نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 396 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت هشتــم ) 

کشـف جمـــال

 

( جزء اول ـ صفحه 5 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم


27 ـالَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ

وَ یَقْطَعُونَ  مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ

فِی الأَرْضِ أُولَئِکَ  هُمُ الْخَاسِرُونَ 

 

کسانی که عهد خدا را می‏ شکنند پس از بستن پیمان ، و آن چه را که امر به پیوند آن شده می‏ بُرند

ودر زمین فساد و تباهی می‏ کنند، ایشان همان زیان کاران اند.



28 ـکَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْیَاکُمْ

ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

 

چگونه به خداوند کافرمی شوند در حالی که شما نطفه‏ ها‏ی مرده بودید و شما را زنده کرد

پس میراند شما را و باز دوباره زنده کرد و همه شما ها به وی باز می‏ گردید

.

به اشاره می‌گوید:

ای گم کرده‌ی سر رشته‌ی خویش،

ای افتاده درچاه بشریّت خویش،

راه از این روشن تر خواهی‌که نمی روی؟

میدان از این گشاده تر خواهی که سواری نمی کنی؟

شمع از این افروخته تر خواهی که از جاده‌ی راست می بیفتی؟

ای سال ها بر تو گذشته و هنوز بوئی نیافته ای،

ای بر هزار خوان نشسته و هنوز گرسنه ای،

ای هزاران لباس پوشیده و هنوز برهنه ای!

ای مسلمانان ؛ میدان فراخ است سواران کجایند؟

دیـــوان و ستمگران فرو نهادند ستم دیدگان کجایند؟

طبیب حاضر است بیماران کجایند؟

جمال در حال کشف است عاشقــــان کجاینــــــد؟


و کنتم امواتاً فا حیاکم …

 

مرده بودید من شما را در نطفه زنده کردم!

چون ننگـــــــریــــــد ؟

نادان بودید داناتان کردم،

چـون در نیـــــــابیــــــــد؟

راهتـــــــان نمودم ،

چـــــرا می نـرویـــــد؟


مـرد باید که بــوی بایـــد بــرد

ورنه عالـــم پر از نسیــم صبـاست !

 

خــدایــــا ؛

بنده با حکم ازل چه برآید!

و آنچه نداردچه باید!

کوشش بنده چیست؟

کار خواست تو دارد!

به جهد خویش نجات خویش کی تواند؟

 

ثم یمیتکم ثم یحییکم …

 

مرگ بر سه قسم است :


مرگ لعنت، مرگ حسرت، مرگ کرامت

 

مرگ لعنت کافران راست،

مرگ حسرت عاصیان راست،

مرگ کرامت متّقیان راست

 

و زندگی هم سه قسم است :


زندگی بیم، زندگی امید، زندگی مهر،

 

زندگی بیم در نیکو کاری پیدا،

زندگی امیـــــد در خدمت پیــــــدا،

زندگی مهـــــر در یاد پیدا

زنده‌ی بیم را روز مرگ، او را ایمن کنند!

زنده ی امید را روز واپسین نوازش کنند،

زنده‌ی مهر را بر بساط کرم در مجلس انس نشانند!

ای ســـزاوار کَـــــرَم ؛ ای نــــوازنــــــده عــــــالَـــــــــم ؛

نه با جز تــــو شادی است و نه با یـــاد تــــــو غم !

خصمـی و شفیعـی و گواهـی و حَکَــــــم !

 

جز عشق تــو بر ملک دلم شاه مباد

وز راز من و تــــو خلق آگاه مباد

کوته نشود عشق تـو ام زین دل ریش

دستم ز سر زلف تـــو کوتاه مباد !

 

شــــرم چیست ؟

شرم حصار دین است و مایه ایمان و یقین ، و نشان کَرَم ،


و خلق در این مقام بر سه گونه اند :


غافلان ، عاقلان ، عارفان ،


غافلان از مــردم شـــــرم دارند و ایشان ستمکاران اند ،

عاقلان از فرشتگان شرم دارند ، ایشان مقتصدان اند ،

عارفان از حـــقّ شــــــرم دارند و ایشان سابقــــان اند.


گفته اند که حیاء بر هفت وجه است :


اول حیــــــــاء حق تعالی ؛

چنانکه در تفسیر آیه شریفه ( 26 ـ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَسْتَحْیِی ... )

در فراز پایانی پست قبل [ کلیک کنید ] شرح داده شد.

دوم حیــــــــاء کَــــــــرَم ؛

چون حیــــــــاء پیغمبر (ص) که وقتی صحابه بر او وارد می شدند

نمی خواست بگوید بیرون روید !

و خداوند وحی فرستاد که

اصحاب وقتی غذا در خانه تو خوردند از آن جا بیرون روند!

سوم حیــــــــاء حشمت ؛

چون حیــــــــاء علی (ع) وقتی که یک نفر صحابی

در حضور علی (ع) و فاطمه (س)

از پیغمبر (ص) پرسشی مربوط به زناشوئی کرد.

چهارم حیــــــــاء اجلال ؛

که اسرافیل از عظمت خداوند بال ها بهم زد و شرم داشت .

پنجم حیــــــــاء تقصیر ؛

چون حیــــــــاء فرشتگان که گفتند :

خدایا ما حق عبادت تو را بجا نیاوردیم و مقصریم و شرم داریم.

 

ششم حیــــــــاء جنایت ؛

مانند حیــــــــاء آدم (ع) که در زلّت افتاد و تاج از وی ربودند

و چون متواریان از این گوشه به آن گوشه می شد

و خطاب آمد که ای آدم ؛ آیا از ما فرا می کنی ؟

گفت : نه خدایــــــا ، از تــــــوشــــرم دارم !

هفتم حیــــــــاء استغفار ؛

چون حیــــــــاءموسی (ع) که گفت :

خدایا در امر دنیا پرسشی دارم

ولی از ذکر آن شرم دارم.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


و امّــــا مشکلات مـــا !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

 برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکتــــان دعا می کنیم




موضوع :