نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (390)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی )

( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه2 )

( قسمت دوم )

درجـه عالـی یقیــن

 

3ـ اَلَّذِیِنَ یؤمِنونَ بِالْغَیبِ :

خــــدای نادیـــــــده را دوست دارند

و به یگانگی او اقـــــرار دهنــــد

و به یکتــــــــائی او  در ذات و صفات ایمان دارند

و رسالت پیـــامبـــــر او را بپــذیرند

و به راه او راست روند.

 

گفته اند که : غیب بر سه گونه است :

 1 ـ آن که از چشم و از خرد ، هر دو پوشیــده

2 ـ آن که تنها از خرد پوشیـــده

3 ـ آن که تنها از چشم پوشیـــده.

غیب اول راجع به خـــداونــــــــد است ،

غیب دوم راجع به صورت ها و رنگ هاست

که از خرد پنهان ولی به چشم آشکار است،

غیب سوم راجع به فرشتگان است

که از چشم پنهان ولی در خرد آشکار است.


وَ یُقیِمونَ الصَّلوهَ :

و مؤمنان نماز گزارند که گوئی در خـــدا می‌نگرند

و با او راز و نیــــــــاز  می‌کننـــــد

 

چنانکه پیـــامبر (ص) فرمودند:

خـــدا را پرستش کن مانند اینکه او را می‌بینی

و اگر او را نبینی او تو را می بیند.


و نیز فرمودند:

وقتی بنــده خـــدا به نمـــــــــاز می‌ایستــد

میان چشمان خـــداونـــــد است.

چون به نمــــاز ایستی کوشش کن تا

اندیشه با نمـــــــاز داشته باشی

و دل بـــــا راز پـــــــردازی

و به ادب باشی

و دل از نعمت برگردانی

و قدر راز ولی نعمت بدانی

که دون همت کسی است که

راز ولی نعمت یافته

و دل به نعمت مشغول دارد.


وَ مِمّا رَزَقنا هُمْ یَنْفِقُونَ :

نعمتی که مومنان را دادیم

و نواختی که بر ایشان نهادیم

به شکر آن نعمت و آن نوازش قیــام کننـد

و به فرمان شرع، درویشان را نــوازنـــد

و با ایشان مواســـــات‌کننــد

و در گرفتن صدقه ها آنان را نایبــان حق شناسنـــد

 آری اهل شریعت را اندکی صدقه دادن تبــرّع است

ولی اهل حقیقت هر چه دارند بذل کننــــد

و نیز خود را مقصر داننــــد!


کسی از شبلی پرسیدند :

زکات 200 دینـــار چند دینــــــــار است؟

گفت: از آن خود می پرسی یا از آن من ؟

گفت : مگر زکات دادن من و تـــو فرق دارد؟

گفت: اگر تـو دهی زکات آن پنــج دینــــار است

و اگر من دهم همه دویست دینــــار است!

آنها که زکات دادند گویند:

بار خدایـــا ؛

به آنچه ما دادیم از ما راضی و خشنود هستی؟

ولی آن ها که تمـــام مـــال را دادند

خــــداونــــــــد به آنان می‌گوید

از این انفاق که کردی از ما راضی هستی؟

ببین تفـاوت میـــان دو رضـــایت از کجا است تا به کجا !


4- وَالَّذینَ یُؤمِنونَ بِما اُنْزِلَ اِلَیکَ :

این آیه صفت متقیان و اثبات ایمان ایشان است

به قرآن و آنچه از آسمان فرود آمد،

از پیغام و نشان به زبان پیمبران که

خـــداونـــد آنان را بستــود

و بپسنـــدیـــد

و پــذیــــرفــت

و هر شرفی و کرامتی که امتــــان گذشته را بود

اینــــــــــان را داد

و بر آن بیفــــــزود

و هر بار گرانی و سختی که بر آنان بود

 از اینــــــان فــرو نهــــــاد

 آنان را روزگار عمل درازتر بـــــود

و این امّت را مجـــــال توبت بیشتــــر،

آنان را توبت وقتی بود و عقوبت ساعتی

ولی گناهان این امّت را

مجال توبت تا وقت نزع است

و عقوبت در مشیت الهی است!

مؤمنــــــان حقیقی

به روز رستـــــــــــــاخیــــز

 این چنین در یقیــن هستنــد

که پیامبـــر (ص) از یکی از آنان پرسیــدند:

چگونه شب یه روز آوردی؟

گفت: با ایمــــان حــقّ و حقیقی،

گوئی با اهل بهشت هستم!

و به عرش الهی نظر می‌فکنم!

پیامبـــر (ص) فرمودند:

این است درجه عالی یقیــــن!

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 


این جمعه هم گذشت و نیامد !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم




موضوع :