نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (573 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت شصت و هفتـــم )


حیـات جــاودانی


 

( جزء چهارم صفحه 74 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

185 ـکُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ      

یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَفَقَدْ فَازَ

وَ ما الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ

 

تفسیر لفظی : 

هر تنی چشنده ی مرگ است ، و در روز رستاخیز مزدهای شما به تمامی به شما خواهد رسید ،و هر که را از دوزخ دور و به بهشت درآرند ، پیروز آمده و رسته است ، چه زندگانی این جهانی جز برخورداری به فریب چیز دیگر نیست . 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :  


                   کریمــــا ؛

 

ای خــــــداونــــــــــــدی که بندگانت همه فانی اند و تو باقی ؛

ای خــــــداونــــــــــــدی که رهیگانت همه نبودنی اند و تو بودنی ؛


بودی تو و کَس نبود ؛

بمانی تو و کَس نَمانَد ؛

همه مقهور و تو قهّـــار ؛

همه مأمورند و تو جبـّار ؛

همه مصنوعند و تو کردگار ؛

همه مردنی اند و تو زنده ی جاوید ؛

همه رفتنی اند و تو ماندنی ؛

خداوندی گمارنده و با همه تاونده !


ای قوم از این سرای حوادث گذر کنید

خیزید و سـوی عالم عِلوی سفـر کنید

 

 

ای گروه مسلمانان ؛

            این سرای فانی گذرگاه است ،

نگرید تا دل بر آن نبندید ،

و آرام گاه نسازید ،

بَریدِ مرگ را به جان و دل پیشباز کنید ،

و نعیم آن جهانی و حیات جاودانی را خواستار شوید ؛

افسوس که تو ای بنده ی غافل ،

با چشم بیدار در حال و کار خود ننگری ،

و ساز رفتــــــن نیـــــــاری !

تا آن ساعت که آب حسرت و دریغ ،

گِرد دیده ات درآید ،

و غبار مرگ بر عذار مشکینت نشیند !

و آن روی (چهره) ارغوانی زعفرانی گردد !

مسکیـــن آدمـــی ؛

که پیوسته نظاره ی مرگ دیگران می کند !

و پندارد که همیشه ناظر مرگ دیگران است ،

و خود نخواهد مُـــرد !


سر زلف عروسـان را چو برگ نستـرن یابی


رخ گلبرگ شاهان را چو شاخ زعفران بینی !

 

 

ای رهــی ؛

اگر خود را می یابی و تدبیر خویش می کنی ؛

راهت آن است که در احوال گذشتگان ،

و سیرت رفتگان از این جهانیان ،

و جهان داران که بودند و مردند اندیشه کنی ؛

و در سرانجام کار آنان نگری ،

همان ها که تکبّـــر پلنگان  داشتند ،

آن یکی قصر قیصری می ساخت !

آن دگری ملک سلیمانی می خواست ،

آن ستمگر از جگر یتیمان کباب می کرد ،

و آن دیگری از خـــون مفلسان شراب می خورد !

آنان گلی بودند در شورستان دنیا شکفته !

ناگاه بادِ زهرآگینِ مرگ وزید ،

و رخسارشان را تاریک گردانید !

و پس از آن که چون گل بشکفتند ،

از بار بریختند و در گِل بخفتند !

اگر کسی را در دنیا از مرگ ایمنی بودی ،

آن کس رسول خدا بودی ،

که از فرزندان آدم هیچ کس ،

آن تقرّب و منزلت نزد خداوند نداشت ،

با این وصف فرمود :

هیچ کس در جهان جاویدان نیست ،

[ إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ ]


 

پس انسان عاقل آن است که ،

دل به این دنیا و مقامات بی ارزش آن نبندد ،

و برای گذران عمر در رفــــــاه و آسایش چند روزه ،

با ستمگــــران و پلیــــدان ســــازش نکند !

و راهی رود که حسین علیه السلام رفت ،

و مردن رنگین را بر زندگی ننگین ترجیح داد !


بزرگ فلسفه ی قتــل شـاه دین این است


که مرگ سرخ  به از  زنـدگی ننگیـن است


نه ظلـم کن به کسی ، نی به زیر ظلـم برو


که این مرام حسین است و منطق دین است


شهیـــد عصــر تـاســوعـــا ( کلیک کنید )

 

 

اشکالات و انحرافات در سوگواری های ما

( کلیک کنید )



همـه شهیـدان حماسه کـربــلا ( کلیک کنید )


  

 

 

 

مــــولای مـــــا ؛

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی شماست


ای محبـوب دل هـا و ای منجی انسـان هـا



یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

 

برای تعجیل در فرج مبارکتـــــان دعا می کنیم




موضوع :