سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967146
  • بازدید امروز: 226
  • بازدید دیروز: 241
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (428 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

 

 ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی  ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت سـی و هشتــم )

یک دل و دو دوست !

  

( جزء اول صفحه 19 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

 

124 ـ وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ

قَالَ  إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا

قَالَ وَ مِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ  یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ

و چون خداوند خواست ابراهیم را به سخنانی بیازماید ، و آن ها را بسر بَـرَد ،

فرمود : من تو را پیشوای دین برای مردم قرار دادم ، ابراهیم گفت : و از فرزندان من هم ؟

فرمود : عهد من و نیک بختی در دین من به ستم کاران و بیگانگان نرسد !

 

هنگامی که برآراستند ستاره های درخشان و تابان ،

و خــــداونـــــد ، خلیــــــــل را آزمـــــونی کرد

تا با وی نماید که از او چه آیـــــد ؟

و در راه بنــــــدگی چــــــون رود ؟

این بود که هر یک از آن آراستگان ( ماه و ستارگان) را گفت :

این خــــــــــــدای مـــــــن است ،

به سبیل پرسش نه خبــــــــر !

و چون آن ها را ناقص و فانی دید

گفت : اینـــــــان را خدایی نشاید !

 

 

 

محققـــان گوینـــد :


در این جا رمزی است که از آغاز،

خاک خلیل را به آب خِلَّت بیامیختند ،

و ســــرش را به آتـش عشـــــــق سوختند ،

و جانـــش را به مِهــــــــر سرمدیّــت بیفروختند ،

و دریــــای عشـــق در باطـــن وی بر موج انگیختند،

آن گاه سحــــــرگاهــــــان وقت صبـــــــوح عاشقـــان ،

و های و هــوی مستان ،

چشــــم بـــــــــاز کــرد ،

و از خمارِ مستیِ شرابِ دوستی گفت :

این خــــــــــــدای مـــــــن است ،

بــدیـن گـــونــــــه :

از بس که در این دیده خیـــالت دارم

در هرچه نگه کنم تــــویی پنــدارم

  

 

این مستی و عشق هر دو بـــلاینــــد و مایـــه ی فتنه ،

ندیدی که عشقِ تنهـــــــا یوسف کنعــــان را کجا افکند ؟

و مستیِ تنهـــــــا با موسی چه کرد ؟

و در خلیـــل هر دو جمـــــــع بــــــود،

پس چه عجب اگر از سرِ مستی و عربده ی بی دلی

در مـــــاه و ستــــارگان نگریست و گفت :

این خــــــــــــدای مـــــــن است ،

گویند مست چه داند که چه گوید ؟

اگر خود بدانستی پس مست نبودی !

گفتی مستم ، به جان من گر هستی

مست آن باشد که او نداند مستی !

و اما ابتـــلای خلیـــل به ذبح فرزند :

 

گویند خلیل یک بار در جمال اسماعیل نظاره کرد ،

و توجهی در او پدید آمد ،

و تیغ جمال او دل خلیل را مجروح ساخت !

خطاب آمد ای خلیـــــــل ؛

ما تو را آزر و میان آزری نگاه داشتیم !

تا نظاره ی روی اسماعیل کنی ؟

دوستی ما با دوستی دیگری جمع نیاید !

این بود که تیغش در دست نهادند ،

و گفتند : اسماعیل را قربانی کن !

که در یک دل دو دوست نگنجد !

 

با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست

یا رضای دوست باید یا هـوای خویشتن !

ظاهر قضیه معلوم و معروف است ،

ولی باطن قضیه آن است که فرمود ؛

 به تیغ صدق دل خود را از فرزند بِـبُـــر !

خلیل بشنید و به تیغ دوستی و راستی ،

دل از فرزنــــــد بِبُــــــــریـــد ،

و مِهر او را از خود جدا ساخت !

ندا آمد که ؛ خواب تو راست است.

