نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 634 )  

ســوره 5 : مـــائـده  ( مدنی  ـ  120  آیه دارد  ـ جزء ششم  ـ  صفحه 106)


    ( قسمــت دهـــم ) 


 نفس اَمّـــارَه

 

 

( جزء  ششــم  صفحه   117 ـ آیه  51  )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ

وَ مَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ


قدرتهای مداخله گر میخواهند به مردم کشورها القا کنند که استقلالشان با پیشرفت منافات دارد؛ کسانی هم در داخل کشورها از جمله در ایران حرف آنها را تکرار میکنند.


قابل توجـــه بعضی کسان :

 

تفسیر لفظی :

 

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید ؛ یهود و نصارى را دوستان [خود] مگیرید

[که] بعضى از آنــــــــــان دوستـــــــــان بعضى دیگرند و هر کس از شمــــــا

آنها را به دوستى گیرد از آنان خواهد بود ، آرى خدا گروه ستمگران را راه نمى‏ نماید

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خداوند تبارک و تعالی به ندای کرامت بندگانش را می خوانَد ، و از روی لطافت ایشان را می نوازد ، و از رأفت و رحمت دل آنان را از اغیار به سوی خود می گردانَد ، و می فرماید :

بیگانه را دوست مگیرید ، و دشمن را به صحبت خود مپسندید ، در کار خدا دوست گیرید و در دین خدا یار پسندید ، حقایق ایمان را از دوستی اولیاء حق جوئید ، و آن را در دشمنی با دشمنان دین یابید !

 

مصطفی (ص) فرمودند :

محکم ترین رشته ی ایمان ، دوستی و دشمنیدر راه خداست ،

و دشمنان دین یکی شیطان است و دیگری نفس امّاره ،

و دشمنی نفس اماره از شیطان سخت تر است !

که شیطان در مؤمن طمع ایمان نکند ، بلکه از وی طمع معصیت دارد ،

ولی نفس اماره او را به کفر کشد و از وی طمع کفر دارد ،

شیطان ز لاحول بگریزد ولی نفس اماره نگریزد ،

نفس اماره آدمی را به بدکاری امر می کند ،

و بزرگترین دشمن انسان نفس او است که میان دو پهلوی او قرار دارد .

 

یوسف (ع) ، صدّیق بود که او را در چـــــــاه افکندند و به بندگی بفروختند

و سال ها در زنـــــــــدان بماند ، و نفس امّــــــاره نتوانست بر او چیـــــــره شود .



موضوع :