نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 818 ) 

                                                                          

ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


  ( قسمــت اول )


سـرّ ِ عـارفـان


 

 جزء یازد هــم صفحــه 208 آیه 1) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

الر تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

الف لام راء این است آیات کتاب حکمت ‏آموز  


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

( الــــر ) :

 

                 امام صادق(ع) فرموده اند:

معنی الر ، (اناالله الرؤف) است،

یعنی منم خــــدای بسیـــــار مهـــــربان

 

( تفسیرقرآن عظیم ، فیض الاسلام )

 

 

رمز و راز حروف مقطعه را در این یادداشت [کلیک کنید] ملاحظه فرمائید :

  راز و رمز حروف مقطعه در قرآن

 

( الــــر ) :

منـم آن خــداونــد که می بینـم

و جـز مـن دارنـده و پروراننـده ای نـــــه !

الفِ احـدیت ، لامِ لطف ، راءِ رحمت است به هـمه آفــریدگان.


جلال احـدیت به عـزت و کمال حکمت ،

سوگـنــد یـاد میکنـد و می فرمایـد :

به وحدانیت ذات من ،

به لطف من با دوستـان من ،

به رحمت من بر بنــدگان من ،

که این کتاب نامه ی من است،

از حدوث پاک و از نقص دور ،

و از عـیـب منــزّه است ،

سخـنــی است راست ،

حدیثـــــی است پـــــــاک ،

کلامــــی است درست ،

کلامی که صحبت حـق را بیعـت ،

و ذخـیــره آن در ســـرّ عـارفــــان ودیعـت است

 

 

 

الهـــــــی ؛

اگر چــــه طاعت ، بسی نـــــدارم ،

ولی در دو جهـــان جز تـــو کسی ندارم ،

 

الهـــــــی ؛

تا با تــــو آشنــا شدم از خلــق جــــدا شـــدم ،

محبـــــــوبرا شیـــــدا شــــــــدم ،

نهـــان بودم ، پیـــدا شدم ،


 

الهـــــــی ؛

از بنـــده با حکـــــــم ازل چه برآیـــــد ؟

و بر آن چــــه نـدارد چه بــــاید ؟

کوشش بنــده چیست ؟

کار ، خـــواست تــــــــــو  دارد ،

به جهـــد خویش نجــات خویش کَــــی تواند ؟

 

الهـــــــی ؛

هرکه تــو را شنـاسد کار او باریک ،

و هرکه تـــو را نشنــــاسد راه او تــاریک ،

تـــو را شنــــاختـــــــن ؛ از تــــو  رستــــن است ،

و به تــــــو  پیوستـــــن ، از خــــود گذشتـــــــــن است ،

 

الهـــــــی ؛

آن چه را که بر من آراستی به جــان خریـــدم ،

و از هر دو جهــــان دوستی و لقـــــای تـــــو را گزیدم .


 

 

الهـــــــی ؛

 

آن کس که تو را شناخت جـــان را چه کند ؟

 

فرزنــد و عیـال و خانمـان را چـــه کند؟

 

دیوانــه کنـــی هـر دو جهـانـش بخشی

 

دیوانــه ی تــو هر دو جهــان را چه کند ؟

 

 



موضوع :