سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1592908
  • بازدید امروز: 79
  • بازدید دیروز: 217
  • تعداد کل پست ها: 1279
  • ****
درباره
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1122)                                                                 

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

 

سوره 21 : انبیاء ( مکّی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 322 )

( قسمت سی ام )

مشتاقان جلال و جمال



 ( جزء هفدهم صفحه 330 آیه 101 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَى أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

بى‏ گمان کسانى که قبلا از جانب ما به آنان وعده نیکو داده شده است

از آن [آتش] دور داشته خواهند شد


الله

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

در بدایت ؛ عنایت باید ،

تا در نهایت ؛ ولایت باشد ،

یک ذرّه عنایت ازلی ؛

بهتر از نعیم دو جهانی است ،

آن را که نواختند ؛ در ازل نواختند ،

آن را که خواندند ؛ در ازل خواندند ،


فانی قریب

دوستان او در ازل جام لطف نوشیدند ،

و جامه ی فضل پوشیدند ،

خلعت ها در ازل بنام دوستان دوخته و پرداخته ؛

و امروز آن را می رساند !

دیر است که با تو راز می گویند ؛

و تو اکنون می شنوی ! (اگر بشنوی)

جلال عزت او قدیم است ؛

و تو امروز دانی (اگر دانی)

این است حقیقتِ حُسن ازلی ؛

که دوستان را سابق شد ؛

و خداوند بر آنها منّت نهاد ؛

و سرانجامِ اهلِ سعادت بیان کرد که :

لَا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ ...

روز رستاخیز ؛ آنان را بیم از رستاخیز نباشد ؛


و در انجمن بزرگ و عرصه ی سترک ؛

ندای هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ شنود

این کرامت و نوازشی است که فردا ؛

در روز رستاخیز به مردم با ایمان رسد ،

اما امروز دلهای ایشان چنان است که می گوید :

دلهای مشتاقان روشن است به نور الهی ؛

چون آتش شوق ایشان ؛

آسمان و زمین و عرش و کرسی را روشن کند ؛


 

آن گاه حق تعالی خطاب کند که :

ای مقرّبان حضرت ؛

اینان مشتاقان جلال و جمال منند ؛

گواه می کنم شما را که ؛

شوق من به ایشان ؛

بیش از شوق ایشان به من است !


 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1120)                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفـدهـم ـ صفحه 322 )


( قسمــت بیست و هشتم )


عطـای بی منّـت


 

 ( جزء هفدهــم صفحــه 329 آیه 89 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ زَکَرِیَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَأَنتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ

   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

و زکریا را [یاد کن] هنگامى که پروردگار خود را خواند ؛

پروردگارا مرا تنها مگذار و تو بهترین ارث برندگانى


عکس و کارت پستال تصاویر عید مبعث 94

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

بر مذاق عارفان و اشارتِ محققان ؛

معنی آیه این است که :

خدایا ؛ خداوندا ؛

پرده ی عصمت از من باز نگیر ،

و بر یادکرد و یادداشت خود میدار ،

و مرا از خود به دیگری مشغول مدار !

که گفته اند :

خداوند را خزانه به کار نیست ،

و او را به هیچ چیز و هیچ کس نیاز نه !

هرچه دارد برای بندگان دارد ،

فردا نیز خزانه ی رحمت به عاصیان دهد ،

و خزانه ی فضل به درماندگان دهد ،

تا از خزانه ی او حقّ وی بگزارند ،

چرا که بندگان از مال خود به گزاردن حق او نرسند !


لطیفه :

پادشاه که دختر به بینوا دهد ؛

بینوا را کابین که سزاوار باشد نبوَد ؛

پس پادشاه از خزانه ی خود به بینوا دهد ؛

تا او کابین کریمه ی خود را از خزانه ی پادشاه دهد !

و فضل خدواند چنین بوده و هست که پیوسته :

بندگان را بنواخت تا بشناختند ،

توفیق داد تا پرستیدند ،

تلقین کرد تا بخواستند ،

دلهای آنان را معدن نور کرد ،تا دوست داشتند ،

خدایی که بی رشوت دوست دارد ،

بی منّت عطا دهد ،

بی وسیلت گرامی گرداند ،

هرکه نیاز بر او بَرَد ، توانگرش گردانَد ،

هرکه ناز به او کند ، عزیزش دارد ،

اگر سالها بنده گناه کند ؛

و گوید : خدایا توبه کردم ،

خدا گوید : پذیرفتم !


لطیفه :

گویند کسی دعا همی کرد و می گفت :

خدایا ؛

تو دیگری یابی که عذاب کنی !

ولی من دیگری را نیابم که بر من رحمت کند !




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید     ( 1076               

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


( قسمــت شــانزدهـــم )


آفـت های طاعـت


 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 317 آیه 82 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

و به یقین من آمرزنده کسى هستم که توبه کند و ایمان بیاورد

و کار شایسته نماید و به راه راست راهسپر شود


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

اشارت آیت به این است که ؛

اگر بنده از روی پشیمانی یک بار به حق باز گردد ؛

خداوند از روی لطف و رحمت بار ها به وی باز گردد ؛

از بنده یک قدم در راه مجاهدت ؛

و از خداوند ، هزار کَــرَم به حکم عنایت ؛

چنان که خود فرمود :

هرکس یک وجب به من نزدیک شود ؛

من یک گز (متر) به او نزدیک میشوم ،

و هرکس بیشتر نزدیک شود ؛

من چند برابر به او نزدیک گردم ،

از سیاق آیت معلوم میشود که ؛

ایمان ، بی توبت درست نیست ،

یعنی که تنها ایمان سبب نجات گناهکار نیست ،

بلکه نجات ، به لطف و رحمت خداوند است ،

که چون بنده از کرده ی خود پشیمان شود ،

خداوند او را بیامرزد ،

که نجات ، نه به طاعت و جهـد و بندگی است !

بلکه به فضل و لطف و رحمت خداوندی است .

خداوند در این آیت به صفت غفّار آمده ؛

یعنی پوشنده ی کارها ،

و این پوشیدن منحصر به گناه و معصیت نیست !

بلکه عبادت و طاعت هم نیاز به پوشیدن از طرف حق دارد !

زیرا نه تنها بنده به پوشاندن گناهان نیازمند است ؛

بلکه به پوشیدن پرستش ها نیز نیاز دارد !

چه ؛ اگر آفت های طاعت و عبادت را پیش وی آرند ؛

از طاعت خویش بیش از آن ترسد که از معصیت خویش !

از حضرت مصطفی (ص) پرسیدند :

این که مردم کارهایی می کنند که دل هاشان بیمناک است ؛

مقصود ؛ کارهای زنا و قمار و شرب خمر است ؟

فرمودند : نــــــــــه !

بلکه کارهایی مانند نماز و روزه و صدقه دادن است !

از ترس آن که به درگاه حق پذیرفته نشود !

چنان که ؛ خداپرستی بسیار استغفار می کرد ،

و بیشتر از کمیِ صدقِ خود استغفار می کرد !


پس ای جوانمـــــرد ؛

بدان که پرده (پوشش) بر دوگونه است ؛

یکی برداشته ؛ که هرگز مبادا فروگذارند ،

و دیگری فرو گذاشته که هرگز مبادابرگیرند !

آن پرده که برداشته اند ؛ آن حجابِ فکرت است ،

از پیشِ دلهای موحدان و سینه ی مؤمنان ،

و آن پرده که فرو گذاشته اند ؛ آن پوشش کَرَم و عفو ،

پیش رفتار و گفتار و کردار گناهکاران ،

و خدا پرستان و صواب کاران و پرهیزکاران است !

و چون این پرده از پیشِ طاعت و عبادتِ ابلیس،

به حکمِ قهر برداشتند ؛ همه معصیت آمد !

ولی پرده ی عفو ، به حکمِ مهــر ،

پیش از لغزش آدم فرو گذاشتند ،

عنایت ازلی او را فراموش کار و بی عزم خواند !

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1057 )                 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


( قسمــت چهــاردهــــم )


سـوگنـدهـای قـرآنـی



 

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 310 آیه 68 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا




   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

پس به پروردگارت سوگند که آنها را با شیاطین محشور خواهیم ساخت‏ ،

سپس در حالى که به زانو درآمده ‏اند آنان را گردا گرد دوزخ حاضر خواهیم کرد

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

سوگند در قرآن بر سه قسم است :

       

                        یکی سوگنـــــد به ذات باری تعـــــالی ،

دوم ؛ سوگنـــــد به صفــــات حضرتش ،

سوم ؛ سوگنـــــــد به افعــــــــــــال او ،

در این آیت ؛ سوگند به ذات خداوندی است ،

که کافـــــــــران را روز رستاخیــــــز ،

با دیـــــــــوان برانگیــــــــــزد ،

سوگنــــــد به صفــــــات آن است که ؛

به قرآن و به عزّت خود سوگند یــــــاد کند ،

و سوگنــــد به افعــــــــال آن است که ؛

به کوه و دریا و بادها سوگنــــــد یــــــــاد کند ،

که همه در قرآن کریم در جای خود یاد شده است .

 

تفسیر آیه شریفه از تفسیر نـــــور :

1 ـ تـرجمـــه :

پس به پروردگارت سوگند که ما همه آنها را با شیاطین محشور خواهیم کرد ، سپس در حالى که به زانو درآمده ‏اند، گرداگرد جهنّم حاضر خواهیم نمود.

