نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 400    )          فـایــل صـوتی (کلیک کنید)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت یاز دهــم ) 

مقـامـات بنــدگی

 

 

( جزء اول ـ صفحات 6 و 7 ) 

37 ـ فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ

پس آدم از خدای خود سخنانی فرا گرفت و توبه داد او را ، و باز پذیرفت که اوست خداوند توبه پذیر و مهربان  

. 

38 ـ قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِیعًا فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُم مِّنِّ یهُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ

گفتیم فرو روید همگان از بهشت ، اگر از طرف من پیغامی و نشانی بسوی شما آید کسانی که از آن پیروی کنند برآنان بیمی نیست و پریشان نگردند و فردا اندوهناک نباشند.


39 ـ وَالَّذِینَ کَفَرواْ وَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
کسانی که کافر شدند و سخنان و نشان های ما را دروغ شمردند آنها دوزخیان اند و در آن جاویدان اند.


40ـ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُواْ بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیَّایَ فَارْهَبُونِ

 ای فرزندان یعقوب یاد کنید نواخت من ، که شما را نواختم و آن نعمتی که به شما انعام کردم به پیمان من وفا کنید تا من به پیمان شما وفا کنم و از من بترسید!

 

 

اشارت است به لطف و کرم حق با بندگان

و مهربانی بر ایشان،

منت می نهد بر ایشان

که منم خداوند کریم

و سپاس دارنده

و بنده بخشاینده،  

و به هر جفائی به نیکی پیش آینده،

و بنده را به همه گناه با مدح خود خواننده

و شکر نعمت خود از وی خواهنده،

که فرمود: اذکروا نعمتی

ای فرزندان اسرائیل شکر نعمت من بگذارید

و حق نعمت من برخود بشناسید،

تا مستحق زیادت گردید

و نیک نام و بهروز شوید.


فرق میان بنی اسرائیل با امت محمّـد(ص) آن که :

                 به آن هــا گفت:

نعمـــــــت مــــــرا یاد دارید

به اینــــــــــان فرمود:

مـــــــرا یــــــــاد داریـــــــــد!

آنـــان را نعمـــــت داد

و اینـــــــان را محبّـــــــــت!

آنان را به شهود نعمت از خود باز داشت

و اینان را به شرط محبت با خود بداشت!

 

 

خـــدایـــــا ؛

کار آن دارد که با تـــــــو کاری دارد،

یار آن دارد که چون تـــــــو یاری دارد!

او که در جهان تـــــــو را دارد،

هرگز تـــــــو را نگذارد.


در بر آن را که چون تـــو یاری باشد

گر نالـه کنــد سیـــاه کاری باشـد


اُوفِ بِعَهدِی …

مانند این آیت در قرآن بسیار است از جمله:

درِ تــوبــه و انابـت بگشای

تا درِ بشــارت‌ و اجابت بگشایم،

در مجاهـــــدت بگشای

تا در هـــــــدایت برگشایم،

در استغفــــــــار بگشای

تا در مغفــــــــرت برگشایم،

در شکـــــــــــــر بگشای

تا در زیادت نعمت برگشایم!

 

گفته اند خــدای را با بندگان عهــدهای فراوان است

و درعهدی که بنده را در آن وفــــــا است

از سوی خداوند نیز در آن وفـــــا است

و آخر آن است که بنده نظر خویش را پاک دارد

و خاطر خویش را پاس دارد

که در مقابل آن از طرف خداوند کرامت است

و آن همه عهدها که خدا را با بندگان است

از بنــــــده کــــــــردار و گفتـــــــار

و از خداوند ثــــــــواب بی شمــــــــار !

 


وَ اِیّایَ فَارهَبُونَ ….

همان است که فرمود وَ اِیّایَ فَاتَّقُونَ،

رهبت و تقــوی دو مقـــــام از مقامات ترسندگان است

و ترسندگان در راه دین شش گروهند:

تائبان ، عابدان ، زاهدان ،

عالمان ، عارفان و صدیقان ،

تائبــان را خــــــوف است،

عابــــدان را وَجَــــل،

زاهـــــدان را رهبت،

عالمـــــان را خشیت،

عارفـــــان را اشفـــاق

و صدیقــــــان را هیبت!

پس خوف ، ترس توبه‌کاران است

و مبتدیان و حصار ایمان و سلاح مؤمن

هر کرا این‌ترس نیست ‌ایمان نیست،

وَجَــل، ترس زنده دلان است

که ایشان را از غفلت رهائی دهد،

رهبت ، ترس زاهدان است

که عیش را از میان بِبَرَد

و او خود از خلق بِبُرَد

و درجهان از جهان جـدا شود،

همه وجود خویش را غرامت بیند

و همه سخن خود را شکایت نگرد

و همه کردار خود را جنایت شمرد،

گهی چون غرق شدگان فریاد رس خواهد،

گهی چون نوحه گرن دست بر سر زند،

گهی چون بیماران آه کشد،

و از این ترس اشفــاق پدید آمد

که ترس عابــدان است،

ترسی که نه پیش دعا حجاب‌گذارد

و نه پیش فراست بند،

نه پیش امیــــــد دیــــــوار،

ترس گذارنده و کشنده

که تا نداء لا تخافوا و لا تحزنوا نشنـود نیارمد،

این ترسنده را گهی سوزند

و گاه نـــــوازنــــــد،

گاه خــــواننــــــد

و گاه کُشنــــــد،

ولی نه از سوختن آه کشــــد

و نه از کشتن بنــــــالــــــــد!

 

از پس اشفاق ، هیبت است

که آن بیم صدیقان است،

بیمی که از عیان خیزد

و دیگر بیــــم ها از بیان،

چیزی در دل تابد چون برق،

نه کالبـــــــــد آن را تابد

نه جان آن را طاقت آورد که با وی بماند

و بیشتر این حالت هنگام وجد و سماع افتد

چنانکه کلیم را در کوه طور افتاد که بی هوش شد.


یک ذره اگر کشف شود عین عیــان

نه دل برهد نه جان نه کفر و ایمــان

 

السلام علیک یا علی ابن محمد النقی الهـــــادی

 

 

سالروز شهادت دهمین خورشید آسمان ولایت


را به شما و همه ولایتمداران تسلیت عرض می نمائیم

 

و تسلیت ویژه به امام و مولایمان


حجة ابن الحسن المهدی ( عجل الله تعالی فرجه )


و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه


السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

برای تعجیل در فرج مبارکشان دعا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :