نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 915 )                                                                           

ســوره 43 : ابراهیــم ( مـکّــی ـ 52 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 255)


( قسمــت پنجــــم )


کلیـد دارانِ خـزائـن


 

جزء سیزد هــم صفحــه 256 ( آیه 7 )

بسم الله الرحمن الرحیم

قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِی اللّهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُم مِّن ذُنُوبِکُمْ

وَ یُؤَخِّرَکُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِیدُونَ أَن تَصُدُّونَا

عَمَّا کَانَ یَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِینٍ

 تفسیـــر لفظـــی :

پیامبرانشان گفتند : مگر در باره خدا ، پدید آورنده آسمان ها و زمین ، تردیدى هست ، 

او شما را دعوت مى‏ کند تا پاره ‏اى از گناهانتان را بر شما ببخشاید ، و تا زمان معینى شما را مهلت دهد ،

گفتند شما جز بشرى مانند ما نیستید ، مى‏ خواهید ما را از آنچه پدرانمان مى ‏پرستیدند باز دارید ،

پس براى ما حجتى آشکار بیاورید

 تفسیر ادبی و عرفانی :

تا سرمه ی عنایت ،

با میِـــــل هــــــــدایت ،

در دیــده ی تــــــــو نکشد ؛

آیات و رایاتِ قــــدرت او نبینی !

و عجایب و بدایعِ فطرت او نشناسی !

رســــــــولان نیز خـــود در شگفـــت شدند ،

که آیــــا در آفـــــــرینش ، کسی باشـــد کـــــــه ؛

در یگانگی و یکتــــائیِ خداونـــد شـــکّ داشتـه باشد ؟

پس از آن که آن همه دلیــل های کلّی و جزئی ،

بر بی همتـــــــائیِ او گواهی دادند ؟


مـــــرد باید که بوی تـانــــد بُـــرد


ورنه عالم پر از نسیـم صباست !

 

لیکن چون زهر افعی بر جان بیچاره ای مستولی گردد ؛

هــــــــزار خــــروار تریـــــــــاق ، ســـود نکنـــد !

آفریدگار زمیــــن و زمــان ،

کردگار جهان و جهانیـــان ،

بی نیـــــــاز از طاعت بندگان ،

تا ننمــایـــــد نبینــــــی !

تا نخـــوانَـــــــد نــــروی ،

می خواند شما را که باز آئیــد ،

 

 

می فرماید : درگاه ما را لزوم گیرید ،

چون می دانید که جز من خداوندی نیست ،

از من آمــــــــــرزش خواهیــــد ؛

که ما را از آمـرزیدن گنـاهـــان باکی نیست !

عیب خـــود عرضـــــه کنیـــــد ؛

که ما را از معیوب پذیرفتن عــــار نیست ،

بنــــده را به گنــــــاه گرفتـــن انتقـــــام است ؛

و ما را با بنــــــدگان انتقـــــــــــام نیست ،

شیطان دشمن شما است ؛

از او دوری کنیـد ،

او را دشمـــــن دارید ،

فـــرمـــان او مبــــریـــــد ،

دعـــوت او را اجــــابت نکنیــــد ،

او خود ، خرمـــن سوختــــــــه است ،

تـــو را سوختــــه خرمن خواهد ،

تا تو را با خود به دوزخ بَرَد !

 

خداونــــد تبارک و تعالی همه را به بهشت می خـــوانَد ،

لکــن تا خـــود کـــه را شایستــــه ی قبـــــول دانــد ،

و بــــــار دهد و مقبول حضرت بی نیــاز گــردد !

آنان که به درگاه بی نیازی پذیرفتـه شدند ،

پرچم سعـــادت و رایت اقبـــال ،

بر درگاه سینــــه ی آنان نصب گردد ؛

و کلیـــد خزانـــه های نیکوئی ها و خوبی ها ،

در کــفِ با کفــــایت آنـــان نهـــــد !

و دیواری از پنــاه به گِرد روزگار آنان کشد ،

تا صولت دعوت شیطان ، به دل آنان راه نیابد ،

آن گاه جمال بی نهایت ، بر دل ایشان تجلّی کند ،

و از یک جانب ، عنــــایت شریعت ، او را مــــــدد دهد ،

و از جانب دیگر ، جلال حقیقت حــــقّ ، او را نـــوازش دهد ،

پس چه عجب باشد اگــر بنــــــده ای با این عنـــایت و رعـایت ،

مقبــــول آستــــــــان قـــــدسِ الهیّــــت شود ؟

 

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا


حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

 

 

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم


 

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 


 

 

ولی کَــــــــی ؟ کــدام جمعـــــه ؟

 



موضوع :