نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (594 )  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)


  ( قسمت شــانــزدهـــم )


آفتــاب دولـت دوسـت

 


 

 

( جزء پنجــم صفحه 84)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

36 ـ وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا

وَ بِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى

وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ

وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا


تفسیر لفظی : 

خدا را بپرستید و هیچ چیز با وی شریک نگیرید و با پدر و مادر نیکوئی کنید ، و همچنین با خویشاوندان و یتیمان و بی نوایان

و با همسایه ی خویشاوند و همسایه ی بیگانه و رفیق هم سفر و با کسان راه گذر و مسافر و با بردگان خود به نیکوئی رفتار کنید

که خداوند بنده ی خود ستا و نازکش را دوست ندارد .

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ] 

موسی (ع) در طلب آتش می شد ،

و بی خبـــر آفتـــاب دولت  بر او تافت !

محمد مصطفی (ص) در خواب بود که ؛

بشارت آمد و گفت :

بیا تا مرا بینی ! من خریدار تو اَم !

تو  بی من چند نشینی ؟

نه موسی (ع) به گفتار طمع داشت ،

نه محمّــــد (ص) به دیدار !

پس یافت در غفلت است

و جز این مپنــــدار !


خــدایـــــــا ؛

روشنی عزت تــــــو جای اشارت نگذاشت ،

جلال وحدانیت تـــــــو  راه اضافت برداشت ،

تا رهی گم کرد آن چه در دست داشت !

و ناچیز گشت هرچه او پنداشت !

خداوند از آنِ خود می فزود و از آنِ بنده می کاست !

تا آخر همان ماند بی کم و کاست !


محنت همـه در نهــاد آب و گِل مــاست


پیش از گِل و دل چه بود ؟ آن حاصل ماست


آدمی با آن توحید از دوزخ برست و به بهشت رسید ،

و با این توحید از خود برست و به دوست رسید !

خــدایـــــــا ؛

عـارف تـــــو را به نــــــور تـــــــــو می دانـــــد !

و از شعــاع وجــــــود عبــــارت نمی تواند !

موحّد ، تو را به نــور قــرب می شناسد !

و در آتـــش مهـــــــر می ســــوزد !

از نـــــــاز بـــــاز نمی پـــــردازد !

مسکیــــــن او که تـــــو را به صنــــــایـــــع شناخت !

و درویش او که تــــــو را به دلائــــــــــــل جُست !

از صنــــــــایع آن باید جُست که در آن گنجد !

از دلایـــــل آن باید خواست که از آن زیبد !

حقیقت توحید  بر زبــــان چگونه آویزد ؟

و استــــــدلال و اجتهــــــــاد چه سان به آن پیوندد ؟

توحیــــد عـــــارف یافتـــــــن است در غفلت !

ناخواسته درآمده و بنـــــــده با خود پرداخته !

و در مشــــــاهـــــــــده ی قــــــــرب ،

و مطالعـــــه ی جمــــــــع افــــــــروختـــــه !

مهـــر ازل ســـــــود کرده و دو گیتی به زیــــــان برده !



زیـان جـان گـر از دیـدارت آید


زیـان جـان به جـان باید خریدن

 

خــدایـــــــا ؛

نشان این کار ما را بی جهان کرد !

تا از تن نشان مــــا را هم بی نهان کرد !

دیده وری ِ تـــو بنـــــده را بی جـــــان کرد !

و مهــــر تــــو ســـــــود و دو گیتـــــی زیـان کرد !

خــدایـــــــا ؛

دانی به چه شــــادم ؟

نه آن که به خویشتن ، به تـــــو افتادم !

تـــــو خواستــــــــی ، نــــــه مــن خواستم !

دوست بر بالین دیدم چون از خــــواب برخاستم !

 

 


 


خــون خــــدا

 

لطفاً روی عنوان کلیک کنید

 

کاروان اسرای اهل بیت (ع) به شام رسیده است

 

... و نهضت ادامه دارد ...

 

 

 

 

حسن یوسـف کف موسی دم عـیسـی داری


آنچه خوبــــان همه دارند تـــو یکجـا داری


جانـــــــان من !


  قائـم آل محمّـــــد (ص)


  هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی


  برای تعجیل در فرج مبارکتان دعا می کنیم

 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


 دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات



موضوع :