ وَ الْعَشِیِ‌ یُرِیدُونَ‌ وَجْهَهُ‌

پروردگار خود را هر بامداد و شامگاه میخوانند ،

در دعـــــــــاء آرزوی اخلاص باید ؛ که فرمود :

رَبَّنا إِنَّکَ تَعْلَمُ ما نُخْفی‏ وَ ما نُعْلِن

او را خالصانه بخوانید .

بنده چون شرایط دعـــــــــاء بجای آرد ،

همانند مرغی مانَد که در قفس است ،

و سحرگاهان به بانگ آید ،

پس ؛ خداوند عارفان و عابدان را به وجود آورد ،

و دنیــــــــــا را قفس ایشان ساخت ،

و مصالح و منافع را در دنیا برای آنان آماده ساخت ،

و کارهاشــــــان را راست کرد ،

آن گاه فرمود :

وَ الْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحارِ  ، وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُون

در سحـــــــرگاهان استغفــــــــــار می کنند ؛

و بنده در سحر به عجـــــز خود می زارد و می خروشد ،

و حقّ تعالی ؛ به لطف می شنود و می نیوشد .

 

 

سخن روز :

امام خامنه ای در 30 اردیبهشت 94 در دانشگاه امام حسین (ع) خطاب به نیروهای نظامی دستوری را در یک جمله صادر و فرمودند : « هرگونه بازدید از مراکز نظامی ایران ممنوع است و بنده اجازه این کار را نمی دهم و مسولین نظامی هم ماذون نیستند . »  

 و در همین راستا سرلشکر فیروز آبادی در 29 خرداد 94 گفتند  :« هر گونه بازرسی و بازدید از مراکز نظامی ممنوع است/ نیروهای مسلح با هوشیاری کامل تحت فرمان مقام معظم رهبری به سر می برند. »

 اما در کمال ناباوری و در حالی که چندین روز تا اجراء برجام فی مابین ایران و 5+1 زمان باقی است ، به یکباره مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که هیج شکی در جاسوس بودن او به نفع آمریکا وجود ندارد شخصا به سایت نظامی پارچین برای نمونه برداری وارد شد و زمینه خشنودی کدخدای جناب حسن روحانی یعنی آمریکائی ها را فراهم ساخت !!!

و حالا سرلشکر فیروز آبادی رئیس ستاد فرماندهی کل قوا باید پاسخگوی این بی حرمتی دولت اعتدال به جایگاه فرماندهی کل قوا و ولایت فقیه باشد.

می شود گفت؛ که جناب روحانی، که به قول خودش در توافق هسته ای سه گل به حریف زده و دو گل دریافت نموده ! در آستانه سفر به نیویورک ، بصورت داوطلبانه اولین خطوط قرمز رهبری را نقض نمود ! و غضنفروار یک گل جهت خوش خدمتی به (کدخدا) آمریکا وارد دروازه خودی نمود!!! تا از این طریق ، زمینه نفوذ آمریکا در مراکز مهم نظامی را با کلید جادوئی خود رقم زند!!!

 

السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی

 

آقا جان ؛ ظلم آل سعود از حدّ گذشت ، نمی آئیـــد ؟


این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگـــرم دنیـــا و زنــدگانی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم





موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1047 )                                                               

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


( قسمــت چهارم )


اسمـاء خمسـه


 

با عرض تسلیت جان باختن زائران کوی دوست در منی

مخصوصا تعدادی از هموطنـــــــان عزیزمان در این سفر روحانی

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 305 آیه 1 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

کهیعص

   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

( کاف ، ها ، یا ، عین ، صاد )

خداوندی راه نمای ، زینهار دار ، دانی راست گوی


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه : [بخش چهارم]

 

( کهیعص ) :

در مناقب ابن شهـر آشوب آمده است :

اسحاق احمد از حضرت قــائــم (عج)

تأویل و معنی نهانی کهیعص را پرسید،

ایشان(حضرت قائم) فرمودند:

 [ این حرف از اخبار غـیـب و نهان است که خدا بنده خود زکـریّا را برآن آگاه ساخت،

 پس از آن محـمـــــد(ص) را از آن خبــــــــــر و آگاهی داد،

و آن اخبــــــــاراین است :

زکـریّا از پروردگارش خواست

که اسماء خمسه و نام های پنجگانه را به او بیامورد،

خـــــــــــــدا ، جبرئیل را بر او فرستاد و آن نام ها را به او یاد داد،

پس زکـریّا هـرگاه محمد(ص) و علی و فاطمه

و حسن (عـلیهم السلام) را یاد می نمود

غم و اندوه از او می رفت

و هرگاه حسین عـلـیـه السّـلام را یاد می کرد

گریه راه گلویش را می گرفت و نفس او را قطع می نمود،

روزی گفت : خدای من ؛

چیست مرا که هـرگاه چهار تن از ایشان را یاد می کنم

به سبب نام های آنان غم و اندوه هایم می رود،

و هـرگاه حسین عـلـیـه السّـلام را یاد می کنم

اشک چشمم روان می گردد ؛

و نفسم به سختی بیرون می آید؟

پس خدای تعـالی او را از داستـان ،

و سرگـذشت حسین (ع) آگاه ساختــــه ؛

فــرمـــــــود : کهیعص ؛

کاف ؛ نام کربلا،

هاء ؛ هلاک و تباه شـدن عـتـرت و فـرزندان رسول خــدا(ص)،  

و یاء ؛ یزید علیه اللعنه ظالم و ستم کننده بر حسین(ع)،

و عین ؛  عطش و تشنگی آن حضرت ،

و صاد ؛ صبر و شکیبائی او بر مصیبت ها و اندوه ها است.

چون زکریّــا آن را شنید سه روز از مسجد بیرون نیامد

و مردم را از آمدن نزد خود منع نمود و بازداشت،

و به صدای بـلـنــد گریه و ناله می کرد ،

و در گریه و زاری خود می گفت :

خــــــــدای مــــن ؛

آیا بهترین آفریده شدگانت (حضرت محمد ص) را

به سبـب فـــرزنـدش حسین (ع) اندوهـنـاک می نمائی؟

آیا گـرفـتــار شدن به این مصیبت بزرگ را ؛

به جلو خانه او فرود می آوری؟

آیا جامه غـم و انـدوه را به عـلی(ع) و فاطمه(س) می پوشانی؟

خــــــــدای مــــن ؛

آیا سختی این مصیبت را به میان خانه ایشان فرود می آوری؟

پس ازآن می گفت :

خــــــــدای مــــن ؛

پسری را روزی من گردان ؛

که هـنگام پیـری چشمم به او روشن شده و شاد گردم

و او را ارث برنده و وصی و جانشین ؛

و بجای حسین (ع) برای من بگـردان،

و هـرگاه او را روزی من گردانیدی،

مرا به دوستی او بیازمای و به درد آور ،

چنان که حبیب و دوست خود را به سبب ظلم و ستم ؛

بـر فــرزنــدش حسـیــن (ع) به درد می آوری،

پس خـــــــدا ؛ یحیـــــــی را به زکریّــــــا روزی گردانید

و او را به سبب یحیی به درد و اندوه گرفتار ساخت


و حمل (درشکم مادر بودن) یحیی شش ماه

و حمل حسین (ع) هم شش ماه بود

و سریحیی را بریدند چنان که سر حسین (ع) را بریدند،

و آسمـان و زمیـن جـز بر ایشـان گــریه نکــرد. (1)

----------------------------------------------------------------------

(1) مراد از گریه آسمان و زمین شاید تغییر و دگرگون شدن

در برخی از اوضــــاع و احـــــوال آنهــــا باشد. والله اعـلـم

( تفسیرقرآن عظیم ، فیض الاسلام )

عالَم  همه  محو گل رخسار حسیـن است

چشمان جهان مست تماشای حسین است

دانی که چرا خانه حق گشته سیه پوش ؟

یعنی که خدای تو عزادار حسین است


همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا


حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است


پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم


برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)


و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان


دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات





موضوع :


<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *