سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1095767
  • بازدید امروز: 492
  • بازدید دیروز: 585
  • تعداد کل پست ها: 1223
  • ****

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 554 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهل وهفتـــم )


اهل نواخت و کرامت

 

 

اَلحَمدُ للهِ الَّــــذِی جَعَلَنـــا


مِنَ المُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَةِ عَلِیِّ ابنِ اَبیطالِب

 

 

( جزء چهارم صفحه 63 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

102 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ

وَ لاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ

 

تفسیر لفظی :

ای کسانی که ایمان آورده اید ، از خشم و عذاب خداوند پرهیز کنید

به سزا پرهیزیدن ، و نمیرید جز آن که مسلمان باشید.


تفسیر ادبی و عرفانی: 

خداوند هرجا خطاب یا اَیُّهَا النّاسُ گفت ،

اِتَّقُوا رَبَّکُم در آن پیوست ،

و هر جا که یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ گفت ،

اتَّقُواْ اللّهَ در آن پیوست ،

چه آن که اِتَّقُوا رَبَّکُم خطاب عموم است ،

که تقوی شان بر دیدار نعمت است ،

و همت شان پرورش تــن برای خدمت به حق است،

و دعای شان قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحِی است !

ولی اتَّقُواْ اللّهَ خطاب به اهل نواخت و کرامت است ،

که تقوای شان بر مراقبت مُنعِم ،

و قصدشان راحتی روح در مشاهدت حق است ،

و دعای شان وَانظُر اِلَینا نَظرَةً رَحِیمَه است !

و چقدر این مرتبه ها با هم تفاوت دارند !

زیرا اولی خطاب به مـــزدوران است !

و دومی خطاب به عــارفــــان !

مزدوران در طلب مزد  و ناز و نعمت ،

و عارفان در طلب راز ولینعمت !

مزدوران از خدا پاداش خواهند ،

و عارفان از خدا خود او را خواهند !

گویند : عارفی واصل ، خداوند را به خواب دید !

که به او می گوید :

همه ی مردم از من چیزی می خواهند ،

و بایزید تنها مـــرا می خواهد !

و به زبان حال گوید :


روزی که مرا وصل تو در چنـگ آید


از حـال بهشتیــان مرا ننـگ آید !


... اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ ...


گفته اند : تقـــــوی سه قسم است :

یکی تقــــــوای کیفـــــر در شکیبائی از گناه ،

دوم تقـــوای در شکر نعمت ،

سوم تقــــوای به دیــــــدن وحـــــدانیت 

بی اعتبــــار ثـــــواب و عقـــــاب !


اولی ؛ تقــوای ظالمـــان است ،


دومی ؛ تقــــــوای مقتصــــدان ،


و سومی ؛ تقــــوای سابقــــان است.


که فرموده است :


السّابِقُونَ السّابِقُونَ اُولئکَ المُقَرَّبُونَ

 

و نمونـــه ی بارز السابقــون


مولایمان امیرالمؤمنین علی علیه السلام می باشند

 

که اولین مرد ایمان آورنده به رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند

 


 

الهــــــی ؛

به روزگار آمــــدم بنـــــــده وار ,

با لب پر تــوبــــه و زبــــان استغفـــــــــار ,

خواهی به کَرَم عزیز دار , خواهی خوار !

از کردار خود خجلم و شرمسار ,

تو خداوندی و صاحب اختیار .

الهــــــی ؛

اگر خامم پختـــه ام کن ,

اگر پختـــــه ام سوختــــه ام کن !

اگر سوخته ام به جنــات عـدن دوختـــه ام کن !

که از کُشته ی تــــو خون نیاید , و از سوخته ی تــــو دود !

کُشته ی تـــــــــو به کشتــه شدن شـــــــاد است ,

و سوخته ی تـــــو به سوختن خود خشنود .


