نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(444)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت پنجــاه و پنجــم) 

پیـداتر از پیــدا

 

( جزء دوم صفحه 24 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

163 ـ    وَ إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ  

خدای شما خدائی است یکتا و یگانه ، و نیست جز او خدائی که اوست بخشنده و مهربان.

این صفت خــــدای یگانـــه ،

در بزرگواری و کاردانی یگانـــه ،

در بردباری و نیکو کاری یگانـــه ،

در کریمی و بی همتائی یگانـــه ،

در مهربانی و بنده نوازی یگانـــه ،

در ذات یگانه ،

در صفات یگانه ،

در نشــــان یگانه ،

در وفا و پیمان یگانه ،

در لطف و نوازش یگانه ،

 در مهر و دوستی یگانه ،

پیـــداتر از هرچه در جهان پیداست ،


و پنهان تر از هرچه در جهان پنهان است !


ای در عالـم عیان تر از هرچه عیـان

پنهان تری از هرچه نهان تر به جهـان

ای دور تر از هرچه بَـرَد بنـده گمان

نزدیک تری به بنـدگان از رگ جـان


گفت : وَ إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ ،

 

شگفت نیست که اضافت خود را به بندگان کرد ،

و ایشان را با خود پیوست ،

نه از آن جهت که

خواست خداوندی خود را به بندگان پیوندی دهد ،

یا بنــــــده سزاوار آن است ،

بلکه از باب کَــرَم و لطف و مهربانی است ،

که چون شایسته کریمی

و یکتائی و بزرگواری و اکرام عطا است . 

 

زانجا که جمال حسن آن دلبر ماست

ما درخور او نه ایم و او درخور ماست !


 

خـدایـــا ؛

شاد به آنیم که تو بودی و ما نبودیم ،

کار تــو در گرفتی و ما نگرفتیم ،

 

خـدایـــا ؛

 

هرچه بی طلب ما به ما دادی ،

به ناسزاواری ما تباه مکن !

هرچه به جای ما کردی از نیکی ،

به عیب ما از ما بریده مکن !

هرچه نه بسزای ما ساختی ،

به ناسزائی ما جدا مکن !

 

خـدایـــا ؛

آن چه ما خود کِشتیم ، به بَر مَیاد !

و آن چه تـــــــو ما را کِشتی ،

آفـــت ما از آن باز دار !


لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ... 

 

جز او خـــــداونــــــــدی نیست ،

جز او کسی سزاوار پرستش نیست ،

چنین نوازنده و بخشاینده کسی نیست ،

رحمن است که چون از وی بخواهند بدهد !

رحیم است که چون نخواهند خشم گیرد !


رحمن است که طاعت بنده را بپذیرد ، گرچه کوچک باشد !

رحیـم است که گناهان را بیامرزد ، گرچه بــزرگ بُـوَد !


رحمن است که لطایف انــوار در روی تو پیدا کند !

رحیم است که ودایـع اســرار در دل تـــو ودیعت نهد !


لاَّ إِلَهَ...


راجع به کلمه مقدسه اله ( الاه ) مفسران نوشته اند :


معنی اله آن است که

بندگان و رهیگان به خــــــــــدا نیاز دارند

و حاجت ها از او خواهند ،

و در بلاها به او پناه برند ،

و خداوند به فضل خود همه را کفایت کند .

از جمله نوشته اند :

مردی کنیزکی داشت ، بفروخت ،

ولی دلش دربند او بود ،

و پشیمان شد ،

ولی شرم داشت که راز خود را به کسی بگوید ،

حاجت خویش را بر کف دست خود نوشت

و بر آسمان داشت ،

و گفت : خداونــــدا ؛ 

تو دانی که در دلم چیست ؟

هنوز این سخن تمام نشده بود که

خریدار با کنیزک سر رسیدند !

خریدار گفت : خواب دیدم که فروشنده از اولیاء حق است !

و تعلق خاطر به کنیزک دارد !

آمدم که او را به رایگان به بدهم !

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

افضل الاعمال انتظار الفرج


بهترین کارها انتظار فرج مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

پس برای تعجیــــــــــل


در فـــــرج مبارکشــــان زیاد دعا کنیم



 

 

ستمکاران عالَم بدانند


برای انتقــام خـون شهیـدان


و درهم کوبیدن کاخ های استبداد




موضوع :