نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 514 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت هشتـم )


مراقبـت دل


 

( جزء سوم صفحه 51)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

10 ـإِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَن تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ

وَ لاَ  أَوْلاَدُهُم مِّنَ اللّهِ شَیْئًا وَأُولَئِکَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ

    

تفسیر لفظی :

آنان که کافر شدند هرگز مال و فرزندشان به نزد خدا چیزی نباشد و به کار نیاید

 و آن ها همگی آتش افروز دوزخند.


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

خداوند کریم جلیل مهربان است

که مؤمنان را در وعید کافران وعده می دهد

و در مذمّت اینــــان می فرماید :

فردای قیامت مال و فرزند به کارشان نیاید

و ایشان را ســـــود ندارد ،

یعنی مؤمنـــــــان را راست ،

هرگاه حقوق آن را به جای آرند ،

و به وسیله ی آن ها سعادت ابدی جویند ،

که مصطفی (ص) فرمود :

مال صالح برای مرد صالح ، نیکو یاری است ،

و مال برای پرهیزکاری از گناه ، نیکـــو یــــاری است ،

و خداوند فرموده :

آن چه را در این جهان به تو دادیم ،

برای سعادت آن جهان به کار بند ،

و سعادت آن جهان به معرفت خداوند است ،

و آن از روشنائی دل است

و نـــــور دل از چراغ تــــوحیــــــد است ،

و اصل این چراغ ، موهبت الاهی است ،

و مادّه ی سعادت از کارهای تن ،

و طاعات و عبادات از قوّت نفس است ،

و آن از خوراک و پوشاک به دست آید ،

پس مال بدین سبب باعث سعادت است ،

به شرطی که از قدر کفایت نگذرد ،

که سبب طغیـــان است !


 

چنان که فرمود :

انسان همین که بی نیاز شد ،

طغیــــــان می کند !

نقل شده که یکی از عارفان بزرگ؛

کشت زاری داشت حلال،

که از آن کفایت وی درآمدی ،

یک روز که محصول آن بیاوردند ،

عارف بزرگ مشتی از آن برگرفت ،

و گفت : آن را با توکّل همه ی متوکلان عوض نکنم !

و راز این امر کسی شناسد که

به مراقبـــت دل مشغـــــول باشد ،

و می داند فراغت از کفایت معاش

چه مددی است در راه رفتن به سوی سعادت !

 

... لَن تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ... 

 

اگر هرچه خزائن زمین و اموال زمین است

مال کافران باشد ،

و جمله فدای تن خویش کنند !

تا خود را به آن باز خرند ،

و از عذاب خـــدا برهند !

از ایشان پذیرفته نشود !

خواه آن انفاق در راه درویشان باشد ،

و خواه در راه مصالح همگان !

از بهر آن که عبادتِ مالی ، در درجه ی سوم است !

نخست باید عقیدتی صاف باشد ،

پس از آن عبادتِ بدنی ،

سپس عبادتِ مالی است !

و کافران را نه اعتقاد است نه عبادتِ بدنی !

این است که عبادتِ مالی ایشان را سود ندهد !


باز بنــــده ی مؤمن ،

دلی دارد معتقد ،

زبانی دارد موحّد ،

ارکانی دارد متعبّد ،

پس اگر با اعتقادِ دل ،

و ذکرِ زبـــان ،

و تعبّـــد ارکان ،

صدقــــــــه ای دهد ،

یا به وجهی از وجوه خیرات ، خرجی کند ،

اگرچه شُبهَت را در آن مَدخَل بُــوَد !

امید است که چون بدرقـــه ی آن اعتقاد است رَدّ نشود ،

و شگفت آن که ؛ اگر با صفای اعتقاد ،

کارهائی از آدمی خیزد

که از دیـــــوان و مــــــــال برنخیـــــزد ،

باز امیـــــــد ثــــــواب است .

الهـــی ؛

تـــــو معـشــــــوق عارفــــــانــــــــی،

آرزوی مشتــــاقـــــــــــانــــــــــــی،

نیـوشنــــده ی آواز داعیــــانــی،

شـــادکننـده ی دل بنــدگانی،

بخشاینـده ی گنــاهـــانی،

دستگـیـر بی پنــاهـانی،

عـذرپــذیـر عاصیـــانی،

رحیمی و رحمانی،

بنــده نــوازی،

مهــربـانی،

دوستت دارم تــــو خـود میـــــــدانی!

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم




موضوع :