نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 857 )                                      


ســوره 11 : هــود ( مـکّــی ـ 123 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 221)


    ( قسمــت سیـزدهــم )


گـوهـر فطـرتِ محمّـد(ص)


 

جزء دوازد هــم صفحــه 227 آیه 49 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

تِلْکَ مِنْ أَنبَاء الْغَیْبِ نُوحِیهَا إِلَیْکَ مَا کُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ

وَ لاَ قَوْمُکَ مِن قَبْلِ هَذَا فَاصْبِــــــــرْ إِنَّ الْعَاقِبَـــــةَ لِلْمُتَّقِینَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

این از خبرهاى غیب است که آن را به تو وحى مى ‏کنیم پیش از این نه تو آن رامى‏ دانستى

و نه قوم تو ، پس شکیبا باش که فرجام [نیک] از آن تقواپیشگان است


 

  تفسیر ادبی و عرفانی :

 

 

این آیت اشارت است به جلال قــدر مصطفی(ص) و کمال عــزّت او ،

لطف ایـــزدی است که  گوهـــــر فطــــرت محمّـــــد(ص) را جلوه می کند ،

و می فرمایــــــــد :

ما قصه پیشینیان و آئین رفتگان و سرگذشت جهانیان ،

از قوم نوح و عاد و ثمود و امثال آن ها ،

همه را بر تو کشف کردیم ،

و مشکل های غـیبـی و نکـتـه های عـلمـی خـلــق را

به زبان تو بیان نمودیم ،

و از آن دو هدف داشتیــــم :

یکی اجلال قــدر تو را خواستیم ؛

و دیگری کمال امانت و دیانت تو را به خـلــق نمودیم ،

تا جهانیان بدانند که مفـتـی عالـم جبروت توئی!

و محل کشف اســـــــــرار ازل و ابــــد توئی،

آن اســــــــرار که با تو بگفتیم

و آن انــــــــــوار که به دل تو راه دادیم

به هیـــــچ کس ندادیم .

 

ای محمّــد ؛

ما جان تو را از خزینــــــه قـــــــدس برون ساختیم

و در صورتی شیرین و پیکــری نگارین بیرون دادیم ،

تا به زبان خوش ، واجبات شرع ما را

به بندگان شرح دهی

و قصه عالمیان و سرگذشت ایشان

از مبدأ کاینات تا مقطع حادثات بر ایشان خوانی ،

تا به برکت رسالت تو

خـلـقــی را از تاریکی بیگانگی

به روشنائی آشنائی رسانیم .


 

معـنـی و مقصود دوم ما از بیان سرگذشت ها

آنست که ما خواستیم با بیان این داستان ها،

آرامشی در دل تو آریم

و در آن سکـون افزائیم


 

تا بدانی که برادران تو

یعـنـی آن پیغمبران که درگذشتند ،

از قــوم خویش چه رنج ها کشیدند

و به عاقـبــت یاری ما چون دیدند !

سنت ما با تو همان است که صبـــــر کنی

که عاقـبــت با صابـــران و پرهـیــزکاران است،

هـیــچ منـــــــــال و انـــــــدوه مـدار ،

که هر گـُـل که در اینجا در دست تو بیشـتــر خــار نشاند ،

در قیامت بوی خـوش به دماغ تو خوشتــــر رساند .


پس این اهانت ها و جسارت های مستکبران عالَم

که همه خــــــــــار است و نیشتـــــــــر ،

نه تنها از قدر و منزلت وی نکاهد بلکه آن را نماید بیشتر !

 

( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّل فَرَجَهُم )




موضوع :