نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 819 )                                                                     


ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


  ( قسمــت دوم )


بصیـرتِ دل


 

 جزء یازد هــم صفحــه 208 آیه 2 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

أَکَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَیْنَا إِلَى رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ  أَنذِرِ النَّاسَ وَ بَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُواْ

أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ  عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْکَافِرُونَ إِنَّ هَذَا لَسَاحِرٌ مُّبِینٌ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

آیا براى مردم شگفت ‏آور است که به مردى از خودشان وحى کردیم که مردم را بیم ده و به کسانى که ایمان آورده‏ اند مژده ده که براى آنان نزد پروردگارشان سابقه نیک است ؟ کافران گفتند این [مرد] قطعا افسونگرى آشکار است


 

 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

کافران را سه چیـــز شگفت آمــد :

اول ؛  انگیختن خلــق به رستــاخیـــز !

و باز آفــریـــــدن پس از مـــرگ !

دوّم ؛ فرستادن خــدای ، رسولان را به مردم ،

و دعوت آنـــــان به حـــــــقّ !

سوم ؛ تخصیص حضرت محمد (ص) به پیغمبری ،

و برگزیـــــدن ایشـــان از میــان خلـــق به رسالـــــت !

 

 

 

 

اگر آن کــور دلان از کمـــال قــــدرت حــق خبــــر داشتند ؛

هرگز بعث و نشــور را منـکــــر نبودند ،

و اگر عزت خدای و کمال پادشاهی او را می دانستند ؛

از فرستــادن رسولان به خلــق ، ایشان را شگفت نمی آمد !

و اگر خداوندی خــــــــدا را درمی یافتند ؛

که او آن کنــــد که خود خواهـــــد ،

و به اراده ی خود حکـــم کند !

در پیغمبریِ مصطفی (ص) تردید و انکار نمی کردند !

لیکن چه سود که دیـده ی حـق بیــن نداشتند ، تا حق را ببینند ،

و بصیــــرتِ دل نداشتنــــد ؛ تا حــــــــــق را دریابند .


 

اما حکمت فرستادن پیامبران :

 

حکمت ارســال رســـل و انــــزال کتـب ،

اتمــام حجّت است به مــــــردم ،

تا کافر و مشرک را بی دلیل و حجت عذاب نکند !

و اگر خواهد او را بیامرزد بی نوبت و بی خدمت آمرزد !

کـــــه کیفـــــــرِ بی دلیــــل ، ستــــــــم است ،

و ستم از خداونـــدِ عادل به دور است ،

و دیگر آن که رسولان را فرستـاد ،

تـا مؤمنـــــان را بـــه فضـــــــــل خــــــــود ،

و کافران را به کیفر خود بشارت دهد !

و دیگر آن که ؛ پیامبر (ص) ،

کافران را بیــــم دهنـده ی دوزخی باشد ؛

که بــرای آنـــان تــافتـــــه و ســـاختــه شده ،

و مؤمنـــــان را بشـــــارت دهنده به بهشتی باشد ؛

کــه بــرای آنــــان آراستـــــه و پــرداخـتـــــه شده است .

 

از نماز شب و فضیلت آن غافل نباشیم




موضوع :