نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1146 )                                                          

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


  ( قسمت بیست و سوّم )


کارسـازِ بنـده نـواز



 

 ( جزء هفدهم صفحه 341آیه 78 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَ مَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ

هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَ فِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ

فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَ نِعْمَ النَّصِیرُ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و در راه خدا چنانکه حق جهاد [در راه] اوست جهــــــاد کنید اوست که شما را [براى خود] برگزیده و در دین

بر شما سختى قرار نداده است آیین پدرتان ابراهیم [نیز چنین بوده است] او بود که قبلا شما را مسلمان نامید

و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است] تا این پیامبـــــــر بر شما گـــــــواه باشد و شما بر مردم گواه باشید

پس نماز را بر پا دارید و زکات بدهید و به پناه خدا روید او مولاى شماست چه نیکو مولایى و چه نیکو یاورى


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

جهاد بر سه قسم است :

جهادِ به نفس ، جهادِ به دل ، جهادِ به مال

جهادِ به نفس آن است که ؛

از خدمت و ریاضت نیاسایی ،

و گرد رخصت و تأویل ها نگردی ،

و امر و نهی را به تعظیم پیش روی ،

جهادِ به دل آن است که ؛

خاطره های پست و پلید را بخود راه ندهی ،

و بر مخالفت عزم نداری ،

و از تفکّر در نعمت های خداوند دور نمانی ،

جهاد به مال آن است که ؛

آدمی بذل و جود و سخا و ایثار داشته باشد ،

سخاوت آن است که ؛

قدری بذل کند و قدری برای خود گذارد ،

جود آن است که ؛

بیشتر بذل کند و کمتر برای خود گذارد ،

و ایثار آن است که ؛

هرچه دارد بدهد و خود با فقر و فاقه بسازد !


 

... هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَعَلَیْکُمْ ...

او شما را برگزید و چون می گزید عیب می دید ،

و با عیب پسندید !

خداوند در علم خود شما را مسلمان نامید ؛

و شما را به هدایت برگزید ؛

و به عنایت ، نام مسلمانی نهاد ،

زیرا او مولای شماست به حقیقت ؛

و دلگشای شماست به رحمت ؛

به وقت گناه ؛ تو را نادان خواند تا عذرت را بپذیرد !

و به وقت شهادت ؛ تو را دانا خواند تا گواهت بپذیرد !

به وقت تقصیر ؛ تو را ضعیف خواند تا تقصیرت را محو کند !

چه نیک خداوندی ، مهر پیوندی ، معیوب پسندی ، بردباری ،

فرا گذاری ، فرا گذارد تا فرو گذارد ، می گذارد تا درگذرد !

بی نیاز است ، و اگر درگذارد ، بنده نواز است ،

و جهانیان را نوبت ساز و کارساز ،

از فضل و کرم خداوندی است که ؛

عطای خود را به خطای بنده باز نگیرد ،

و نعمت خود را به جفای او نبُرد .



موضوع :