نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 719 )
ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )
( قسمــت پانــزدهـم )
بهشت عرفان و بهشت رضوان
نمائی از شهر مکه ـ مقابل کوه ابو قبیس و تونل منتهی به حرم دوست
( جزء هشتــم صفحه 155 آیه 42 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلّا وُسْعَها
أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
و کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند
( البتّه هیچ کس را جز به اندازه تواناییش تکلیف نمى کنیم )
آنها اهل بهشتند ، و جاودانه در آن خواهند ماند
تفسیر ادبی و عرفانی :
معنی ایمــــــان در این جــــــــا ؛
اقرار به زبــــــان ، و تصــــــــــدیق به جنـــان (دل) ،
و عمل به ارکان ( انجام واجبات و ترک محرمات ) است
به عبارت دیگر ایمــــان عبارت است از :
1 ـ اقـــــــرار به زبـــــــان
2 ـ استوار داشتن به دل
3 ـ کـــردار به تن و مال !
و تا این سه خصلت جمع نشود نام ایمـــان بر کسی نیفتد !
ایمان موحدان و مخلصان ؛
معرفت بر مشاهــــدت ،
یادگــــار در حقیقـــــــــت ،
و صــــدق در معاملت است .
و عمـــــــل صــــالـــــح ؛
سنّت در عبــــادت است ،
و اداء امــــــانت ،
و عمل نیکو و بر مصلحت است .
که خداوند می فرماید :
ما مؤمنان و نیک مردان و نیکوکاران را بـــارِ گــــران ننهیم !
و بهشت جــــــــــاودان از آنان دریـــــــغ نداریم ،
هم در دنیـــــا بهشت عرفان دارند ،
و هم در عقبـــــــــی بهشت رضــــــــــوان ،
در دنیــــا در حدیقـــه های مناجات ، و روضه های ذکـــر می نازند ،
و در عقبـــــی در حقایق مواصلت بر بساط مشاهدت می آسایند .
شیخ انصاری گفت :
خـــدایــــــا ؛
نسیمی از باغ دوستی دمید ،
دل را فـــــــــدا کـــــــــردیــــــــم ،
بوئی از خزینه ی دوستی یافتیم ،
به پادشاهی بر سرِ عالَم نــــدا کردیم ،
برق از مشرقِ حقیقت تافت ،
آبِ گِل کـــــم انگاشتیــــــم !
خـــدایــــــا ؛
هر شادی ای که بی تو است ؛ انـــــــدوه است !
هر منزلی که نه در راه تو است ؛ زندان است !
هر دل که نه در طلب تو است ؛ ویران است ،
یک نَفَس با تو ؛ به دو گیتی ارزان است !
یک دیدار از تو ؛ به هزار جان ، رایگان است !
موضوع :