نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 991   (                                                                        

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


  ( قسمــت چهــارم     )


نشـانِ دوستـی



 ( جزء پانزد هــم صفحــه 282آیه2 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَآتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَکِیلًا

   تفسیـــر لفظـــی :

و کتاب آسمانى را به موسى دادیم و آن را براى فرزندان اسرائیل

رهنمودى گردانیدیم که زنهار غیر از من کارسازى مگیرید

 تفسیـــر ادبی و عرفانی :

بسیاریِ ذکرِ موسی در قرآن ؛

دلیل بر محبت و اکرام خداوند به او است ،

چنان که به موسی فرمود :

وَ اَلقَیتُ عَلَیکَ تَحِیَّةً مِنِّی ،

یعنی من دوستیِ خود را بر تو افکندم ،

از این سبب خداوند تبارک و تعالی ،

ذکر موسی ، میقاتِ او ، طورِ او ، وعده ی او ، غربتِ او ، مناجاتِ او ،

برادر او ، خواهر او ، مادر او ، دریایِ او ، فرعونِ او ، رنـــــجِ او ، نواختِ او ،...

همه را در قــــــرآن آورده است !!!

و هیچ یک از اوضاع و احوال موسی در قرآن فروگذار نشده !

و مؤمنان به شنیدن و خواندن سرگذشت او عبــــرت می گیرند ،

تـــــا بــدانــــــی کــــــه ؛

                                یاد کـــــردِ بسیـــــــار ،

بـــار درختِ دوستی است ،

                                                                                   و نشانِ راهِ دوستـــــــی !


 

اما بدان ای جوانمــــــرد کــــــه ؛

با آن همه دوستی که خداوند به موسی داشت ؛

هنگامی که درخــــواست دیـــــــــــدار خــــــــدا نمــــــود ؛

خداوند در پاسخش فرمود : لَـــن تَـــرانِی ! هرگز مرا نخواهی دید !

و میدانیم که در قرآن و در لفظ عرب ؛

هرکجا که لفظ « لَــــــن » قــرار گیــــــرد ؛

به معنــــــــــــای نفــــــی ابــــــــــــــــد است !

ولی خداوند ، خـــــود به رسول الله (ص) فرمود ؛

... بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِالْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى ...

بالا بیـــــــــــا  !

بر مرکب همت نشین ،

تارک اعـلـی را زیر قدم خود نــِه ،

 و از جـســمـــانی بــــه روحانی سفــرکـــن ،


آن گاه به مــــــــا نظـــر کـــــــــــن !

 

تا کـــرامت و شـــرافت و مقـــــــــام والای مصطفی(ص)

بـــر مـــــــــــردم جهــــــــــان جـلـــــــوه کنــــــــــــد ،

و جهانیـــــــــان بداننـــــد که مقـــــــــــام وی ،

مقامِ ربودگان است بر بساطِ صحبت !

نه مقــام رونـــــدگان در منـــــــزل خدمت !

زیرا که ربـــــــوده ؛ در کششِ حــــــــقّ است ،

و رونــــــده ؛ در روشِ خـــــویش !

او که در کششِ حـقّ است ؛

در منــــــزل راز و نـــــــــــاز است ،

و سزای او اکـــــــرام و اعــــــــزاز است ،

و آن که در روشِ خویش است ؛ بر درگاه خدمت !

باز همی خواهد و همی جوید تا خود منــــــزلتی یابد !

آن مقـــام ربــــودگی ؛ مقام مصطفی(ص) حبیب خــــــداست ،

و این مقـــــــام رونـــــــدگی ؛ مقــــــام موسی(ع) کلیــــــم خــداست !

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 


 



موضوع :