نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 848 )                                                                             


ســوره 11 : هــود ( مـکّــی ـ 123 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 221)


  ( قسمــت چهارم )


مرهم درد سوختگان


 

جزء دوازد هــم صفحــه 222 آیه12 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

فَلَعَلَّکَ تَارِکٌ بَعْضَ مَا یُوحَى إِلَیْکَ وَ ضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُکَ  أَن یَقُولُواْ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ کَنزٌ أَوْ جَاء مَعَهُ مَلَکٌ   

إِنَّمَا أَنتَ نَذِیرٌ وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و مبادا تو برخى از آنچه را که به سویت وحى مى‏ شود ترک گویى و سینه ‏ات بدان  تنگ گردد

که مى‏ گویند چرا گنجى بر او فرو فرستاده نشده یا فرشته ‏اى با او  نیامده است

تو فقط هشدار دهنده ‏اى و خدا بر هر چیزى نگهبان است


 

 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

                       از درگاه احدیت فـرمان آمد که :


ای مهتــرکائنــــات ؛

 

ما تــو را به خـلــق فــرستــادیـم ؛

تا طبیب دل های اندوهناک باشی ،

و مرهــــم درد سوختگان ،

و آسایش جــــــان مـؤمنــــــــان !

کـه ایـن نامــه ی مــا را بـر ایشان بخوانی ،

و لهیب آتش عـشـق ایشان ،

و سوز دلشان در آرزوی دیـــدار مـا را امروز فرو نشانی ،

و فردا را وعــده وصـــال دهی.

پس بدان که چـنــد تنی از ایـــن مهجــوران ،

شـنیــدن آن نمی خــواهـنــد !

آنــــان را بگــذار ،


                   ای محمّــد (ص) ؛

 

مــراد ایشان مجـوی و دل در آنان مبنـد ،

که ما آن ها را در ازل براندیم ،

و داغ حرمان و خذلان بر ایشان نهادیم،


                 ای سـیِّـــد ؛

 

آنــان تــو را دشـمـــن و بد خـواهـند ،

اگـر سخــنی به طعــن گویند دل خویش به تنگ میــار ،

[ و در این زمان اگر علیه تو مقاله یا کتابی نویسند و یا فیلمی بسازند ]

و اگر ایمــــــــان نیارنـــد غــــم مخــور ،

ایشـــان خبیثــــان اند

و خـــدای جـــز پـــاکان را به خــود راه ندهـد.

هـرکه نه آن ما است اگر به ظاهـر عـین طهارت است او را پلـیـــد دان ،

و هـــرکه آن ما است اگــر چه بظاهـــــر ناپاک است او را پاک دان ،

نبینی سگ اصحـاب کهـــف بر وفـای دین قـــدمی برداشـــــت ،

مـا او را به طهـــارت برداشتیــم

و در دنیــــــــــا با آن جــوانمـــــردان بداشتیــم ،

و از آفـــــات نگـه داشتیـم ،

در دنیـا با ایشـان و در نمــاز با ایشـان

و در بهشت با ایشــان است !

پس بنــده مؤمــــن که هـفتـــــــــاد ســـــال ،

بر بســاط اســــــــــــــلام بــــــوده ،

و ذوق ایـمـــان چشیـــده ،

و خـداونــد عــالــم او را پــــــــاک خوانده ،

و مهـــــــــر خــــــــــود در دل وی نهــــــــاده ،

کجــــــا روا دارد که در قـیــــــامت او را نــومـیــــد کـنـد ؟


ما را نه بِران چو سائلان از درِ خویش


بنگر ملــــکا که عاشقـــم یا درویش !

 

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا


حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است



یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 




موضوع :