 

 



موضوع :


 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (427 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت سـی و هفتــم )

صفـــای دل

  

 

  

( جزء اول صفحه 19 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

121 ـ الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ

أُوْلَئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ من یَکْفُرْ بِهِ

فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ

آنان که بر ایشان نامه فرستادیم ، به سزا و به خوبی برآن پی برده اند ،

و می خوانند و می گروند ، و کسانى که به آن نامه کافر می شوند

 از نومیــــدان و زیــان کارانند

 

حـــــــق تــــــــلاوت قــــــــرآن به آنی است که :

 

قــــــــرآن را به ســوز و نیــــــــاز

و صفــــــــــــــای دل

و اعتقـــــــاد پـــــاک ،

به زبـــــان ذاکــــــــر ،

به دل معتقـــــــــــــد ،

و به جـــان صـــــــــــافی ،

زبـــــــان در ذکــــــــر ،

دل در فــکـــــــــــــــــر ،

و جـــان با مهـــــــــــــــــر ،

زبـــــان بــا وفــــــــــا ،

دل بـــا صفـــــــــــا ،

و جـــان بـــا حیــــــــــــا ،

بنــده در ذکـــر به جایی رسد

که زبــــــــــان در دل رسد !

و دل در جـــــــان رسد !

و جـــــان در ســـــر رسد !

و ســـر در نــــــــور رسد!

و نـــور به نـــــورٌ علی نـــور

دل با زبــان گــویـــــد خامــــــوش !

جـــان با دل گـــویــــــد خــامـــــــوش !

ســـــر با جــــــان گــــویـــــد خــامـــــــــــوش !

 

 

اَلسّـلامُ عَلَیــکَ

یا اَباصــالِحَ المَهـــدِیّ

 

این جمعه هم گذشت و نیـــامد !

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم


اَللّهُــــمَّ عَجِّل لِوَلِیِّــکَ الفَـــرَج



موضوع :


ننگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (426 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

 ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت سـی و ششــم )

قطـب جهــان

 

( جزء اول صفحه 18 )

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

119 ـإِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَ نَذِیرًا

وَ لاَ تُسْئَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِیمِ

ما تو را بحق فرستادیم تا بشارت گر و بیم ‏دهنده باشى

و [لى] درباره دوزخیان از تو پرسشى نخواهد شد

 

میان عیسی (ع) و محمد (ص)  سال ها بگذشت

که پیغــــــــام بــــــــری به خلـــــــق نیامد ،

جهان را همه کفـــــر و ظلم بگرفت ،

و غبـــار فتنــــــه در عالَــــــم پیچید ،

و دریــــــای گمراهی به اوج آمد ،

در هر کُنجی صنمی ،

در هر سینه از شرک رقمی ،

یکی آویخته ی حجــــری !

یکی پرستنده ی شجری !

دیگری پرستنده ی شمسی یا قمری !

کس ندانست که حکم بیــــع و نکاح چیست !

نه زکات و نه صدقات !

نه جهاد و نه غزوات !

نه حج و صوم و نه صلوة !

همه با فساد و سفاح اُنس گرفته !

و بر ریــــــا و نفــــــــاق خــــــو کرده اند!

قرآن آن ها شعـــر !

اخبار ایشان سحـــر !

عادت ایشان در خاک کردن دختران !

و بریدن نَسَب از پسران !

خداوندِ کارسازِِ بنـــــده نــــواز

از همه ی عالَم ، حیــــــوان برگزید !

و از حیـــــوان آدمیـــان !

و از آدمیــــان خردمنــــــدان !

و از خردمنــــدان ، مؤمنـــــــان !

و از مؤمنـــــان ، پیغمبـــــران !

و از میــــان همــــــه ی پیغمبــــــــران ،

محمّـــد مصطفی (ص) را برگزید !

که امّیـــد پیغمبــــــــران است ،

و خــــاتــــم ایشـــــــان ،

و قـطــــــب جهــــــان !

