نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1083 )                                                                

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


  ( قسمــت بیست و سوّم )


بسـاط امیـدواری



 

آن فرمـــان را که آدم نادیده گرفت  

مردی از نسل او (حسین علیه السلام) بی دستوری به زیبایی نمایاند

آن گاه که حسین (علیه السلام) به سجــــــده خــــــون نشست

 خدا به فرشتگانش فرمود : نگفتم آن چه را که من میدانم شما نمی دانید

من از خلقت آدم ؛ این عظمت را می دیــــدم ، و شما سفاکی و خونریزی او را می دیدید !

و إذ قال ربک للملائکة إنی جاعل فی الأرض خلیفة قالوا أتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء .. بقره آیه 30 

... قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ ... بقره آیه 33

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 320 آیه 115 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ لَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

و به یقین پیش از این با آدم پیمان بستیم و[لى آن را] فراموش کرد ،

و براى او عزمى [استوار] نیافتیم

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

شرحِ قصّه ی آدم است و عهدنامه ی خلافت او ؛

که اول با وی خطـــابِ هیبـــــت رفت ؛

و چون تازیانه ی عتاب دید ؛

گام در کــــــوی بیــــم نهـــــاد و زاری کرد !

سپس او را بر زِبَــرِ لُطــف نشانید ؛

و به عنایت ازلی رسید .

تاجِ پیغمبری بر بساطِ امیدواری دید ؛ شادی کرد !

آری ؛ کاری است رفته ؛ و حکمی است که در ازل پرداختـــه !

هنوز آدم زَلَّت نیاورده و لغـزش نکرده ؛

که خیّاطِ لطف ، جــامـــه ی توبتِ او دوختــــه !

و ابلیس هنوز در وادی معصیت قــــــدم ننهــــــــاده که ؛

قهـــــر الهــــــــی ، معجــونِ زهـــــرِ لعنـــتِ وی آمیختـــــــه !


 

فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا

خداوند ، آدم را از خوردنِ میوه ی درختی معیّن ممنوع کرد ؛

ولی او پیمـــــــــان خـــــــــــــدا را نگـــــــاه نداشت !

زیرا که دارای عــــــــزم نبود ! و فراموش کرد !

آدم عمداً مرتکب گناه (نافرمانی) نشد ،

و عزم ارتکاب هم نداشت ،

ولی شیطــــــان او را فـــــــریب داد !!!

به دلیــــل همین آیـــه ؛

آدم از پیمبران اولوالعزم بشمار نمی آید !

زیرا خداوند در این آیت او را بی عــــزم خوانده است !

وَ لَـــمْ نَجِــدْ لَــهُ عَـزْمًــــا ، و براى او عزمى [استوار] نیافتیم




موضوع :