تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 7 ـ 332 ) 

عـزّت دو جهـــــان

 

سوره 45 : جـاثیــه

 

حـم، تَنـزِیــلُ الکِـتــابِ مِنَ اللهِ العـَزیــِزِ الحَکِـیــمِ 

 

( حـم ) : سـوگـنــد به این سـوره

که این قـرآن فـرو فـرستاده ازخـدای توانا و دانـــا است.

( حــاء ) دلیــــل حیــــــــــات،

( میــم ) دلیــــل مَــــــــوَدَّت،

گوئی خـداونــد به حیات خود

و به مودّت اولیاء خویش سوگنـــد یاد میکند،

و می فـرماید:

به مهـــر من و دوستــــــان من،

که آنان را امیــــــد دیـــــــدار من

عـزّت دو جهـــــان است،

 

هـرکه امروز نامه ی من انس جان اوست،

فــــردا لقـــــــای من توتیـــــــای چشم او است.


ای عاشـق دل سـوخـتـه انـدوه مـدار

  

 روزی به مـراد عاشـقـــان گـردد کار 

در این سـوره نیز با سـوگـنــد

به حیـــــــات خـــــود

و ملـــــــک خــــــــود

و مودّت دوستان خود

تاکید می فرماید

که این قــرآن فـرو فـرسـتــاده از خـــدای توانــا و دانــا است

تا منکـــران و کافـران سحـــر و جادویش نخوانند.


بنده گرخـوبست و گـر بــد آنِ توست 


 عاشـق ار دانــا و نـادان آنِ تـــوست

 

الهــــــی ؛

او که یک نظر دید عقل او پاک برمید،

پس او که همیشه به دیده ی دل بدید چگونه بیارمد؟

شگفت کاری است کار کسی که

در او می نگرد و او را هم از او میجـوید!

او با جـوینــده ی خـود همــراه است!

پس این جستن او را به چه کاراست؟


 مصطفی(ص) فـرمود:

 

قـرب بنـده مرحق را نخست به ایمـــان است و تصـــــدیق،

و پس از آن به احســـــان است و تحقیــــــــق!

و ایمــــان و احســــــان به این است

که خـــــــــــــــــــدا را پرستش کنی

آن چنان که او را می بینی!

و اگـر او را ندیدی

بدان که او تو را می بیند!

که فرمود: (وَاسجُـد وَاقـتََـرِب)،

خــدا را سجـده کـن و نـزدیک شـــو.

این سخـن پیغمبـــر(ص) اشارت به ملاقات دل با حــق،

و معارضه سِــرّ با غـیـب،

و مشــاهــده جــان در منـاجــات نهـــان است!


به هـر حال قـرب حـق مربنده را دو گونه است:

یکی آنکه همه ی مردم را

به عـلـم و قدرت خود نزیک کند

که فرمود: (وَهُـــــوَمَعَکُـم اَینَ ما کُنتُم)

هـرجا باشید او با شما است.

و دیگـری آنکه

خاصّـــــــــان مردم را به شاهـدهای لطف

و خاصه های فضــــــــل نزدیک گرداند

که فـرمود: (وَنَحنُ اَقرَبُ اِلَیهِ مِن حَبلِ الوَرِید)،

ما به او از رگ گردن نزدیک تریم،

و آن چنان است که اول بنده را قـربی غـیبـی دهـد

تا از جهانش بـاز بَـرَد،

پس از آن او را قــربی کشفی دهــد

تا از جهانیانش باز بَرَد !

 سپس او را قـــربی حقیقی دهـد

تا از آب و گِلش باز بَـرَد !

 

که از شاهـد بنده می کاهـد

و برشاهـد خود می افـزاید !

تا چنانکه در اول خود بود در آخـرهـم خود باشد،

که در آن حـــــــــال :

علاقه هـــــــا بریــــده،

سبب ها نابــــــــــــــود شده،

رسم ها تبـــــــــاه گشته،

حـدّ و مــــــــرز ها از هم گسیخـتــه،

اشـــــــارت ها به نهایت رسیده،

عـبارت هـا نابـــــــــود شـده

و تنـهــــا حـــــق بـاقی است


 با من راه نشین خیـز و سوی میکـــده آی 


تا در آن حلقـه ببینی که چه صاحب جـاهـم

 

*************************************


و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################

 

منبــــع اصلــــی انــــــرژی

( کلیک کنید )



موضوع :