نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 512 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت ششـم )


جمـال حقیقـت


 

( جزء سوم صفحه 50)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

7 ـ هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ  هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی  قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء  الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ  اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ  عِندِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ 

  

 

تفسیر لفظی :

او است خدائی که فرو فرستاد بر تو کتاب که از آن ها آیات استوار و تمام است و که آن ها معظم قرآن و مایه ی دین داران و علم جویان است و دیگر آیه های به ظاهر به هم مانند ، که در حقیقت غیر از یک دگرند . اما کسانی که دل هاشان را کژی و چفتگی (خم) است ، به قصد آشفتگی دین بر پی متشابه روند و جستن تأویل آن با حقیقت مراد خدای از آن بدانند ! در صورتی که هیچ کس جز خداوند و راسخان در علم تأویل آن را ندانند ، که می گویند : خداوندا ؛ به کتاب تو ایمان آوردیم و همه از نزد خدای ما است ، و پند نگیرند جز دارندگان خِرَد .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

                                خداونـــدقــــرآن را فرو فرستاد که

                         شامل آیه های محکم و متشابه است ،

بعضی دانشمندان و مفسران گفته اند :

آیات محکم آن هائی است که

در لفظ و معنی آن ها اشکال و اختلافی نیست ،

و آن ها واجبات و حدود و حلال و حرام هستند .

و آیات متشابه آن ها است که

ظاهر آن با حقیقت آن مختلف باشد !


برخی دیگر گفته اند :


                            محکمات قرآن ، قصه های پیغمبران است ،

که از نوح (ع) در 24 آیت ،

و از هود (ع)  در 10 آیت،

و از صالح (ع)  در 8 آیت ،

و از لوط (ع)  در 8 آیت ،

و از شعیب (ع)  در 13 آیت است،

و از موسی (ع)  در آیات فراوان ،

و از رسول الله (ص) د ر 24 آیت است .

 

 

 

 

و متشابهات آن ها است که :

در آن ها ، داستان ها با تعبیر مختلف ذکر شده ،

مانند : مار یا اژدها در مورد عصای موسی ،


بعضی دیگر گفته اند :

 

                                 محکمات آن است که :

دانشمندان دریافت معنی و تأویل آن دانند ،

ولی متشابهات جز خداوند یکتا نداند ،

مانند : نزول عیسی (ع) و روز رستاخیز

که جز خداوند نداند .


اما فایده متشابهات قرآن آن است که :

تشریفی است برای عالمان

که معانی دقیق از آیات قرآن استخراج می کنند ،

و بدان سبب از عامّه مردم ممتاز می شوند ،

و در آخرت هم به اجر و ثواب می رسند .

 

پس آیات قرآنی دو قسم است :

یکی ظاهر روشن ، دیگر غامض مشکل !

ظاهر ، جلال شریعت است ،

مشکل ، جمال حقیقت است ،

ظاهر است تا عامّه ی مردم دریابند

و بدان عمل کنند ، و به ناز و نعمت رسند ،

مشکل است تا خواصّ ، با تسلیــم و اقـــــرار به آن ،

به راز ولی نعمت رسند !

و از آن جا که هرجا نعمت و نــاز است ،

تا آن جا که اُنس و راز است ،

بسا نشیب و فراز است ،

خداوند از عزّت و شرف آن حالت ،

پرده ی غمض و اشکال و تشابه از آن بر نگرفت ،

تا هر نامحرمی در آن کوی قدم ننهد ! 

که نه هرکس شایسته ی دانستن رازهای پادشاهان است .


رَو گِـرد سرا پـرده ی اسـرار مگرد


کوشش چه کنی کـه نیستی مرد نبرد


مردی باید ز هــر دو عالم شده فرد


کو جرعه ی دُرد دوستان داند خورد

 

 

شاید این جمعه بیاید شاید

 

پرده از رخ بگشاید شاید

 

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

 

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم




موضوع :