نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 623 )
[ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری متوفی قرن پنجم هجری ]
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
( قسمت چهل و پنجــم )
یک نفس با دوست
( جزء ششــم صفحه 105 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
174 ـ یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءکُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّکُمْ
وَ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا
تفسیر لفظی :
ای مردم ؛ حجتی از سوی خداوند به شما آمد
و فرو فرستادیم به سوی شما روشنائی پیدا ( قرآن )
تفسیر ادبی و عرفانی :
جلال احدیت بر نقطه ی بشریت منت می نهد که شما را دو چراغ افروختیم : یکی در دل و یکی در پیش !
آن چه در پیش است احکام زلال الهی است که عین برهان است ، و آن چه در دل است چـــراغ ایمـــــان است ، و نور تابان ،
خنک آن بنده ای که میان این دو چراغ روان است ، و یک نفس با دوست به دو گیتی ارزان است ، یک دیدار از دوست به صد هزار جان رایگان است !
جان نیز به نزد تــو فرستیم بدین شکر
صد جان نکند آن چه کند بوی وصالت !
175 ـ فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ بِاللهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ
فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَ فَضْلٍ وَ یَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا
از بنده ، ایمان و اعتصام به حکم بندگی ،
و از خداوند ، فضل و رحمت به صفت مهربانی ،
که بندگان را رشد و هدایت دهد ، تا بدانند که آن چه از ثواب بهره بردند همه از فضل و کرم او بوده نه به ایمان و اعتصام ایشان !
مصطفی (ص) فرمودند : عمل بندگان آنان را نجات نمی دهد ! بلکه این فضل خدا و رحمت او است که نجات بخش بندگان است ، گفتند : حتی عمل شما ؟ فرمودند : آری ! مگر آن که ما را قرین رحمت و مشمول عنایت خود گرداند !
الهـــــــی ؛
در سر خمــار تــو داریم ،
در دل اســرار تــو داریـــــــم ،
و به زبــــان ثنـــای تــو داریــــــم ،
اگر گوئیــــــــــم ثنـــای تــو گوئیــــــــم ،
و اگـــــر جـوئیـــــــــم رضــــای تــــو جوئیـــم.
منزلگه عشـق تو دل احباب است
درقصه عشق تو هزاران باب است
الهـــــــی ؛
چون در تو نگرم از جمله تاجدارانم و تاج بر سر ،
و چون به خود نگرم از جمله خاکسارانم و خاک بر سر !
الهـــــــی ؛
مرا دل از بهر تـــو در کار است ،
وگرنه مـــرا با دل چه کار است
یا رب ز شـــراب عشق سرمستـــــم کن
وز عشق خودت نیست کن و هستم کن
از هرچه به جـز عشق تهی دستـــم کن
یکبــاره به بنـد عشــق پــا بستــــــم کن
موضوع :