2 ـ نکتـــه هــا :

کلمه‏ ى «جِثیّا» یا جمع «جاثى» به کسى گفته مى ‏شود که براى محاکمه بر زانو نشسته است ، یا از «جَثوة» به معناى سنگ و خاک متراکم است. یعنى بدترین نوع نشستن.

خداوند در بیشتر موارد در قرآن به مخلوقاتش سوگند یاد کرده ، ولى در باره ‏ى قیامت ، به ذات مقّدس خودش قسم خورده است. «فوربّک»

3 ـ پیـــام هـــا :

1 ـ هشدارهاى قیامت را جدّى بگیریم. حشرِ در قیامت قطعى است. « فوربّک »

2  ـ‌ خداوند پیامبرش را در برابر کفّارى که معاد را نمى ‏پذیرند ، دلجویى مى ‏دهد. « فوربّک لنحشرنّهم »

 3 ـ شیطان در کفرورزى انسان ، همدوش اوست. « لنحشرنّهم و الشیاطین »

( محشور شدن انسان‏ها و شیاطین در قیامت در کنار هم، بر اساس هم‏فکرى و هم‏سنخى و همکارى آنان است. )


 
4 ـ حضور در کنار جهنّم ، نوعى ترس و شکنجه و وقوع در آن ، کیفر دیگرى است. « لنحضرنّهم حول جهنّم »

5 ـ در قیامت، منحرفین در بدترین وضعیّت قرار دارند؛ در کنار شیطانها ، گرداگرد جهنّم ، با حالت دو زانو و ذلیلانه. « لنحضرنّهم حول جهنّم جِثیّا »

 

السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی

 


این جمعـــه هم نیــامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگـــرم دنیـــا و زنــدگانی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم



 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1089 )                                                            

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


  ( قسمــت بیست و نهم )


قلـمِ لطـف

 

 

مـا رَأیتُ اِلا جَمِیــــلاً


???????? ?????

 

   ( جزء شانزد هــم صفحــه 321 آیه 130 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا

وَ مِنْ آنَاء اللَّیْلِ فَسَبِّحْوَ أَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

پس بر آنچه مى ‏گویند شکیبا باش و پیش از بر آمدن آفتاب و قبل از فرو شدن آن

با ستایش پروردگارت [او را] تسبیح گوى و برخى از ساعات شب

و حوالى روز را به نیایش پرداز ، باشد که خشنود گردى


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :


ای محمّــد(ص) ؛

 

ما می دانیم که دل تــــو از گـفـتــار ناسـزا گـویـان

و نادانی بی حـرمتــــان به تنـــگ می آید ،

تو صبـــر کــن و دل خود را به حـمـد و ثنـــای ما تسـلی ده ،

هر وقـت ایشان قـــدم در کــــوی بی حرمتی نهنــد ،

تو قـــدم در نمـــــاز گـــزار ،

تا رازِ نمـــــاز ، آزارِ آنــان را از دل تـــــو فـرو نهـد.

 

 

ای محمّــد(ص) ؛

 

بامداد و شبانگاه ، همه وقـت ، در همه حــــال ،

خواهـیـم که حـلـقــه ی درِ مـــا کوبی

و در ذکــــر و ثنـــای مــــــا باشی ،

 

ای محمّــد(ص) ؛

 

اگر مکّـیـانِ مشرک ، تــو را ناســـــزا گوینــــد !

( و در این زمـــــان صهیونیست ها با تصویر و فیلم و مقاله و کتاب )


بــــاک مــــــدار  ؛ 

 

کـــه مـــــــا لـــوحِ مــدح و ثنــــای تـــــــو را

به قــلــــمِ لطفِ قِــدَم می نویسیــــــم ،

چون آنان آیه هـَجـر تو را خواندن گـیـرند ،

تـو سـوره ی مـدح و ثنــــای مــــا آغـــاز کـن ،

زیرا سینـــه ای که در آن سـوزِ عـشــق مـــا بُوَد ،

و سری که در وی خمـــارِ شربتِ ذکـــرِ مـــــــا باشد،

دلی که سوختــه مهـــر و محبّـت مـــــــا بُوَد ،

جانی که غـریق نظر لطف مــــا باشد ،

و تنی کــــــه پیوستــــه در راز و نـــــاز مـــــا باشد،

از کجـــــــا به استماع گفتگوی بیگانگان پردازد؟

و نادانی آنان در وی چه اثـــر کند ؟

 

 

آن شب که من از فـراق تو خـون گریم

     

بـــاری به نظــاره آی تا چــون گریم


هــر لحظه هــزار قطـره افــزون گریم

       

هـر قطـره به نوحــه ای دگرگـون گریم




موضوع :


<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *