نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید     ( 1076               

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


( قسمــت شــانزدهـــم )


آفـت های طاعـت


 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 317 آیه 82 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

و به یقین من آمرزنده کسى هستم که توبه کند و ایمان بیاورد

و کار شایسته نماید و به راه راست راهسپر شود


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

اشارت آیت به این است که ؛

اگر بنده از روی پشیمانی یک بار به حق باز گردد ؛

خداوند از روی لطف و رحمت بار ها به وی باز گردد ؛

از بنده یک قدم در راه مجاهدت ؛

و از خداوند ، هزار کَــرَم به حکم عنایت ؛

چنان که خود فرمود :

هرکس یک وجب به من نزدیک شود ؛

من یک گز (متر) به او نزدیک میشوم ،

و هرکس بیشتر نزدیک شود ؛

من چند برابر به او نزدیک گردم ،

از سیاق آیت معلوم میشود که ؛

ایمان ، بی توبت درست نیست ،

یعنی که تنها ایمان سبب نجات گناهکار نیست ،

بلکه نجات ، به لطف و رحمت خداوند است ،

که چون بنده از کرده ی خود پشیمان شود ،

خداوند او را بیامرزد ،

که نجات ، نه به طاعت و جهـد و بندگی است !

بلکه به فضل و لطف و رحمت خداوندی است .

خداوند در این آیت به صفت غفّار آمده ؛

یعنی پوشنده ی کارها ،

و این پوشیدن منحصر به گناه و معصیت نیست !

بلکه عبادت و طاعت هم نیاز به پوشیدن از طرف حق دارد !

زیرا نه تنها بنده به پوشاندن گناهان نیازمند است ؛

بلکه به پوشیدن پرستش ها نیز نیاز دارد !

چه ؛ اگر آفت های طاعت و عبادت را پیش وی آرند ؛

از طاعت خویش بیش از آن ترسد که از معصیت خویش !

از حضرت مصطفی (ص) پرسیدند :

این که مردم کارهایی می کنند که دل هاشان بیمناک است ؛

مقصود ؛ کارهای زنا و قمار و شرب خمر است ؟

فرمودند : نــــــــــه !

بلکه کارهایی مانند نماز و روزه و صدقه دادن است !

از ترس آن که به درگاه حق پذیرفته نشود !

چنان که ؛ خداپرستی بسیار استغفار می کرد ،

و بیشتر از کمیِ صدقِ خود استغفار می کرد !


پس ای جوانمـــــرد ؛

بدان که پرده (پوشش) بر دوگونه است ؛

یکی برداشته ؛ که هرگز مبادا فروگذارند ،

و دیگری فرو گذاشته که هرگز مبادابرگیرند !

آن پرده که برداشته اند ؛ آن حجابِ فکرت است ،

از پیشِ دلهای موحدان و سینه ی مؤمنان ،

و آن پرده که فرو گذاشته اند ؛ آن پوشش کَرَم و عفو ،

پیش رفتار و گفتار و کردار گناهکاران ،

و خدا پرستان و صواب کاران و پرهیزکاران است !

و چون این پرده از پیشِ طاعت و عبادتِ ابلیس،

به حکمِ قهر برداشتند ؛ همه معصیت آمد !

ولی پرده ی عفو ، به حکمِ مهــر ،

پیش از لغزش آدم فرو گذاشتند ،

عنایت ازلی او را فراموش کار و بی عزم خواند !

 



موضوع :