 

پیوسته دلم دم از رضای تو زند


جان بر تن من نفس برای تو زند


  گر بر سر خاک من گیـاهی روید


برگ و گل آن بوی وفـای تو زند

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


   نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (553 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهــل و ششــم )


بـازی بُـرد بُـرد

 

از اتفاقات نادری که در این وبلاگ قرآنی گاهی روی می دهد و موجب تعجب می گردد ،

این است که گاهی تفسیر آیات ، و مطالب ارائه شده ، دقیقاً با منــــاسبت روزی که

مطلب نوشته می شود مربوط است ، این اتفــــاق نــــادر  روز گذشته و امروز نیز

با توجه به فعالیت های دیپلماتیـــــک و مسائـــــل روز روی داده  است ،

 لطفاً آیه شریفه و ترجمه آن  را با تأمل و دقت بیشتر ملاحظه فرمائید .

 

( جزء چهارم صفحه 65 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

118 ـهَاأَنتُمْ أُوْلاء تُحِبُّونَهُمْ وَ لاَ یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتَابِ

کُلِّهِ وَ إِذَا لَقُوکُمْ قَالُواْ آمَنَّا وَ إِذَا خَلَوْاْعَضُّواْ عَلَیْکُمُ الأَنَامِلَ

مِنَ الْغَیْظِ  قُلْ مُوتُواْبِغَیْظِکُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

 

تفسیر لفظی :

آگاه باشید ؛ شما اینانید که آنان را دوست می دارید ! در صورتی که ایشان شما را دوست نمی دارند ! و شما به تمام کتاب

ایمان دارید و آن ها وقتی شما را بینند گویند : ایمان آوردیم ، ولی وقتی تنها شدند انگشتان خود را از غیظ و کینه می خایند !

بگو ( ای محمّد ) به آن ها که به کین و غیظ خود بمیرید ، که خداوند به آن چه در دل ها است بصیر و دانا و آگاه است .

 

[ قابل توجـه شیفتـــگان مذاکره و سازش


و دوستداران حذف شعــار ملی مـــرگ بر آمریکا ! ]


قُلْ مُوتُواْبِغَیْظِکُمْ ـ بگو از عصبانیت و غیظ بمیــرید !


[ شما آن ها را دوست می دارید و خواهان رابطه با آن ها هستید

ولی آن ها شما را دوست نمی دارند و خواهان غارت منابع ملی

و نابودی دین و فرهنگ شما هستند،

و به کمتر از وابستــگی صـد در صـدشمــا راضی نخواهند بود ! ]


... آن ها از ما راضی نخواهند شد مگر اینکه :

از اهداف خود دست بکشیم!!

غنی سازی را تعطیل کنیم ،

پروتکل الحاقی را بپذیریم ،

... و خلاصه اینکه ازحقوق مردم خود دست بکشیم!

غربی ها هیچ گاه ایــــران هستــــه ای را نمی پذیرند !

و تاوقتی که ما غنی سازی بیست درصدی داریم ،

تحریم ها علیه ایران را بر نخواهندداشت!

شاید یک چراغ سبزی هم نشان بدهند !

اما تجربه برخورد های گوناگون طبق سالیان گذشته با این کشورهای استعمار گر

نشان داده که آنها هیچ گاه بر عهدهای خود استوار نمی مانند !!

شاید بگویند که ما بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد میکنیم

در صورتی که ایران اعتماد سازی کند !

چیزی که آن ها از ما می خواهند ؛

دست کشیدن از حقوق ملت ایران است ،

که پذیرفتن آن ظلمی بزرگ در حق آیندگان ایران است .

هدف غربی هااز مذاکرات ؛ برد خودشان است نه بازی بُرد بُرد !!

آن ها فقط می خواهندایران را از حق مسلم خود  باز دارند

و در واقع در این زمینه ایران همیشه وابسته و محتاج آن ها باشد !

ما به دولت خود اعتماد داریم ( ولی به آمریکا و غرب اعتماد نداریم ) ، و امیدواریم که دولتمردان

بر سر حقوق مردم بایستند و به مردم خود اعتماد کنند و آنان را در جریان دقیق مذاکرات قرار بدهند ،

چرا باید سران استکبار که محرم ما نیستند از ریز مذاکرات باخبر باشند ولی ملت ایران نه !!

به فرمایش رئیس مجلس شورای اسلامی :

« ... مسئولین بجای حاشیه پردازی  بفکر بهبود معیشت مردم باشند...»

نه این که قیمت ها روز به روز بالا برود و هیچ عکس العمل بازدارنده ای

از سوی دولت مشاهده نشود !!! ]]

 

تفسیر ادبی و عرفانی:

 

مؤمنان که دل های صافی و طبع کریم داشتند ،

شفقت و رحمت خود از دیگران باز نگرفتند ،

و ایشان را نیــــک خواستند ،

و دل در اســــــــلام ایشان بستند ،

و نجــــــــات ایشـــــــــــان خواستنـــــد ،

و رحمـــــت خــــــــــــدا دریـــــــــغ نداشتنــــــد ،

[ و در مذاکرات خود با آن ها بازی بُرد بُرد را مطرح نمودند ]

امّا کافـران که نه در دل صفـــا

و نه در طبــــع وفـــــــا دارنــد ،

هرگز مؤمنــان را نیک نخواهند ،

و (آن ها را ) دوســت نـدارنــــــــد ،

و به نیکی ِ ایشان اندوهگین می شوند !

و به بدی ( و گرفتاری و وابستگی ) آن ها شاد می گردند ،

آری ؛ هرکس آن کند که شایسته ی او است ،

مؤمـــــــن کریــــــــم است و مهـــــربان ،

که سزای ایمان ، کَـــرَم است و جوانمردی ،

و کافر لئیـــم است و بدخـــواه !

که سزای کفــــر ، ناکسی است !

 

یا ربّ ؛


یارب زشــراب عشــق سرمستم کن  

       

درعشق خودت نیست کن و هستم کن


ازهرچه جزعشق خـود تهی دستم کن  

       

یکباره به بنـد عشــق پا بستـم کـن

 

 

 

الاهی؛

ای ســزاوار کَـــرَم،

ای آفریننــــده از عَـــــــدَم،

ای نـــــوازنــــــــده عــــالَـــــــــــم،

نه با جــز تـو شادی است و نه با یاد تـو غــم،

قاضـــی و شــاکـی و شـفـیـــع و گـواه و حَکَــم ،

با من چنــــــان کن که با سزاورانفضـــل و کَــرَم !

 

 

برای تعجیل در ظهــــور مبارک مولایمان


همچنــــان دعــــــا می کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 552 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهــل و پنجــم )


سَبُـک بـاران


 

( جزء چهارم صفحه 65 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

118 ـیَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن  دُونِکُمْ

لاَ یَأْلُونَکُـــمْ خَبَالًا وَدُّواْ مَا عَنِتُّــــمْ قَدْ بَدَتِ  الْبَغْضَاء

مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَ مَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ  بَیَّنَّا

لَکُمُ الآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ 

 

تفسیر لفظی :

ای کسانی که ایمان آوردید ؛ از بیرونِ خویشتن دوست از دل و محرم نگیرید ، آنان رنج و محنت شما را دوست دارند ،

زشتی و نابکاری از دهانشان آشکار است ، و آن چه در سینه هاشان پنهان می دارند ، بیشتر و بزرگتر است از آن زیان های پیدا ،

ما سخنان (روشن ) را به شما بیان کردیم اگر خِــرَد دارید .


[ قابل توجـه شیفتـــگان مذاکره و سازش ! ]

[ می گویند : اوّل ایـــران باید اعتماد سازی کند ! ]

[ آن ها به کمتر از تعلیق و تسلیم راضی نخواهند شد ! ]

 

تفسیر ادبی و عرفانی: 

 

اقتضای این آیت آن است ؛

که هرچه در راه بنده آید که سر به فسادی زند ،

باید از آن احتـــــراز نمود ،

و آن چهــــار چیــــز است :

                                        اول ؛ دنیــــا ، 

                                        دو م ؛ خَلــق ، 

                                        سوم ؛ نفــس ، 

                                        چهارم ؛ شیطان ! 

دنیـــا، توشه و زاد است ،

و تو مسافـــــر در کشتی نشسته !

اگر زیادت برگیری کشتی شکسته و غرق شود ،

و تـــــــو هــــلاک شوی !

خواهی که از فتنه ی دنیا رهایی یابی ؛

بدان و بخوان که :

سبک باران رستند ، و گران باران خستند !


 

دوم ؛ خلق است ؛

که تا رانده از درگاه حق نبود ،

گِــردِ خلق نگردد ،

چه ، هر که با خلق آرام گرفت ؛ از حـــقّ باز ماند !

دوستیِ حقّ و دوستی خلق ؛

در یک دل با هم جمع نشود ،

مهــر خـود و یــار مهربانت نرسد

این خواه گر آن که این و آنت نرسد

سوم نفس است ؛

که مایه ی هر سودائی است ،

 و اصل هر غوغــائـــی !

اگر توفیق رفیق بود ،

و در جهاد با نفس او را دست باشد ،

کارت چنان آید که رستگار شوی !

چهارم شیطان است ؛

که خداوند به او فرمود :

برو با آن ها در فرزند و مال شریک باش !

امّا نه هر دلی خانه ی شیطان بُوَد !

دل باشد که حرم رحمـــــان بُوَد ،

و شیطان نیارد که گِرد وی گردد ، که بسوزد !

یکی از بزرگان به درِ خانه ای بر می گذشت ؛

شیطان را دید که سر بر در فرا می گیرد ،

گفت : این جا چه می کنی ؟

گفت : این جا مردی خفته و نامردی نمــاز می گزارد ،

خواهم که درون روم و او را وسوسه کنم ،

لکن از تیر غمزه ی آن خفته نمی یارم که اندر روم !

 

خـداونـدا ؛


در ذات بی نظیری، در صفات بی مانندی، وگناهکاران را آمرزگاری،


مفلسـان را رازداری، زیبــا صنـع و شیـرین گفتاری،


دانــای رازها، عاِلم اسرار، و معیـوبان را خریداری،


درماندگان را دستگیــر و بیچـارگان را دست یاری!


 

 

ای مونس دیـده با ضمیـرم یـاری 

                         

 انـدر دل مـن نشستـه بیــداری


گر با دگـری قـرار گیرد دل مــن 

                         

 

  از جان خودش مبـاد برخـورداری


 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (551 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهــل وچهــارم )


 مُلک سلیمـان و بــاد


 

( جزء چهارم صفحه 65 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

117 ـ مَثَلُ مَا یُنفِقُونَ فِی هِذِهِ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا

کَمَثَلِ رِیحٍ  فِیهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ  

فَأَهْلَکَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللّهُ وَلَکِنْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ

 

تفسیر لفظی :

نمون آن چه کافران در زندگانی این جهان انفاق می کنند مانند بادی است که در آن سرمای سخت است

و ناگاه به کشتزار کسانی رسد که ستم بر خویشتن روا داشتند و سزاوار کیفر گشتند ، پس آن کشتزار تباه گشت ،

و خداوند بر آن ها ستم نکرد ، بلکه آنان خود بر نفس خویش ستم کردند . 


تفسیر ادبی و عرفانی: 

 

هرچه هزینه کنند جهانیان در کار دنیــا ،

و هرچه به دست آورند از عشق دنیا ،

همه ، چون بـــــــاد است ،

گیرنده ی بــــاد چه در دست دارد ؟

جوینـــــده دنیـــــــــا همـــــــان را دارد !


دردا و دریغـا که از آن خــاست و نشست


خاکی است مرا بر سر و بـادی است  به دست !


سلیمان نبی (ع) که بـــاد و دیــــــو و مـــــــرغ ،

همه مسخّــــــر او بودند ؛

روزی به تخت پادشاهی نشسته بود ،

و آن تخت با دیگر ارکان دولت و اولیاء مکنت 

بر پشت بــــــــاد  اندر هـــــوا ایستاده بود !

 

مورچــــــه ای به راه وی آمد و گفت :

ای پیغمبر ؛ خداوند با تو چه کرامت در این جهان کرده ؟

جواب داد : چنان که می بینی بـــــــــاد را به فرمان من کرده ،

گفت : ای پیغمبر ؛

خبر داری که این چه اشـــــارت است ؟

می گوید : آن چه را که به تـــــــــو از این مملکـــت دادند ،

همچـــــــون بــــــــــــــاد است !

از بــــــــــاد در دست داشتن چه حاصـــــل ؟ 

 

 

   الهــــــــــی ؛


جز از شناخت تـــــــــو شادی نیست ,


و جز از یـــافـــت تـــــــــو زندگانی نـــــــه !


زنده ی بی تـــــــــو چون مرده ی زندانی است ,


و زنده ی به تـــــــــو زنــده ی جاودانــــــــی است ,



   الهــــــــــی ؛


مران کسی راکه خود خواندی ,


ظاهر مکن جرمی را که پوشانـــــدی ,


کریمــــا ؛ میان تـــــــــو و مـــــا داور توئی ,


با ما آن کن که خود ســـــــزاور آنی ,


نه آن چنان که سزاوار ماست.

 

 

 

 

این جمعـه هم گذشت و نیامد

 

و ما همچنـــــان را منتظــــــــریم

 

تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان

 

حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری

 

بیاید و کام تشنگان عدالت را سیراب نماید



برای تعجیل در ظهــــور مبارکشان


همچنــــان دعــــــا می کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 550 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی  ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهل و ســـوّم )


سعیدان ملّت


 

( جزء چهارم صفحه 64 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

110 ـ کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ   

وَ تَنْهَــوْنَ عَنِ الْمُنکَــرِ وَ تُؤْمِنُـــونَ بِاللّهِ وَ لَوْ آمَنَ

أَهْلُ  الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ  

وَ أَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

 

تفسیر لفظی :

بهترین گروهی که از میان مردم بیرون آورده شده اند شمائید ، که به نیکـــوئی امـــر می کنید ،

و از ناپسنــد نهــی می نمائید ،و به خدای یگانه می گروید ، اگر خوانندگان کتاب پیشین ایمان آورند

ایشان را بهبودی بُوَد ، و از ایشان گروهی مؤمنان و بیشتر آن ها از طاعت بیرون هستند.

 

تفسیر ادبی و عرفانی:

 

این آیت از روی بیان شرف صحابه محـمّــد مصطـفی(ص) است

که ارکان خــلایق اند و برهــــان دقـــائــــــق،

عـنـوان رضـــای حق انـد و ائمــــه اهــــل سعــادت،

و انصـار نبــوّت و رسالـت.

بعضی از مفسران حکم این آیت را بر عموم راندند

و گفتند این حقیقت به شرف امت محمّد(ص) برمیگردد،

از عهـد او تا روز رستاخیــــــز،

و آنان امت اِتبـــــــاع هستند،

و امت دیگر امت اِجابت،

و امت سوم امت دعـــوت هستند،

و این آیت در شأن امت اِتبــــــاع نازل شده،

و مشـتـمـل بر سـیـرت و صفـت سعـیـدان ملت آنان

و امینــــــان درگاه عــــــزّت

و اشـــــراف علّییــــن

و اَعِـزَّه رَبُّ العالمین است،

یعنی حامـــــــلان قــــرآن

و خازنـــان آثــــــار

که ظاهـرشان به متابعت از شریعـت

و باطنشان به معـرفـت حــق و فــراست آراسته است.


... تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ...

به زبان اهل معرفت ،

معروف ، خدمت حق است ،

و منکر ، صحبت نفس !

معروف ، روشنائی جمع است ،

و سبب وصلت ،

و منکر ، تاریکی وقت است ،

و مایه ی بدعت !

آن ، نواختـــــگان فضـــــل راست ،

و این ، زخم خوردگان عدل !

این دو کَی برابر باشد ؟

و چگونه خواندگان فضل ،

و راندگان عدل با هم بسازند ؟

چون هم پایه نباشند ،

 و دانا و نادان با هم راست نیایند !

چنان که آشنا و بیگانه ،

و خدا پرست و هوی پرست !


کسی کاندر صف مـردان به می خـواری کمر بندد


برابر کَی بُـوَد با آن که دل در خیـر و شـرّ  بندد ؟

 

 

الهــــی؛

هـرچنـد ما گـنهکاریم تو غـفـّاری،

هـرچنـد ما زشت کاریم تو سـتـّاری،

پادشاهـا ؛

گـنــج فضـل تو داری و بی نظیر و بی یاری،

سِـزَد که خطــاهــای مــا را درگـــذاری.

 

 

 

جانـــــــان من !


  قائـم آل محمّـــــد (ص)


  هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی


  برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم



 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


امروز جمعه دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات



موضوع :


   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *