نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1052 )                                                               

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


 ( قسمــت نهــــم )


خلعـتِ خُـلَّــت


http://www.noorfatema.org/up/uploads/12899635311.gif

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 308 آیه 41 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَّبِیًّا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

و در این کتاب به یاد ابراهیم پرداز زیرا او پیامبرى بسیار راستگوى بود


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

کسی را صدّیق گویند که ؛

به همه حال و همه وقت راست رود ،

به نفس ؛ در مجاهــــدت ،

به دل ؛ در مشــــاهـــــــدت ،

به روح ؛ در مکــــاشفــــــــــت ،

به سِــــــــــــرّ ؛ در ملاطفـــــــت ،

او که مراد خود را فدای مـــــــــراد حقّ کند ،

همو که ظاهر به خلق داده و باطن با حقّ آسوده ،

همه کس دست در دامن او زده ،

و دل وی به کس التفــــــــات نکرده ،

خویشتــــــن را به حـــــــقّ سپـــــرده ،

و به هرچه پیش آید رضایت داده !

 

عـــزیــــــــزی گویـــــــــد :

در عیــــــادت درویشـــــــــی شدم ،

او را در رنــــــــج و بلای بـــــزرگی دیــــدم ،

گفتم کسی که در زخم بلای خداوند شکیبا نباشد ،

در دوستیِ خداونـــد ، راستگـــــــــو نیست ،

درویش سر برآورده و گفت :

ای جوانمـــرد ؛ خطـــــــــــا رفتی !

من در این که بلایش میخوانی خوشـــــــــم ،

و آن کس که به زخم و بلای خداوند راضی و خوش نباشد ،

در دوستـــــیِ او صــــــــــــــــادق نیست !


ای جوانمـــرد :

بدان ؛ دلی که قــــدر و شأن حقّ در آن نـــزول کرده ؛

قــــدر و شأنِ همه ی جهان از دل وی رخت برگیرد ،

دیده ای که مشاهـــدت حق در آن جای گرفت ؛

همه ی مشاهدت ها در آن متلاشی شود ،


ابراهیم خلیل در مجامعِ جمعیت ؛

در محراب فردانیّت ، معتکف گشت ،

به قصور و تقصیر خویش معترف شد ،

از طلبِ نصیبِ خویش غـــایـــــب گشت ،

همه چیز را بکلی از پیشِ خویش برداشت ،

گهـــی از خلــــق تبــــــــرّی جست ؛

که آنــان دشمـــــن منند ؛

گهــی به حـــــقّ تولاّ کـــــــرد ؛

که خــداونـــــــد پتاهگاه من است ،

لاجـــــرم از حضـــــرت عـــزّت ،

او را خلعــتِ خُلّت دادند ،

و خلیل صدّیق شد .

 

سخـــن روز :

پس از بررسی مصوبه های مجلس در سال 84 و 94 و ماده 14 برجام مشخص گردید که دولت ترسو و بزدل اعتدال خارج از روال قانونی کشور، کدخدای خود را از نگرانی و دلواپسی خارج نمود و  با زیر پا گذاشتن قوانین مجلس و شورای عالی امنیت ملی، به دلواپسی ملت ایران بدون اینکه تحریمی لغو شود ، افزود !

و یکشنبه سیاهی را در تارخ نظام اسلامی به اسم دولت لیبرال اعتدال رقم زد و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را با هدف اجرای نقشه راه آمریکائی- صهیونیستی به مرکز تأسیسات نظامی مهم کشور یعنی پارچین برد و پس از این بازدید ننگین، مسئول دفتر نیویورک ‌تایمز در تهران در تائیدحرف مسئولان آمریکائی بصورت کنایه آمیز دروغ مسئولان دولتی ترسوی اعتدال رابر ملا کرد و گفت : « مخالفت ایران با بازدید از پارچین را به یاد دارید ؟!!!

 و طبق اعلام خبرگزاری رویترز ، آمانو پس از بازگشت از ایران گفت: روند نمونه‌ برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است!!!!!

تمثیل زیبای "جبران خلیل جبران"نویسنده شهیر لبنانی را وصف حال دولت اعتدال روحانی دیدم که در یکی از آثار به یاد ماندنی خود می نویسد:  

از مترسک پرسیدم : آیا از ماندن در مزرعه بیزار شده ای؟!   گفت: در ترساندن و آزار دیگران لذتی به یاد ماندنی است ، پس من از کار خود راضی هستم و هرگز از آن بیزار نمی شوم  ...  

 اندکی اندیشیدم و گفتم : راست میگویی! من نیزچنین لذتی را تجربه کردهام  ...  مترسک گفت : تو اشتباه می کنی، زیرا کسی نمی تواند چنین لذتى را ببرد ، مگر آنکه درونش از کاه پرشده باشد...  

[ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :