تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات ( 51 ( 123   ـ 291 )       

محبـوب دل هـای عالمیـان 

 

 

آیه 69 سـوره آل نســـاء   : 

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم    

 

وَ مَن یُطِعِ اللهَ وَالرَّسُولَ فَاُولئکَ مَعَ الَّـذینَ    ... 

 

مفسران نوشته اند    :  

ثــوبـــان  از صحابه خاص  رسول الله(ص)  بوده، 

 

 و به واسطه دوستی و علاقه ای که به  پیغمبر(ص)  داشت    

 

و از شدت عشق بسیار نــزار و ناتوان شده بود!

 

پیغمبر(ص) سبب پرسید؟ و فرمود:

 

مگر رنج بسیار بر خود می نهی که چنین نـزار شـده ای؟

 

مگــر آرزومند باشی؟

 

ثــوبـــان از شنیدن این کلمه چشمش پر آب گشت و به زبان حال گفت:

 

چند پرسی تـو مرا چــرا دلم رنجــانی؟        

حقـا که تو حــال من ز من بـــه دانی

 

هجران تو پیـــرایه غمخـــواری ماست        

 

سـودای تو سرمایه هشیاری ماست


ای دوست ، ای محبوب من و محبوب دل های عالمیان:


عشق تـو در این بادیه افکند مرا

 

غم من این است که در آخرت

 

تو در بهشت اعلا هستی

 

و من از دیـــدار تـــو بـــــاز مانم!

 

و آیه فوق در شأن او نازل شــد.


آیه 19 سـوره مـائــده:

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم


یا اَهلَ الکِتابِ قـَد جائَکُم رَسُولُنا یُبَیِّنَ لَکُم...

 

این بار منتی دیگر بر مؤمنان می نهـد


و نعمتی بزرگ بیاد آنان می آورد،


که پس از روزگار فتـــرت


و پس از آنکه اســــلام روی در حجاب بی نیازی کشیده بود


و ظلمت کـفــر و غـبـار بدعـت جهان را فــرا گرفته


و باطل به نهایت رسیده بود،


رسولی را [ محمّــد(ص)بشما فـرستادم


که دل های مرده به او زنده گشت،


و راه های تاریک به وی روشن شد،


او رحمت جهانیان است


و چـــراغ زمیــــن و آسمــــان


پدر یتیمــــــان است


و دل دهـنـــده بیـوه زنان،


نــوازنـده درویشـــان است


و پنــــاه گناهکاران

آیه 20 سـوره مـائـده:

... یا قَـــومِ اذکُـــرُوا نِعمَةَ اللهِ عَلَیکُم ...

...

فرق است میان امتی که بواسطه موسی


از ایشان میخواهد که بیاد نعمت خـــــدا باشید

 

با امت محـمــد(ص) که بی واسطه فرمود:

 

مــــــــرا یـــــاد کنید تا شمـا را یـــــاد کنم،

 

( اُذکُـــــرُونی اَذکُــــرکُم )

 

آنان اهـل نعمتنـــد


و اینــــــــان اهــــــــل محبت،

 

آنان اسـیــران بهشتند

 

و اینــــــــان امیــــــــران بهشت ،

 

آنان اصحاب جـــودند

 

و اینان اربــــــاب وجـــود

 

و همه آن حرف ها اشاره به عـلـوِّ مرتبت

 

و کمـال کـرامت او است،

 

که همه در خزانه غـیـب او،

 

و  روزگار در دست او ست،

 

که هم جـواهـر دولـت دارد

 

و هم حقوق جلالت،

 

پس از پانصــــــد و انـــد ســـــال

 

(تاریخ تالیف این تفسیر و زمان حیات خواجه عبدالله)

 

( و اینک یکهــزار و چهارصـــد و سی و چهار سال ، زمان معاصر )

 

خوشبختانه خورشیدِ روزِ دولتِ شریعـتِ او تابنــده ،

 

و شمــع شمـایـل شــرع او فــروزنــده ،

 

و جمهــــــــوری اســــــلامی ایــــــران

 

برقـــــــرار و پاینــــــده است

 

آغاز دهه ی مبــارک فجـــر

بر فجــرآفرینـــــان قهــــرمــــــان

و ملت بــزرگ ایـــران مبارک

 


یا رب ز شــراب عشــق سرمستم کن

         

در عشق خودت نیست کن و هستم کن

 

از هرچه جز عشق خـود تهی دستم کن 

       

یکباره به بنـد عشــق پا بستـم کـن

 

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنان و مخالفان آن حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلم و...)

ادامه می دهند ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد

(اَلّلهُــمّ َصَـلّ ِعَلی مُحَمّـَدٍ وَ آلِ مُحَمَّـدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُــم)


امام جعفـــر صادق (ع) و علوم قــرن بیستـــم 

( کلیک کنید )



موضوع :