نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 613 )

  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77) 

  

[ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری (کلیک) ، متوفی قرن پنجم هجری ] 

 

( قسمت سی و پنجــم )

 

مـزد بــزرگ

 

  ... دوم ؛ صدقه به تن ؛ که قیام به حق است ...

 

 ( جزء پنجــم صفحه 97)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

 

114 ـ لاَّ خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ

    أَوْ مَعْــــرُوفٍ أَوْ إِصْـــلاَحٍ بَیْنَ النَّـــاسِ وَ مَن یَفْعَـــلْ

ذَلِکَ  ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا

 

  تفسیر لفظی :

 

  بسیاری از رازگوئی آنها نیکوئی ندارد ، جز آن که آن رازها فرمان نفقه دادن

یا کار نیــک کــردن یا اصـــلاح بیـن مردمـــان باشــد ،

و هرکس از این  ســه کار  به قصد خشنودی خداوند کند ،

ما  مـــزد بـــزرگی  به او خواهیم داد.

 

  تفسیر ادبی و عرفانی :

 

بدان که بهترین کارهای بندگان سه چیـــز است :

صدقه ، معروف ، اصلاح میان مردم ،

و بهتری ِ این سه عمل از این رو است که ؛

خوبی آن به دیگران هم می رسد ،

زیرا عجب نیست که برای خود دری برگشائی ،

و جوانمردی و عجب آن است که برای دیگری دری بگشائی !

و امّا صدقه سه قسم است :

اول ؛ صدقه به مال ؛

که مواسات با فقرا است در انفاق نعمت ،

دوم ؛ صدقه به تن ؛

که قیام به حق است در خدمت به مردم ،

سوم ؛ صدقه به دل ؛

که وفاداری به حسن نیت و توکید همت است با آنان ،

یک نوع صدقه ی بر توانگران است !

که بر ایشان جود کنی !

و نیازمندی خود را به آنان عرضه نکنی !

و از نیکوکاریِ آنان امید برداری !

و چون این صدقه و آن معروف و آن اصلاح

هر سه در یکی جمع شود ،

سر تا پا عین حرمت گردد ،

و مقبول درگاه احدیت افتد ،

و نامش به راستی برند و با راستان محشور گردانند ،

این است آن مزد بزرگی که خداوند به آنان وعده داده است .


 

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

 

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

 

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

 

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

 

دعـــــا کنیم




موضوع :