و مـــــــاه تــابــــــــــــان ،

و چـــــــــراغ آسمــــــــــــــان !

 

ستـاره ای بدرخشید و مــاه مجلس شد

دل رمیــده ی مـا را انیس و مونس شد

نگار من که به مکتب نرفت و خـط ننوشت

به غمزه مسئله آموز صد (هر) مدرّس شد !

 

اللهم صل علی محمدٍ و آل محمد

و عجّل فرجهم


یک اتفاق نادر و عجیب برای دومین مرتبه در این وبلاگ ؛


همان گونه که در جریان هستید در این وبلاگ همه روزه آیات قرآن به ترتیب شماره و سوره مورد نگرش قرار می گیرد ، در این راستا بدون گزینش و حتی اطلاع قبلی و دقیقاً امروز که روز بعثت رسول الله (ص) است این آیه نیز در مورد بعثت رسول الله (ص) بحث کرده است

همان طور که در تاریخ  91/12/30  ( کلیک کنید ) نیز که شب نوروز بود در تفسیر آن روز هم بدون گزینش و به ترتیب خودش بحث از نوروز شده بود! ( نسیم سحر ) [ کلیک کنید ]  

و این مسئله برای حقیر بسیار تأمل برانگیز شده است !!

البته قرآن خود معجزه همیشگی رسول الله (ص) است و در اعجاز آن در قرون و اعصار شکی نیست !

هرچه بر علم بشر افزوده شده بیشتر به اعجاز قرآن توجه شده است که بحث در این موضوع خود محتاج به نوشتن کتابهای متعدد خواهد بود و در این مختصر نگنجد !!!]

اللهم صل علی محمدٍ و آل محمد

و عجّل فرجهم


طلــــــوع خورشیــــــد اســـــلام (کلیک کنید)

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (425 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت سـی و پنجــم )

مسـت مِهــر

( جزء اول صفحه 18 )

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

116 ـ وَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَل لَّهُ

مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ

و گفتند خداوند فرزندى گرفته ! پاک و بی عیب است خدای یگانه ،

آن چه در آسمان ها و زمین است هیچ یک فرزند او نیستند

بلکه همه بندگان او هستند و همه پرستندگان و رام و مطیع او !

(ادامه بحث پست قبلی)

خداوندی که گوش ها گشوده به نام او ،

دل ها اسیـــر پیغـــــــام او ،

موحّد افتــــاده در دام او !

مشّاق (1) ، مستِ مِهـــر از جـــام او ،

امید عاصیان و مفلسان به نگاه او ،

درویشان را شادی به جلال او ،

منزل شان بر درگاه او ،

نشست شان بر امید وصــــــال او ،

بودن شان در بنـــد وفــــای او ،

راحت شان با نام و نشان او ،

دو صد عالم که روحانی ست روحانی ز روح اوست

دو صد گیتی که نورانی ست نورانی ز نـور اوست

خــدایـــا ؛

یک چندی به یــاد تــــــــــــو نازیـــــــدم ،

آخر خود را رستخیــــــــز گزیدم ،

چون من کیست که این کار را سزیدم ؟

اینم بس است که صحبت تــــــــو ارزیدم ،

خــدایـــا ؛

نه جز از یـــــــــاد تــــــــو دل است ،

نه جز از یافت تو جان ،

پس بی دل و بی جان زندگی کی تـــــوان ؟

خالی نه ای از من و نبینــم رویت

جانی که تو با منی و دیدار نه ای !

ارباب حکمت گویند در این آیت رمزی عجیب  است

که در این جهان هرچه راه آن به فنا است

خداوند آن را تخمی پدید آورد و خلقی نهاد

تا نوع آن در جهان بمانَد و یکباره نیست نشود ،

نبینی که برای اجرام آسمانی مانند ماه و خورشید و ستارگان

که تا روز رستاخیز آن ها را راه فنا نیست ،

لاجرم تخمی نساخت !

و بر خلاف ، آن چه از نبـــات و حیــــوان است ،

چون فنـــــــا به روزگاران در آن ها روان است ،

لاجرم تخم و خلف از سلف ضروری است ،

از این رو دانسته می شود که خداوند را

فــــرزنــــــد گرفتـــــن ســـــزاوار نیست !

و خَلَف او را به کار نه !

که وی زنده ی ابدی و کردگار سرمدی است ،

فنـــــا در او راه نیـــابـــــــد ،

و آفت را در جلال او جائی نه !

و عیب و نقص در کمال او گنجای نیست !

همیشه بوده و همیشه باشد ،

پس او را فرزند چه در باید ؟ و چه در سِزَد ؟

این بــــــود که فرمود :

بَل لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ ...

 

فرزند می باید که خدمت پدر را می در یابد !

چون پدر به خودی خود کامل نیست ،

و از یار و مددکار بی نیاز نه !

نیازمند دیگری است تا سستی او را جبران کند !

پس خداوند بی نیاز چه حاجتی به فرزند و انباز دارد ؟

که نه او را فقر است تا کسی جبر کند ،

نه او ر ا عجز است تا کسی یاری کند ،

آن چه در آسمان ها و زمین همه بندگان او ،

و خدمت گزار او و طاعت دار او ،

چه بخواهنـــــــد چه نخواهنـــــــد!


************************************************

 

عید سعید مبعث بر عموم مسلمانان

خاصه هم وبلاگی های عزیزم مبارک باشد


----------------------------------------------------------------------------

(1) مشّاق = مشق دهنده ، تعلیم دهنده ، تند نویس



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (424 )                                          

 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت سـی و چهــارم )

  

یگانـه در مِهـر و وفــا

 

( جزء اول صفحه 18 )

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم 

116 ـ وَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ

بَل لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ

و گفتند خداوند فرزندى گرفته ! پاک و بی عیب است خدای یگانه ،

آن چه در آسمان ها و زمین است هیچ یک فرزند او نیستند

بلکه همه بندگان او هستند و همه پرستندگان و رام و مطیع او !

 

پاک است و بی عیب خـــدای یگانه ،

 

یگانـــه در حلــــم ،

یگانـــــه در وفـــــــا ،

یگانـــــه در مِهـــر ،

در گناه از بنــــــده نَبُــــرَد ،

اگر بنده به دیگری گراید او نگراید ،

که در وفـــــایگانـــه است ،

اگر بنده عهد بشکند او نشکند ،

که در مهــــــــر یگانـــــــه  است ،

یگانــــــه در ذات ،

یگانــــــه در صفـــــات ، 

بـــری از عِــــــــــلاّت ،

منـــــزّه از آفــــــــات ،

ستـــوده به هـر عبــــارات ،

زیبــــــا در هر اشـــــــارات ،

آفریننده دقــــایــــــق و ساعات ،

مُقَــــدِّرُ اعیــــان و اوقـــــــات ،

نه در صُنــــــع او خِلل ،

نه در تقـــــــدیر او حِیَل ،

نـــه در وصـــف او مثَـــــل ،

مُقَدِّری است لَم یَــــــــزَل ،

 

 

آن ذات کمالی که ز تو کاسته است

جز از کف تو فیض کَرَم خاسته است

خداوندی بی شریک و بی انباز ،

پادشاهی بی نظیر و بی نیـــاز ،

گناه آمرز است و بیچاره نــــواز ،

دانـــــــای بی عِـلَّـــــــــــت ،

تـــــوانـــای بی حیلت ،

قیّـــــــوم تا ابـــــد ،

قـــدّوس از حسد ،

اندر دل من بدین عیانی که تــوئی

وز دیده من بدین نهانی که تــوئی

وصّاف ، تــو را وصـف نداند کردن

تو خود به صفات خود چنانی که توئی

 

عید سعید مبعث بر عموم مسلمانان

خاصه هم وبلاگی های عزیزم مبارک باشد



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *