نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (655 )  

ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )


  ( قسمــت ســوّم )


ضیــــاء معـرفــت


 

( جزء هفتــم صفحه 128 ـ آیه   1 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ

ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِم یَعْدِلُونَ


تفسیر لفظی :

به نام خداوند رحمتگر مهربان

ستایش خدایى را که آسمان ها و زمین را آفرید و تاریکی ها و روشنایى را پدید  آورد

با این همه کسانى که کفر ورزیده ‏اند [غیر او را] با پروردگار خود  برابر مى ‏کنند


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

... وَ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ...

 

هر جا جهــــل است همه ظلمت است ، یعنی هر جا نادانی است همه جایش تاریکی است ،

و هر جا علــــم  است همه جایش نــــــور است ، یعنی هرجا دانش است همه روشنائی است

و آن جا که علــــم و عمـــــل  است نور بالای نور (نورٌ علی نور) است ،

پس بنده تا در تدبیر کار خویش است در ظلمت جهل است و غشاوه ی غفلت ،

و تا در تفویض است در ضیـــــــاء معرفت است و نـــور هدایت .


در آثار خطاب به فرزند آدم آورده اند :


ای بنی آدم ؛ دو کار بزرگ تو را در پیش است ،  

یکی امر و نهی به کار داشتن که ما بر تو نهادیم ، و پیوسته ملازم آن باش ،  

دیگری تدبیــــر امورخــویش که آن ما در خود پذیرفتیم ، و

تو دل از آن آسوده دار که مــــا تدبیـــر بنـــدگان خـــود را به علم خود کنیم ،

که ما به حال بندگان خود بینـــا و آگاهیـــــم .


**************************

 

الهــــــــــی ؛

 

به حرمت نامی که تـــو دانی ،


به فریاد ما رس که می توانی ،



الهــــــــــــی ؛

 

مَکُش این چراغ افروخته را ،


مسوزان این دل سوخته را ،


مَدَر این پرده دوختــــــــه را ،


و مران این بنده نوآموخته را .


الهـــــــــــــــی ؛

 

اگر تن مجرم است دل مطیع است ،


و اگر بنده بدکار است ، کَرَم تو شفیع است .


بـــادا کــرم تـــو بر همـــه پاینــده


احســـان تـــو سوی بندگان آینده


بر بنــده خود گناه را سخت مگیـر


ای داور بخشنـده بخشـــــاینـــده





موضوع :