نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (485 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت نـود و ششــم )

  

روشنـائی چشـم پیـامبـر(ص)


 

( جزء دوم صفحه 39 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

238 ـ حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَ قُومُواْ لِلّهِ قَانِتِینَ 

 

تفسیر لفظی :

هنگام نماز ها را نگاهدار باشید ، به ویژه نمـــاز میانین ،

و خـــدای را بپای ایستید به فرمانبرداری و رستگاری .


 

تفسیر ادبی و عرفانی :


چون بنده به نمـــــــاز درآید به هیبت درآید !

و چون از نمـــــــاز بیرون شود به تعظیم بیرون شود !

تا در نمـــــــاز باشد به صفت ادب بود،

تن بر ظاهرِ خدمت داشته ،

و دل در باطنِ حقیقتِ وصلت بسته ،

و سر با روح منــاجـــــات آرام گرفته !

یکی از بزرگان گفته :

اگر مرا مخیّر کنند که در نمـــــــاز شوم یا در بهشت ! 

من بهشت را بر نمـــــــاز اختیار نکنم !

که آن بهشت اگرچه ناز و نعمت است ،

این نمـــــــاز را ولی نعمت است !

آن نزهتگاه آب و گِل است ،

و این تماشاگاه جـــان !

آن مرغ بریان است در روضه رضوان ،

و این رَوح و ریحان است در بستان جانان ! 

 

 

تماشـا را یکی بخـرام در بستـان آن جانان 

 

ببین در زیر پای خویش جان افشان آن جانان 

 

پیغمبر خاتم (ص) هیچ چیز را نـــور چشــم  نخواند جز نمـــــــاز ،

و فرمود : روشنائی چشم من

از میان نواخت ها و نیکوئی ها

مشغولیت به اوست و راز داری با او !

 

اینک دل من ، تــو در میانش بنگر


تا هست بجز تـو ، هیچ مقصود دگر ؟

 

عارفی گفته :

خدایا ؛ ای مهربان فریاد رس ؛

عزیز آن کس کش با تـو یک نفس !

بـادا نفســی که در او نیامیـــزد کس !

نفســی که آن را حجـــابی نـایـــد از پس !

 


...حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ ... : 

 

محافظت نمـــــــاز آن است که :

تن در مقـــام خدمت راست دارد !

و دل در مقام حرمت نهد !

تا هم قیام ظاهر از روی صورت تمام بود !

و قیام باطن از روی صفت بجای بود !

رکن اول نمـــــــاز ، نیّـــت است ،

یعنــــــی قصــــــــددل !

و آن با سه چیز درست آید :

با دست اشــارت ،

با زبــان عبــارت ،

و در دل نیّت ،

 

یعنـــی خـــــــدا را قصـــــــد کــــردم ،

و دنیـــــــــــــا را واپس نهـــــادم ،

پس اگر اندیشه دنیـــا نگذارد ،

و دل با نمـــــــاز نپردازد ،

در همان رکن اول دروغ گفته است !


حضرت حسن ابن علی علیه السلام

چون به نمـــــــاز می ایستاد

می گفت : بــار خـــدایـــــــا ؛ 

من غریب مملکتم ،

افتاده در چاه معصیتم !

غرق شده دریای محنتم !

درد دارم و دارو نمی دانم !

یا می دانم و خوردن نمی توانم !

نه روی آن که نومید شوم !

نه زهره آن که فراتر آیم !

گر درخور آن نَیَـم که رویت بینم

باری به سر کوی تــو قربانم کن

 

 

پس ای برادر و ای خواهرم ؛

وقت نمـــاز که شد نگو حالا کار دارم

به کارهــــایت بگو حالا وقت نمــــــاز است

 

الهـــــــی ؛

اگر مستـم و اگر دیـوانــه ام ،

 از مقیمــان این آستـانــه ام ،

 آشنائی با خود ده که از کائنــاتبیگانه ام .


الهـــــــی ؛ 

در سر خمــار تــو داریم ،

در دل اســرار تــو داریم ،

و به زبان ثنـــای تــو داریم ،

اگر گوئیــم ثنـــای تــو گوئیم ،

و اگر جـوئیـــم رضــــای تــــو جوئیـــم.


خــدایـــا ؛

به حق انبیــــاء و اولیــــائت

عیــدی مـا را فــرج مـولایمـــــان

حضرت حجة ابن الحسن المهدی علیه السلام

قــرار ده ، آمیـن یا رب العــالمیـن

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (عج)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

 

یادداشت برگزیده « بصیـــرت »

[ کلیک کنید ]



موضوع :