نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 711  )                       


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی  ـ  205  آیه دارد  ـ جزء هشتم  ـ  صفحه 151 )


( قسمــت هشتـم )


راز میـــوه ی ممنوعــه

 

 ( جزء هشتــم صفحه 152 آیه 19   ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ  یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلا مِنْ حَیْثُ  شِئْتُما

وَ لاتَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظّالِمینَ


تفسیـــر لفظـــی : [ بخش دوم ]

 

و اى آدم ! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید ؛ و از هرجا که خواستید، بخورید !

امّا به این درخت نزدیک نشوید ، که از ستمکاران خواهید بود

 

 

ایام حزن انگیز شهـــــــادت مولایمان امیرالمؤمنین علی علیه السلام

را به شما و همه ی دوستداران و پیروان آن حضرت تسلیت عرض می نمائیم


به هـــوش باشیــــــم !

 

به هوش باشیـــــم و خوارج زمــــــــان خود را بشناسیم ، که خـــــــــوارج این زمان ؛

به مراتب خبیث تــــر و خطــــــــرناک تر از خــــوارج ســــــال چهلــــــم هستند !

خوارج صـــــــدر اســــلام خود تصمیم می گرفتند و خود عمل می کردند ،

ولی خــــــــوارج این زمـــــــان سر در آخور دشمنِ بیــــــگانه دارند !

از صهیونیست ها نقشه راه و فرمــــــــان عملیــــات می گیرند ،

و از استکبار جهانی اسلحه و مهمات دریافت می کنند !

و از ارتجاع جاهلیت عرب حمایت می شوند !


محل ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام در مسجد بزرگ کوفه ـ عراق

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

... فَکُلا مِنْ حَیْثُ شِئْتُما ...

خداوند به آدم فرمود :

با جفت خود در این بهشت ساکن و آرام باش ،

جنس با جنس خود داد و شکل در شکل ساخت ،

که صفت حَدَثان و آفریدگان جز با شکل خود نسازد !

و جز به جنس خود نگراید !

و جز با هم چون خودی آرام نگیرد ،

و آن جـــلالِ قِــدَم و عِـزّتِ احدیت است که ؛

از شکل و جنس و مثـــــل و ماننـــــد پــــاک است ،

و مقدّس و متفرّد به جمال و متفرّد به کمال خویش است ،

به خود بزرگوار و با همه نیکو کار ،

و به بزرگـــــواری و نیکــــو کاری سزاوار ،

آدم را فرمود :

آن چه بخواهید در این بهشت بخورید ، و بنازید ،


ولی گِرد این یک درخت مگردید !


و خداوند بدین سبب آن ها را از خوردن منـــــــع فرمود ،

و در علـــــم غیب خـــــوردن آن ها پنهــــان کرد ،

و آن حکم و قضا بر سر آنان روان کرد ،

تا عجـــــــز و ضعـــف خود بداننـــد ،

و عصمت از توفیــــق الهــــــی بینند !

نه از جهــــد بنـــــدگی خود !



موضوع :