نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 741 )                                                    


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت ســی و هفتــــم )


چشمـه هـای معـرفـت


 

( جزء نهــم صفحه 171 آیه 160) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ  قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَماً وَ أَوْحَیْنا إِلى  مُوسى إِذِ اسْتَسْقاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ

بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ وَ ظَلَّلْنا عَلَیْهِمُ الْغَمامَ

وَ أَنْزَلْنا عَلَیْهِمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ ماظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ

 

تفسیـــر لفظـــی :

 

ما آن ها را به دوازده گروه که هر یک طایفه اى (از دودمان اسرائیل) بودند تقسیم کردیم . و هنگامى که

قوم موسى (در بیابان) از او تقاضاى آب کردند ، بهاو وحى فرستادیم که: عصاى خود را بر سنگ مخصوص بزن .

ناگهان دوازده چشمهاز آن بیرون جست ؛ آنچنان که هر طایفه ، چشمه و آبشخور خود را مى شناخت .

و ابر را بر سر آن ها سایبان ساختیم ؛  و بر آنها «منّ» [نوعى صمغ شیرینگیاهان] و «سلوى» [ پرنده اى

مانند بلدرچین ] فرستادیم؛ (و به آنان گفتیم : از روزی هاى پاکیزه اى که به شما داده ایم، بخورید ،

(و آن ها کفران کردند، ولى با این کار) به ما ستم نکردند، بلکه به خودشان ستم مى نمودند

.

 

 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

امام جعفر صادق علیه السلام فرماید :

حقیقت این آیت این است که ؛

از چشمه ی معرفت دوازده جوی روان است ،

 که هر یکی محل شرب گروهی است ،

و سیراب شدن دوست دین را از آن جوی ها پدید کرده ،


چنان که در جای دیگر به رمز و اشارت فرمود :

اگر بر راه راست روند ؛ ما آن ها را از آب گوارا سیراب کنیم



جوی های دوازده گانه عبارتند از :


اول آشنــــــائی ،


و آخر دوستـــی ،


و ده تــــای میـــان :

                                                      اول : صدق اعتقاد

                                                      دوم : اخلاص در اعمال

                                                      سوم :  رضا به حکم الاهی

                                                      چهـارم : عین الیقین

                                                      پنجم : سرورِ وجد

                                                      ششــم :  برقِ وجد

                                                      هفتم : حیرتِ شهود

                                                      هشتـم : استهلاک شواهد

                                                      نهــم : مطالبه ی جمع

                                                      دهـــم :  حقیقت اِفراد

 

چون گوارائی این شربت به جــــــان بنــــده رسد؛

و شیــــــــــرینیِ آن را بیـــــــــابــــــــد؛

و جــذبــــــــه ی خـــــدائـــی در آن پیوندد ؛

خود عین حیــــــــات گـــــــــردد ،

و هرکه از دست وی شربتی خورَد ،

مُقبِــــــــل ابـــــد گردد .

شیخ انصاری گوید :


         الاهـــــــــی ؛

 

مشرب می شناسم اما واخوردن نمی یارم !

دل تشنه و در آرزوی قطره ای می زارم !

سقایه ، مرا سیراب نکند من در طلب دریایم ،

بر هزار چشمه و جوی گذر کردم تا بو که دریا دریابم !


در آتش عشق ، غریقی دیـــــدی ؟

من آن چنـــــانـــــم !


در دریـــــــــا تشنـــــه ای دیدی ؟

من آنـــــــــــــم !


راست به حیرت زده ای مانم که در بیابانم ،

فریـــادم رس که از دست بی دلی به فغـــــــــــــانم .

 

ســـرِّ عشــق

 

ما ز دلبستگی حیله گران ، بی‏خبریم
 

از پریشانی صاحبنظــــران، بی‏خبــریم

عاقلان از ســر ســودایی مــــا بی‏خبــــرند

مــــا ز بیهـــودگی هوشــوران بی‏خبــــریم

خبـــری نیست ز عشاق رُخش در دو جهان

چه توان کرد که از بی‏خبـــــران بی‏خبریم؟

سرّ عشق از نظر پرده دران پوشیده است

ما ز رســـــوایی این پرده دران بی‏خبــریم

راز بیهوشی و مستــی و خراباتی عشق

نتوان گفت که از راهبـــــــران بی‏خبـــریم

ساغری از کف خود بازده، ای مایه عیش
 

ما که از شــادی و عیش دگران بی‏خبریم

 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 165 ]

 

 



موضوع :