نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 902  )                                                                             

 ســوره 13 : رعــد ( مـدنـی ـ 43 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 249)  

  ( قسمــت هشتــم )


کشـف حقــایـق


 

جزء سیزد هــم صفحــه 251 ( آیه 17 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَــــاء فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّـــارِ ابْتِغَاء حِلْیَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاء وَ أَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الأَرْضِ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ

تفسیـــر لفظـــی :

[همو که] از آسمان آبى فرو فرستاد پس رودخانه‏ هایى به اندازه گنجایش خودشان روان شدند و سیل کفى بلند روى خود برداشت و از آنچه براى به دست آوردن زینتى یا کالایى در آتش مى ‏گدازند هم نظیر آن کفى برمى‏ آید خداوند حق وباطل را چنین مثل مى‏ زند اما کف بیرون افتاده از میان مى‏ رود ولى آنچه به مردم سود مى ‏رساند در زمین [باقى] مى‏ ماند خداوند مثل ها را چنین مى‏ زند .

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی : [2]

 

... وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ...

این آیت اشارت به آن چه پیغمبران و اولیاء حقّ ،

تدبّـــــر و تفکّـــــــــر می کنند ،

و صاحبــــــان الهـــــــــام و معـــــرفــت ،

یکـــــی در بحـــــــــر تفکّـــــــــر و استنبـــــــــاط ،

جواهــر معانی را از آیـات و احادیث و اخبــــار بیرن می آورَد ،

یکی از روی تدبّر و استنباط به صفت الهام ، کشف حقــایق می کند ،

و پیوستــــه در آن تفکّــر و تدبّـــر و استنبــــــاط ،

کوشش نماینــــــــد تا بر الهـــــــــام حــقّ افزونی جویند .

 

... فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءوَأَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الأَرْضِ...

آن جفــای رأی و لغزش زبــان و طغیان جنــان ،

که از سوی شیطان است ، پایدار نبوَد ،

و در دل با ایمــــان قـــرار نگیـــرد ،

که مؤمن یادداشت و یاد کردِ حقّ بر دل و زبان دارد ،

و وسوسه ی شیطان با ذکـــر حـــقّ پای ایستادگی ندارد ،

و بر جمله ؛ اشارت آیت آن است که ؛

نــور معـــرفــت چون در دل تابد ؛

آثــــــــارِ ظلمتِ معصیت ، از دل ببــــــــرَد ،

و چون معصیت ها متفاوت و نـــــــور ها مختلف است ،

نور یقیــن ، تاریکیِ شکّ را ببرَد ،

و نورِ علــــم ، تهمتِ جهــــــل را ببرد ،

و نور معـــــرفت ، آثــار انـــکار را محو کند ،

و نـــور مشاهـــــدت ، آثار ظلمتِ بشریت را ببرَد ،

و نــــورِ جمــــــــــــع ، آثــــار تفـــــــرقــت را بـــردارد ،

و برتر از همــه ، نـــــور تــوحیــــــد ، چون خورشیـد یگانگی ،

از افـــــق غیب ســـــر زنَـــــــد ، و با شـــب دوگانـــــــگی گویــــد :

شب رفت ، تو ای صبح به یک بار بِــدَم

تــــا کَـــی ز صفــــــــات ادّمی و آدم ؟


 

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

 

 

شما نیز با سه صلوات در ختم صلوات شرکت فرمائید . متشکرم


 



موضوع :