تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات ( 111 ـ 279 ) 

   بســاط نـور

 

آیات 1 و 2 سـوره نجـــم :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 

وَ الـنَّجــــــــمِ اِذا هَـــوی.

ما صاحِـبُــکُـــــم وَ ما غَـــــوی.  

مقایســـــه ی دو معـــراج :

معـــراج موسی تا طـــور بود

و معــراج محمّـد(ص) تا بســــــاط نـــــــور

##########################################

درود خدا و ملائکه و مؤمنین بر تــــــــــــو باد

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

##########################################


هـرچه جز یــــار، نـــام او  بشکن           

 هـرچه جز عـشـق، نام او غم کن

 

##########################################


موسی را چهـــــــل روز روزه فرمودند

و چون به حضرت مناجات حاضــرکــردنــد

خواهـش های او برخی پذیرفته و برخی ردّ شد!

و چون صاحب مناجات بود

گمان میکرد که در دنیــــا کسی از او

در مرتبت بالاتر نیست!

ولی محمّــــد(ص) ، آن دُرِّ یتیــــــــمِ فطرت،

خــــواب آلــــود بود که او را به حضـــــــرت بردند،

و در یک لحظه چندین بار تخفیف نمـــــاز خواست 

و همه به اجابت مقــــــرون شد،

تا موسی را معـلـــــــــــوم گردد

که شرف و مرتبت مصطفی(ص) تا چه حـــد است!

و از آن گمان و پنــدار خود از خـدا آمرزش خواهد.

از این عجیب تر آن که موسی دیــــــــدار  خــدا خواست

و لـَــــــــن تـــــــَرانی شنیـــــــد!

ولی چون نوبت به مصطفی(ص) رسید،

دیده ی او را توتیــــای غـیـرت درکشیدند

و به او گفتند: ای محـمـّـد؛ 

با آن دیده که ما را خواهی نگری،

بنگـرکه به عاریت به کس ندهی!

مهتـر عـالــم پرده ی عـزت بر دیده بست،

لاجرم چون حاضر حضرت گشت،

جلال و جمال احدیت بر دیده ی او کشف کردند.


 

گفته اند:

چون موسی از مناجات بازگشت،

نــور هـیبـت با او بود

و هـرکه در او نگـریست نابینـــــا شد!

ولی چون مصطفی(ص) از مشـــاهــــــدت بازگشت

با او نـــــــور انـــــس بود

تا هرکه در او نگرد بر بینــــائی وی بیفـزاید!

که آن مقام اهل تلــــویــن ،   

و این مقـــام اهـــل تمکیــــن است.

******************************************

از نطــق به هــر چمــن زبانی دگـــری        

وز لطـف به هــر بــدن روانی دگـــری

در خاطـر هـــرکـسـی گـمـانی دگــری     

 در تو که رسد؟ تو خـود جهانی دگـــری 

 

 

هر پیغمبـــــری را به خصلتی و صفتی نـــواختنـــــد،

 و محـمـد(ص) را به همه ی آن صفات برگذاشتند،

از این رو در حــدیث آمــــــــده

کــــه: خـداونــــــــــــــــــد

خـــــــــــــــوی آدم

و معـرفــت شـیـث

و شجـاعـت نــــــوح

وفای ابراهـیــــم

و خشنودی اسحـاق

و نیـــروی یعـقــــوب

جمـــــــال یوســف

و مقاومت موسـی

 و شکیبائی ایّـــــوب

طاعت یونــــــس

و صـــــــــــوت داود

و فصـاحــت صالـــــح

زهـــــــد یحـیــــی

و عصمـت عـیسـی

و دوستی دانیــــــال

جهــــاد یوشــــع

و اطاعـت اسماعیل


را به حضرت محمّـد(ص) ارزانی داشت

 

از این سبب جامع همه ی صفات کمالی شد

 

و مقام او از همه ی پیغمبران بالاتـر و بــــــــــــرتـر گـردیـد.


حسن یوسـف کف موسی دم عـیسـی داری

آنچه خوبــــان همه دارند تـــو یکجـا داری

 

##########################################

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

 

##########################################

 

غریب تر از همــــــــــــه ، غریب خانه و شهــــــر

سبط اکبر ، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام

[ کلیک کنید ]



موضوع :